رفتن به محتوای اصلی

ظریف چگونه اعدام نوید افکاری را توجیه کرد؟
22.09.2020 - 21:44

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید حکومت ایران آماده مبادله تمامی زندانیان با دولت آمریکا است. این مقام ارشد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اعدام نوید افکاری را به حضور او در اعتراض‌‌های خیابانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مرتبط ندانسته و تاکید کرد: دولت ایران دخالتی در تصمیم‌گیری قوه قضاییه ندارد. وی همچنین در پاسخی مبنی بر بازگشت به مذاکره در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نمی‌کنیم.

محمدجواد ظریف، وزیر أمور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۳۱ شهریور، در نشست ویدئویی با اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» در نیویورک، گفت: حکومت ایران آماده مبادله تمامی زندانیان با دولت آمریکا است.

 

روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، از زمان خروج دولت دونالد ترامپ از توافق جامع اتمی در سال ۲۰۱۸، با تنش‌های بسیار شدید روبرو بوده است اما بحث تبادل زندانیان میان دو کشور در ماه‌های گذشته با وجود تنش فراوان میان تهران و واشنگتن مطرح بوده است.

 

واشنگتن، بارها خواستار آزادی تمامی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران از جمله باقر و سیامک نمازی و مراد طاهباز، شهروندان ایرانی-آمریکایی، شده است. بیشتر شهروندان آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند دارای دو تابعیت ایرانی-آمریکایی هستند. جمهوری اسلامی ایران، تابعیت مضاعف شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

در نیمه خرداد ماه /اوایل ماه ژوئن، مایکل وایت، نظامی سابق آمریکایی که در مشهد بازداشت و دوسال در ایران زندانی بود، آزاد شد. آزادی مایکل وایت یک روز پس از آن صورت گرفت که سیروس عسگری، شهروند ایرانی که در آمریکا در بازداشت بود به ایران بازگشت.

در موردی دیگر، در روز ۱۹ خرداد، مجید طاهری، پزشک ساکن فلوریدا که به‌دلیل نقض تحریم‌ها علیه تهران در ایالات متحده زندانی بود، آزاد شد و به ایران بازگشت.

ظریف: تعداد زیادی در راهپیمایی بودند و به اعدام محکوم نشدند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره اعدام نوید افکاری، ورزشکار ۲۷ ساله و از معترضان سال ۹۷ که به اتهام قتل اعدام شد، گفت: اعدام وی ارتباطی به حضور او در اعتراض‌های خیابانی نداشته است.

رییس سیاست خارجی ایران، با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران دخالتی در تصمیم‌گیری قوه قضاییه ندارد، گفت: دستگاه قضایی ایران مستقل عمل می‌کند.

نوید افکاری به اتهام قتل یک کارمند امنیتی و حضور در تظاهرات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز به دو بار اعدام و حبس محکوم شده بود. یک بار اعدام نوید اکفاری مربوط به اتهام قتل و یک اعدام مربوط به حضور در اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بود. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بود که فیلمی از صحنه ارتکاب قتل موجود است. در واکنش به این ادعا، حسن یونسی، در روز ۱۲ شهریور، وجود چنین فیلمی را تکذیب کرده و تاکید کرد: در ادله و مدارکی که در دادگاه رسیدگی شده چنین فیلمی وجود ندارد.

اعلام صدور حکم اعدام برای نوید افکاری واکنش‌های داخلی و جهانی را به همراه داشت. اجراء ناگهانی حکم اعدام هم با موجی از واکنش‌ها در سطح جامعه جهانی همراه بود.

پنج کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای در واکنش به اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، ضمن ابراز تاسف عمیق از این اقدام حکومت جمهوری اسلامی ایران، نوشتند: اعدام یک ورزشکار توسط مقامات (ایران) برای ترساندن مردم در این شرایط ناآرامی‌های اجتماعی عمیقا آزاردهنده است. در این بیانیه، که روز دوشنبه ۲۴ شهریور/۱۴ سپتامبر، در ژنو منتشر شد، به ابهامات در پرونده نوید افکاری و اعدام ناگهانی او اشاره شد.

اما محمدجواد ظریف، در این نشست ویدئویی، تاکید کرد: اعدام این شخص (نوید افکاری) هیچ ارتباطی به حضور وی در راهپیمایی‌ها ندارد. تعداد زیادی در راهپیمایی شرکت داشته‌اند و هیچ کدام آنها به اعدام محکوم نشده‌اند.

وزیر أمور خارجه ایران گفت: دولت در دادگاه هیچ دخالتی ندارد، دادگاه از دادستان، شاکی خصوصی و وکلا تشکیل می‌شوند، من نمی‌توانم درباره احکام دادگاه قضاوت کنم، ممکن است برخی بپسندند و برخی نپسندند. ما نه در آن دخالت داشتیم و نه از حکم آن اطلاعی داشتیم.

به گفته محمد جواد ظریف، «گروه‌های حقوق‌بشری ادعا می‌کنند»، نوید افکاری، «به دلایل سیاسی بازداشت و اعدام شده است»، تا با طرح این «ادعا»، بگویند «ایران کشوری نیست که بتوان به عنوان یک بازیگر بین‌المللی (به آن) اعتماد» کرد.

ظریف: درباره آنچه پیش از این مذاکره کردیم، دیگر مذاکره نمی‌کنیم

محمد جواد ظریف، در بخش دیگری از این نشست ویدئویی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به «تعهدات بین‌المللی خود احترام» می‌گذارد، به توافق جامع اتمی میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان اشاره کرده و گفت: «ما به برجام به عنوان تعهد بین‌المللی خود احترام گذاشتیم، ما هرگز به هیچ کشوری یورش نبردیم، اینها موضوعاتی است که برای شناسایی دولت مسئولیت‌شناس باید مورد توجه قرار گیرد».

وزیر أمور خارجه ایران افزود: این آمریکا است که در جامعه بین‌المللی به عنوان بازیگر غیرمسئول که هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند، بر اساس اقدامات خودسرانه از زور و قدرت استفاده می‌کند.

محمدجواد ظریف، ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا در برابر برجام، در پاسخ به پرسشی مبنی برا احتمال بازگشت ایران به مذاکره در صورت پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تاکید کرد: ایران هرگز برای مذاکره تردید نداشته است، اما درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نمی‌کنیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.