رفتن به محتوای اصلی

روسیه پیشنهاد میزبانی مذاکرات بر سر مناقشه ناگورنو قره‌باغ را داد
01.10.2020 - 09:01

از روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ نفر در این مناقشه، که سنگین‌ترین درگیری بعد از سالیان طولانی بر سر ناگورنو غره‌باغ است، کشته شده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تماسی جداگانه درباره نبردها با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه صحبت کرده است. دو رهبر بر درخواست قدرت های جهانی برای آتش بس فوری تاکید کردند.

روسیه بخشی از یک ائتلاف نظامی با ارمنستان است و پایگاهی در این کشور دارد. با این حال همچنین مناسبات نزدیکی با جمهوری آذربایجان دارد.

منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ رسما بخشی از خاک آذربایجان است هرچند به علت آن که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند زیر نظر دولت محلی که ارمنی‌ها در دست دارند اداره می‌شود.

دو کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق، در حد فاصل سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ برای ۶ سال بر سر قره باغ جنگیدند. ارمنستان در حالی که از خودمختار خواندن این منطقه حمایت می‌کند اما تاکنون خودمختاری و جمهوری خودخوانده در منطقه ناگورنو قره باغ را علنا به رسمیت نشناخته است.

آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ، درگیر هستند
 

روز چهارشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفت درگیری خونین میان نیروهای نظامی کشورش و ارتش ارمنستان تنها هنگامی متوقف خواهد شد که سربازان ارمنستان "فوری و بدون قید و شرط" منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ را ترک کنند.

آقای علی‌اف روز چهارشنبه، ۳۰ سپتامبر، گفت: "ما فقط یک شرط داریم؛ این که نیروهای ارمنستان باید بدون قید و شرط و به طور کامل و فوری خاک ما را ترک کنند."

هنوز معلوم نیست که دلیل درگیری نظامی جدید در این منطقه چیست اما هر چه هست نزاع نظامی چهار روز پیش میان دو کشور، خونین‌ترین درگیری‌ها از زمان قبول آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ تاکنون بوده و باعث ورود کشورهای دیگر به این مناقشه هم شده است.

ترکیه رسما به پشتیبانی از آذربایجان برخاسته است.

حمایتی که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه آن را "به شدت نگران کننده و همسان اعلان جنگ" از سوی آنکارا خوانده است.

ترکیه اعلام کرده "کاملا آمادگی" دارد که به آذربایجان برای فیصله دادن ماجرا کمک کند.

در همین حال، وزارت خارجه ارمنستان عکسی را منتشر کرده و می‌گوید یک جنگنده سوخو - ۲۵، متعلق به نیروی هوایی ارمنستان در منطقه پروازی این کشور مورد حمله جنگنده اف -۱۶ ارتش ترکیه قرار گرفت. خلبان ارمنی در جریان این حمله کشته شد. ترکیه این ادعا را رد کرده و می‌گوید این یک تاکتیک "سخیف جنگ روانی" از سوی ارمنستان است. آذربایجان هم این ادعا را "کذب" خوانده است.

در تحولی دیگر یکی از نظامیان حاضر در منطقه درگیری به بی‌بی‌سی عربی گفته او را به عنوان یک جنگجو از شمال سوریه فراخوانده و از طریق ترکیه به آذربایجان اعزام کرده‌اند. ادعایی که ایلنور چرویک، مشاور رجب طیب اردوغان آن را "کاملا غیرواقعی" خواند.

با این حال، گروه ناظر بر مسایل حقوق بشری در سوریه که مقر آن در بریتانیا است می‌گوید ۳۲۰ نفر از شبه‌نظامیان سوری توسط شرکت‌های امنیتی ترکیه به آذربایجان منتقل شده‌اند. این گروه همزمان گزارش کرده که جنگجویان ارمنی‌تبار در سوریه هم برای پیوستن به این منازعه به ارمنستان فرستاده شده‌اند.

 

Azerbaijan still of tank being attacked on 30 September

کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی هم در چهار روز گذشته بارها برای متوقف کردن این درگیری‌ها تلاش کرده‌اند.

ایران می‌گوید تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد اما خواهان مذاکره سیاسی برای حل اختلاف دو همسایه است.

وزارت خارجه افغانستان از درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرده و گفته از دولت آذربایجان در این زمینه حمایت می‌کند.

این وزارتخانه با نشر یک اعلامیه گفته "منطقه نوگورنو-قره‌باغ به عنوان بخشی از آذربایجان در سطح جهان به‌ رسمیت شناخته شده" و افغانستان خواهان پایان اشغال آن است.

اما نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید در حالی که درگیری نظامی وجود دارد امکان گفت‌وگو وجود ندارد.

رئیس جمهوری آذربایجان در مقابل گفته که در شرایط موجود امکان گفت‌وگو وجود ندارد.

جامعه بین‌المللی این منطقه را بخشی از آذربایجان به شمار می‌آورد اما از بعد از جنگ دو کشور که در سال ۱۹۹۴میلادی به پایان رسید، اقلیت ارمنی منطقه، اداره آن را بر عهده دارند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.