رفتن به محتوای اصلی

پیمان نوین شاهزاده پهلوی با مردم و چشم پوشی او از بزرگترین ارثیه خود برای نجات کشور!
29.09.2020 - 10:28

شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اینکه باید هدف همه مخالفان جمهوری اسلامی «نجات ایران» باشد، خواستار گسترش و پیوند اعتراض‌ها و اعتصاب‌های مردمی در داخل کشور شد.

ولیعهد پیشین ایران که روز دوشنبه هفتم مهرماه در یک پیام ویدئویی با عنوان «پیمان نوین» سخن می‌گفت، انزوا، فروپاشی اجتماعی، سرخوردگی و نومیدی را تنها دستاورد ۴۱ سال حکومت اسلامی دانست و گفت: «این نظام اصلاح‌پذیر نیست».

او «پیمان نوین» را پیمان بین همه مردم توصیف کرد و گفت: «انگیزه من رسیدن به قدرت سیاسی نیست، بلکه تلاش برای برقراری سیستمی است که قدرت در انحصار یک فرد یا گروه نباشد».

 

 

 

آقای پهلوی گفت تلاش و برنامه‌ریزی‌اش بر این استوار است که کشور ایران در «مسیر صحیح» قرار گیرد و در این مسیر، «گام نخست، گذار از جمهوری اسلامی است».

ولیعهد پیشین ایران در همین راستا خواستار افزایش مشارکت و مسئولیت پذیری شهروندان در داخل و خارج از کشور شد و گفت: «اعتصابات و اعتراضات و نافرمدنی‌های مدنی را در نقاط مختلف کشور به هم پیوند بزنیم».

او همچنین تشکیل حلقه‌های نافرمانی مدنی در محیط‌های کار شد تا بتوان یک «شبکه بزرگ اعتراضات» در داخل کشور سازماندهی کرد.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این پیام نیروهای ارتش را خطاب قرار داد و گفت در شرایطی که حکومت ایران در حال فروش منابع کشور و شلیک کردن به روی شهروندان بیگناه است، وظیفه آنها دفاع از مردم است.

او همچنین با خطاب قرار دادن نیروهای بدنه سپاه و بسیج، از فرماندهان سپاه به عنوان «سرداران دزد» نام برد که «تنها به فکر مال‌اندوزی هستند» و با دخالت‌های خود علاوه بر تبدیل سپاه به «نهاد ضد مردم» کشور را فلج کرده‌اند.

آقای پهلوی گفت ترجیح می‌دهد به جای واژه «امید» از واژه «باور» استفاده کند و به کسانی که به گفته او «خندق نظام» هستند، می‌گوید: «آلترناتیو ما حکومت مردم است».

واژه «امید» به طور معمول در ادبیات سیاسی اصلاح‌طلبان رایج است که حامیان آقای پهلوی آنها را متهم به ایفای نقش سپر مدافع و «خندق» برای جلوگیری از فروپاشی جمهوری اسلامی می‌کنند.

ولیعهد پیشین ایران در این سخنرانی بارها تاکید کرد که «هیچ شخص یا گروهی به تنها نمی‌تواند ما را نجات دهد» و از مردم و اقشار مختلف سیاسی خواست که در این لحظات که به گفته او «حساس‌ترین دوران» است، از خود بپرسند که در سمت جمهوری اسلامی ایستاده‌اند یا سمت ایران.

آقای پهلوی در بخش دیگری از این پیام با اشاره به وضعیت بد اقلیت‌ها و کارگران در ایران گفت: «ما از سرکوب‌گران قوی‌تر هستیم».

 

رضا پهلوی خواستار 'اتحاد' اپوزیسیون و پیوند زدن 'اعتراض‌های داخل ایران' شد

bbc

او گفت که "به همه نیروهای سیاسی دموکراسی خواه فارغ از گذشته و گرایش سیاسی شان دست یاری دراز می‌کنم و می خواهم با کنار گذاشتن اختلافات و خودبزرگ بینی و برتری‌جویی، روی یک هدف متمرکز شوند: نجات ایران".

رضا پهلوی در پیام امروز خود گفته این که هدفش "رسیدن به قدرت سیاسی نیست، بلکه تلاش برای برقراری سیستمی است که در آن، قدرت هرگز در انحصار یک فرد یا یک گروه نباشد".

او در این پیام ویدیویی گفت "مسیر پیروزی مشخص است: اعتصابات و اعتراضات و نافرمانی های مدنی را در نقاط مختلف کشور به هم پیوند بزنیم".

آقای پهلوی از مردم ایران خواست تا "در واحدهای کار و محلات، حلقه‌های کوچک اعتراض" شکل دهند و "نافرمانی مدنی را در هر شکلش" تبلیغ کنند.

فرزند آخرین شاه ایران درباره منظور خود از آنچه "پیمان نوین" خوانده است، گفت "پیمان نوینی که در آغاز از آن سخن گفتم، عهدی است بین همه مردم. در سایه عمل به این پیمان نوین، میتوان به آینده‌ای روشن امیدوار بود؛ آینده‌ای که کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد".

او درباره برای رشد سریع اقتصادی و بالا بردن سطح زندگی شهروندان پیشنهاد کرد پنج شرطی که دولت‌های بالتیک پس از آزادی جدایی از اتحاد جماهیر شوروی اتخاذ کردند در دستور کار قرار گیرد از جمله "شفافیت نظام مالی، شفافیت بودجه دولت، رفاه و امنیت کارگر و کارمند، تضمین حقوق مالکیت و سرمایه گذار و همچنین قبول قواعد داوری بی طرف در حل اختلافات مالی و تجاری.

این نخستین باری نیست که آقای پهلوی در سال‌های گذشته تلاش کرده تا شماری از نیروهای اپوزیسیون گرد هم بیاورد.

پیشتر اسفند ماه سال ۱۳۹۷، به ابتکار شاهزاده رضا پهلوی در واشنگتن گروهی به نام ققنوس اعلام موجودیت کرد که قرار است به عنوان یک اندیشکده با بهره‌وری از دیدگاه‌های دانشمندان و پژوهشگران ایرانی، راه‌کارهایی را برای آینده ایران پیشنهاد کند.

هفت سال پیش نیز تشکلی با عنوان شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد تشکیل شد که قرار بود نهادی سیاسی برای ائتلاف سازمان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌ها باشد. رضا پهلوی مدتی ریاست این شورا را هم بر عهده داشت اما در سال ۲۰۱۷ از آن کناره‌گیری کرد.‏

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.