رفتن به محتوای اصلی

ظریف برای بازگشت آمریکا به برجام: باید خسارت بدهند و متعهد شوند که دوباره خارج نمی‌شوند
25.09.2020 - 12:32

وزیر خارجه ایران می‌گوید که دولت آمریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت بدهد و تعهد بدهد که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد.

محمدجواد ظریف که با پایگاه خبری روسی اسپوتنیک گفت‌وگو کرده تاکید کرد که برای حکومت ایران «مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد» و توجه ایران به «سیاست آمریکا» است.

دولت دونالد ترامپ که اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شده، هیچ تمایلی برای بازگشت به برجام ندارد، ولی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده است که در صورت برنده شدن به برجام باز می‌گردد.

در همین حال جو بایدن نیز اجرای کامل برجام توسط ایران را به عنوان شرط بازگشت آمریکا به برجام را مطرح کرده است.

به نظر می‌رسد شرط‌گذاری آقای ظریف برای بازگشت آمریکا به برجام، واکنش به شرط‌گذاری جو بایدن باشد.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، نیز در گفت‌وگویی که با شبکه جهانی بی‌بی‌سی داشته،‌ با اشاره به تمایل جو بایدن شروط مشابه آقای ظریف را مطرح کرده و خواستار پرداخت خسارت و همچنین تعهد برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام شده است.

حکومت ایران در طول یک سال و نیم گذشته، در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا، اجرای بخشی از تعهدات خود در قبال برجام از جمله حد نصاب‌های پیش‌بینی شده در مورد حجم و درصد غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است.

علاوه بر شرط‌گذاری آقای بایدن، قدرت‌های اروپایی نیز با اشاره به این که تداوم غنی‌سازی اورانیوم در ایران ناقض برجام است، بارها خواستار بازگشت دوباره ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای این کشور شده‌اند. 

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو پیشنهاد مبادله تمام زندانیان بین ایران و آمریکا را نیز دوباره مطرح کرده و گفت: «آمادگی مذاکره با دولت آمریکا را نداریم»، ولی آماده هستیم که زندانیانی که در اختیار دو کشور هستند را مبادله کنیم.

بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته نیز مطرح بوده است. در آخرین رویداد، ۱۹ خرداد امسال مجید طاهری، پزشک ساکن فلوریدا که به‌دلیل نقض تحریم‌ها علیه تهران در ایالات متحده زندانی بود، آزاد شد و به ایران بازگشت.

آزادی او پس از آن اتفاق افتاد که مایکل وایت، شهروند آمریکایی که مدت دو سال در ایران زندانی بود، ۱۵ خردادماه به آمریکا بازگشت. دو روز پیش از آزادی مایکل وایت، سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف که در آمریکا بازداشت بود، آزاد شد.

مقام‌های دولت آمریکا در ماه‌های گذشته خواستار آزادی سیامک نمازی و مراد طاهباز، شهروندان ایرانی‌-آمریکایی زندانی در ایران شده‌‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.