رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا
29.09.2020 - 06:23

 

 این ایالت زادگاه هوارد باسکرویل معلم آمریکاییِ مدرسهٔ مموریال در شهر تبریز (ایران)  بود که در جریان جنبش مشروطه و تلاش برای شکستن محاصرهٔ تبریز در این شهر کشته و از وی بعنوان «شهیدِ آمریکاییِ جنبشِ مشروطهٔ ایران» یاد می‌شود، مالکوم ایکس از رهبران جامعه مسلمان و مدافع حقوق سیاه پوستان آمریکا و مخالف تبعیض نژادی، ابر سرخ یکی از رهبران سرخ پوست و جرالد فورد سی و هشتمین رئیس جمهور آمریکا می باشد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۱.۹۳۴.۴۰۸ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن تشکیل شده از ۷۸.۲ درصد سفیدپوست، ۱۱.۴ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۵.۲ درصد سیاه پوست، ۲.۷ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱.۵ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۳ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

ذرت، لوبیا، یونجه، سویا، چغندر قند، خوک، تخم مرغ و شیر از محصولات عمده کشاورزی نبراسکا می باشد و همچنین این ایالت یکی از مراکز بزرگ پرورش گاو و بسته بندی گوشت گاو در دنیا می باشد.

صنعت بیمه، تولید دارو و محصولات شیمیایی،  لوازم الکترونیکی و خانگی، محصولات معدنی و ماشین آلات از دیگر صنایع موفق در این ایالت می باشد.

بازار قدیمی اوماها که با داشتن مغازه های قدیمی ذهن هر گردشگری را به آمریکای قدیم می برد، تپه سنگی یا سایت تاریخی دودکش سنگی، منطقه مارکت لینکلن با مغازه ها و ویترین های رنگارنگ، پارک ایالتی غارسرخ پوست ها و مناطقی دیگر در این ایالت برای هر گردشگری زیبا و هیجان انگیز است.

از سال ۱۸۶۷ که اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت نبراسکا برگزار شد، تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۰ میلادی می باشد، ۳۸ دوره این انتخابات برگزار شده است که ۳۰ دوره جمهوری خواه ها، هفت دوره دموکرات ها و یک دوره آرا بین دو حزب تقسیم شد. همانگونه که مشاهده می کنید فاصله بین دو حزب زیاد می باشد و این نشان از گرایش شدید مردم این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری خواهان دارد، بطوریکه از سال ۱۹۴۰ تاکنون (سبتامبر ۲۰۲۰) ۲۰ دوره از این انتخابات برگزار شده که دموکرات ها فقط سال ۱۹۶۴ موفق شدن آرای الکترال این ایالت را بدست آورند و یکبار هم در سال ۲۰۰۸ یک رای از پنج رای الکترال این ایالت را بدست آوردند و در واقع می توان گفت جمهوری خواهان برنده ۱۳ دوره اخیر این انتخابات هستند. تعداد نمایندگان یک ایالت نشان دهنده مناطق فدرال آن ایالت است و هر منطقه فدرال یک رای الکترال محسوب می شود و بعلاوه تعداد دو سناتورایالت می شود، تعداد آرای کل الکترال ایالت مربوطه و در انتخابات مثلا اگر یک ایالت ۹ رای الکترال داشته باشد، یک کاندیدا ازهفت منطقه فدرال، پنج منطقه را برنده شود، همه هفت رای الکترال مناطق فدرال بعلاوه دو رای دیگر به وی می رسد اما  ایالت نبراسکا و مِین دو ایالتی هستند که اینگونه نیستند و آرای الکترال مانند ایالت های دیگر فقط به برنده کل ایالت داده نمی شود و هر کاندیدا هر چند تا از مناطق فدرال را برنده بشود رای آن به وی می رسد، مثلا ایالت نبراسکا پنج رای الکترال دارد که به سه منطقه فدرال تقسیم شده و یک کاندیدا دو منطقه را برنده و یک کاندیدا یک منطقه را برنده شود، مثل ایالت های دیگر همه سه رای الکترال به نفر اول نمی رسد و دو رای الکترال بعلاوه دو رای دیگرکه نشان از تعداد سناتورهای ایالت است به نفر اول و یک رای به نفر دوم می رسد مانند انتخابات سال ۲۰۰۸ که اوباما برنده یک رای و جان مک کین برنده چهار رای فدرال این ایالت شدند.

 در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت از حزب دموکرات برنی سندرز با ۵۷.۱ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۲.۹ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونال ترامپ با ۶۱.۴ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۱۸.۴ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در حوزه انتخابیه نبراسکا، دونالد ترامپ با ۵۸.۷ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۳.۷ درصد آرا شد و پنج رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.

از سال ۱۸۶۷ تاکنون نبراسکا ۴۰ سناتور داشته که ۲۹ تن جمهوری خواه، هشت تن دموکرات، دو تن عوامگرا یا پوپولیست و یک تن با سابقه سناتوری جمهوری خواه و مستقل بودند. همانطور که می بینیم جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با اختلاف زیاد برتر و در سال های اخیر نیز بهتر عمل کرده و Ben Sasse و Debra Fischer هر دو از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشند.

Carl T. Curtis (۱۹۵۵-۱۹۷۹) با ۲۴ سال حضور در سنا و Roman L. Hruska (۱۹۵۴-۱۹۷۶) با ۲۲ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت می باشند.

از اولین دوره ای که انتخابات مجلس نمایندگان در این ایالت برگزار شد، تاکنون ۹۵ تن به نمایندگی نبراسکا در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که ۶۲ تن جمهوری خواه، ۲۵ تن دموکرات، هفت تن حزب پوپولیست و یک تن با تغییر حزب در دوران کاری، عضو احزاب مستقل و جمهوری خواه  بودند. طبق آمار ارائه شده جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر و این برتری را نیز هنوز حفظ کرده و هر سه نمایند این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند.

از سال ۱۸۶۷ تاکنون ۴۰ تن به مقام فرمانداری نبراسکا رسیده اند که از این تعداد ۲۷ تن جمهوری خواه، ۱۱ تن دموکرات و دو تن از حزب پوپولیست یا عوامگرا بودند. جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر و هر سه فرماندار اخیر این ایالت نیز جمهوری خواه بوده اند. Pete Ricketts فرماندار حال حاضر نبراسکا از حزب جمهوری خواه می باشد.

 

نتیجه: با توجه یه اینکه جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت با ۳۰ دوره برتر و هر ۱۳ دوره اخیر این انتخابات را نیز برنده شدند، در طول تاریخ انتخابات سنا جمهوری خواهان برتر و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت نیز جمهوری خواه هستند، مجددا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه انتخابیه نبراسکا برتر و هر سه نماینده حال حاضر این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند و نهایتا جمهوری خواهان با ۲۷ فرماندار در تاریخ انتخابات فرمانداری این ایالت برتر و هر سه فرماندار اخیر از حزب جمهوری خواه می باشند، می توان نتیجه گرفت که نبراسکا در طول تاریخ، یک ایالت با گرایش شدید به جمهوری خواهان بوده و هم اکنون نیز هست.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.