رفتن به محتوای اصلی

با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، رژیم ایران در عراق تغییر استراتژی داده است
23.09.2020 - 05:24

 مقامات اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند ارزیابی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، استراتژی نظامی خود را در مورد نیروهای آمریکایی در عراق تغییر داده و تعداد راکت‌هایی را که به پایگاه‌هایی آمریکایی مستقر در عراق پرتاب می‌کرده کاهش داده است.

 

روزنامه «وال استریت ژورنال» ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) در گزارش مشترک نانسی. ا.یوسف و وارن پی. استرابل می‌نویسد برخی از مقامات و تحلیلگران آمریکایی گفته‌اند بعید است این روزها رژیم ایران و گروه‌های مورد حمایت آن حمله تحریک‌آمیزی علیه منافع آمریکا انجام دهند که نتیجه آن جلب حمایت عمومی ایالات متحده از دونالد ترامپ در هفته‌های پیش از انتخابات باشد.

یک مقام آمریکایی که تحولات منطقه را دنبال می‌کند می‌گوید: «اگر رژیم ایران و شبه‌نظامیان نمی‌خواهند ترامپ مجدداً انتخاب شود، بدترین کاری که می‌توانند انجام دهند اقدامی است که حمایت عمومی مردم آمریکا از ترامپ را بیشتر برانگیزد.»

یک مقام دولتی آمریکا می‌گوید در دو ماه گذشته حملات راکتی شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت حکومت ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق افزایش یافت اما حالا تعداد و حجم این حملات راکتی کاهش یافته است. در حالی که قبلاً در یک حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق از ۲۰ راکت یا بیشتر استفاده می‌شد اما اکنون از ۳ تا ۵ راکت استفاده می‌شود.

کاهش تعداد حملات راکتی می‌تواند ناشی از این باشد که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند از بر جای گذاشتن تلفات جدّی پرهیز کند و از این حملات به منظور آزار و اذیت نیروهای آمریکایی و نشان دادن مخالفت خود با حضور ایالات متحده در عراق استفاده می‌کند.

مقامات ارتش آمریکا گفته‌اند که حکومت ایران در تلاش است تا نشان دهد همچنان یک تهدید علیه منافع آمریکا محسوب می‌شود، اما در عین حال نمی‌تواند چنان کاری، مانند کشتن سربازان آمریکایی، انجام دهد که پاسخ ارتش آمریکا را در پی داشته باشد.

یک مقام دفاعی نیز گفته است: «این بیشتر رساندن یک پیام از سوی ایران است که تمایل کمتری به آسیب رساندن دارد.»

وال استریت ژورنال یادآوری می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران به درخواست‌ این رسانه جهت اظهار نظر درباره این موضوع پاسخی ندادند.

در دسامبر ۲۰۱۹ دولت ترامپ یکسری حملات در عراق و سوریه برای هدف قرار دادن گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران انجام داد. این گروه‌ها مظنون به پرتاب راکت به پایگاه ایالات متحده در نزدیکی شهر کرکوک بودند که طی آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

ارزیابی از استراتژی نظامی جدید جمهوری اسلامی در عراق با این هدف است که مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند نیّات تهران را در مدت شش هفته‌ای که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، حدس بزنند. آنها درباره مدارک و شواهد، اگر اصلا وجود داشته باشد، برای ارتباط بین فعالیت‌های اخیر گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق با انتخابات آمریکا توضیحی نداده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند عقب‌نشینی رژیم ایران از حملات نظامی مداوم می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد مانند اینکه جمهوری اسلامی روی مشکلات داخلی خود مانند مقابله با ویروس کُرونا و سقوط اقتصادی متمرکز شده باشد که با تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده بسیار تشدید شده است.

همچنین با بسته شدن تعدادی از پایگاه‌های ایالات متحده در عراق شمار اهداف آمریکایی که می‌توانند از سوی جمهوری اسلامی مورد هدف قرار بگیرند نیز کاهش یافته است. تعدادی از این پایگاه‌ها در مراکزی مانند «عین الاسد» و اربیل ادغام شده‌اند. همزمان پیش‌بینی می‌شود نیروهای آمریکایی در عراق از ۵۲۰۰ نفر به ۳۰۰۰ نفر کاهش پیدا کند. در عین حال آمریکا در برخی از پایگاه های خود سپر دفاعی در مقابل حملات موشکی را تقویت کرده و نیروهای عراقی نیز در عملیات مختلف با نیروی ائتلاف همکاری می‌کنند.

برخی از ناظران نیز گفته‌اند که حکومت ایران نمی‌خواهد اقدامی انجام دهد که ممکن است ایالات متحده را وادار به تغییر برنامه‌های عقب‌نشینی خود از عراق کند زیرا مدت‌هاست جمهوری اسلامی خواست خود را مبنی بر اینکه ایالات متحده باید خاک عراق را ترک کند مطرح کرده است.

جنیفر کافارلا عضو مؤسسه «مطالعات جنگ» مستقر در واشنگتن می‌گوید: «باید منتظر فشارهای فزاینده ایران به نخست وزیر عراق و حامیان سیاسی او باشیم که مورد حمایت آمریکا هستند و آمریکا از طریق آنها به رژیم ایران فشار وارد می‌کند. ترس رژیم ایران از تهدیدات گذشته نیست بلکه از تهدیداتی در آینده می‌ترسد که ما میدان جنگ را واگذار کرده‌ایم.»

مقامات آمریکایی معتقدند بعد از امضای توافق دیپلماتیک موسوم به «پیمان ابراهیم» و به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط بحرین و امارات، هیچ پاسخ نظامی فوری و مهمی از سوی جمهوری اسلامی داده نشده اما یک مقام رسمی آمریکایی هشدار می‌دهد «ایران یک بازی بلندمدت را انجام می‌دهد.»

شماری از مقامات می‌گویند شاید حکومت ایران بخواهد در آستانه انتخابات ایالات متحده سطح تهدیداتش را کاهش دهد اما مشخص نیست که جمهوری اسلامی تا چه اندازه بر نیروهای نیابتی خودش در کل منطقه کنترل دارد.

مقامات آمریکایی معتقدند تهدیداتی به ویژه علیه فرماندهان نظامی ارشد مثل ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلّح ارتش آمریکا و ژنرال فرانک مک کنزی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) وجود دارد.

مقامات دولتی همچنین می‌گویند در عملیاتی از خاورمیانه تا افغانستان ممکن است جمهوری اسلامی ایران با هدف قرار دادن فرماندهان ارشد نظامی ایالات متحده، کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله پهپادی در ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد را تلافی کند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه، ۲۱ سپتامبر، در یک نشست آنلاین به میزبانی «شورای روابط خارجی» گفت که تهران باور ندارد هنوز دست به اقدامی علیه آمریکا زده باشد که با کشته شدن قاسم سلیمانی برابری کند.

پایگاه خبری «پولیتیکو» اخیراً به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا درباره توطئه‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ترور لانا مارکس سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی به تلافی شهادت سردار سلیمانی خبر داد. مقامات سیاسی و نظامی ایران و همچنین وزیر خارجه و دولت آفریقای جنوبی این خبر را قویاً رد کردند و آن را بی‌اساس و بخشی از کارزار ضداطلاعاتی دولت ترامپ خواندند.

جمهوری اسلامی ایران به هواداران خود وعده داده است که انتقام کشته شدن سلیمانی را می‌گیرد.

تنش مهم دیگر بین رژیم ایران و دولت آمریکا خروج ترامپ از برجام در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ و آغاز «کارزار فشار حداکثری» و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

راهکارهای ترامپ برای گفتگوی مستقیم با رهبران جمهوری اسلامی تا کنون بی‌نتیجه مانده است. او بار دیگر تأکید کرده در صورتی که در انتخابات پیروز شود فوراً با ایران مذاکره خواهد کرد. جو بایدن نامزد حزب دموکرات نیز متعهد شده است در صورتی که جمهوری اسلامی ایران پایبند محدودیت‌های اعمال شده در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ باشد دولت وی نیز به برجام متعهد خواهد بود.

ری تکیه کارشناس امور ایران در شورای روابط خارجی می‌گوید: «رهبران تهران قبلاً بین احزاب سیاسی ایالات متحده تفاوت چندانی قائل نبودند اما این مسئله پس از خروج ترامپ از برجام تغییر کرد و اکنون به احتمال زیاد نگاه دولت ایران برای همکاری دیپلماتیک و مذاکره درباره تحریم‌های اقتصادی به سوی دموکرات‌هاست.»

تکیه انتظار داشت ایران پیش از ماه نوامبر ۲۰۲۰ کشته شدن سلیمانی را تلافی کند. این تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «همیشه فکر می‌کردم که آنها قبل از انتخابات دست به کار شوند- اقدامی تحریک‌آمیز اما قابل کنترل و کوتاه‌مدت مثل کشتن سربازان آمریکایی. چنین حمله‌ای از برخی جهات لزوماً به نفع دولت فعلی [ترامپ] نیست و می‌توانست به موقعیت جو بایدن کمک کند اما اکنون کمتر ممکن است چنین حمله‌ای اتفاق بیفتد.»

*منبع: روزنامه وال استریت ژورنال
*نویسنده: نانسی. ا.یوسف و وارن پی. استرابل
*ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.