رفتن به محتوای اصلی

شناسایی جانباختگان اعتراضات آبان در نیزار ماهشهر پس از یکسال همچنان ادامه دارد
04.10.2020 - 14:59

شناسایی نام و مشخصات جانباختگان اعتراضات آبان در نیزار ماهشهر پس از یکسال همچنان ادامه دارد. این کشتار چنان مهیب و گسترده بود که با گذشت نزدیک یک سال از آن، اسامی و مشخصات شهیدان این واقعه از گوشه و کنار بصورت مخفیانه خارج شده و به دست نهادها و گروههای حقوق بشری می رسد. نیروهای سپاه پاسداران با تانک و تیربار به سمت مردم شلیک میکردند و مردم و جوانان برای پناه گرفتن به نیزار رفتند. اما نیروهای سپاه، نیزار به را به قتلگاه تبدیل کردند و هنوز کسی نمی داند دقیقا چند نفر و چه افرادی در نیزار جان سپردند.

اخیرا یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود اسامی ۲۰ تن دیگر از شهیدان نیزار ماهشهر را جهت انتشار به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسانده است.

اسامی این شهیدان عبارتند از:

احسان صادقی – احمد روحانی فر – اصغر رجایی – امیر بوشهری – جابر صابری – جعفر پناهی – جمشید ملحان – جواد بابایی – جواد نظارت – حسن ویسی – حیاوی شریفات – عباس انصاریان – علی جلوه – علیرضا قنواتی – کامران داوری – کوروش اهوازی – مجتبی رضایی – محسن سرافراز – مرشا دهی – همایون دشتی

تصاویر شهیدان را اینجا ببینید 

درباره کشتار در نیزار ماهشهر:

نیروهای سپاه پاسداران در جریان اعتراض سراسری مردم در شهرهای مختلف در یک اقدام جنایتکارانه دست به قتل عام جوانان ماهشهر زدند.
سپاه خوزستان روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸ یک تیپ ویژه تکاور به همراه دو تانک و شش نفربر و مقدار زیادی سلاح سنگین و نیمه سنگین و تعدادی هلی کوپتر نظامی به ماهشهر فرستاد.

شهروندان ماهشهری فقط با آتش زدن لاستیک و قرار دادن سنگ در جاده منتهی به بندرخمینی، آن را بستند ولی ابعاد وحشیگری نیروهای حکومتی چندبرابر شهرهای دیگر بوده و دست به کشتاری همه‌جانبه زدند. شاهدان گفته‌اند علت این امر به بسته شدن مسیر تردد به منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی سپاه بر‌می‌گردد به همین دلیل سپاه با فرستادن زرهی و نفربر و سلاح سنگین بدون هیچ هشداری شهروندان را به گلوله بسته است.

خبرگزاری فرات ۱۲آذر ۹۸:

«به دستور استاندار و با مجوز شاک، سپاه خوزستان یک تیپ ویژه تکاور به ماهشهر فرستاد به همراه دو تانک (بله واقعاً تانک) و شش نفربر و کلی سلاح سنگین و نیمه سنگین و حتی هلیکوپتر نظامی! به‌محض ورود به ماهشهر ابتدا توی شهر چمران (جراحی) وارد شدند و مردم رو به گلوله بستن. با کلاشینکف؟ خیر با تیربار دوشکا. دقیقاً با تیربار دوشکا. و از هلیکوپتر هم توی شهر چمران(جراحی) به مردم عادی تیراندازی کردند. حتی به سمت مردمی که توی خونه بودن و حتی توی راهپیمایی اعتراضی شرکت نکرده بودند. و در همون ساعت اول حدود ۱۷نفر از جمله دو کودک ۴و ۸ساله و یک پیرزن هفتاد و چند ساله با تیر مستقیم برادران پاسدار کشته شدن ».

رادیو بین المللی فرانسه روز یکشنبه ۱۰ آذر با اشاره به سرکوب وحشیانه و قتل عام مردم و جوانان ماهشهر به نقل از رویترز گزارش داد:

تنها در یک مورد سپاه پاسداران بین ٤٠ تا ۱۰۰ تن از جوانان تظاهرکننده در ماهشهر را قتل عام کرده است.

نیویورک تایمز نوشت:

کشتار جوانان ماهشهر در هجدهم نوامبر (۲۷ آبان) گذشته صورت گرفت پس از آنکه تظاهرکنندگان کنترل شهر و مسیر منتهی به تأسیسات پتروشیمی ماهشهر را در دست گرفتند.
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: به گفتۀ ساکنان محلی، سپاه پاسداران در یکی از تقاطع های ماهشهر بلافاصله و بدون هشدار به روی تظاهرکنندگان آتش گشود و شماری از آنان را در دم به قتل رساند. در پی این اقدام تعداد قابل توجهی از تظاهرکنندگان به یکی از نیزارهای اطراف پناه بردند. به نوشتۀ نیویورک تایمز نیروهای سپاه پاسداران سپس تظاهرکنندگان را به رگبار بستند و بین ٤٠ تا ۱۰۰ تن از آنان را به قتل رساندند. به گفتۀ شاهدان عینی نیروهای سپاهی اجساد کشته شدگان را بار کامیون کرده و با خود بردند. نیویورک تایمز به نقل از یک پرستار افزوده است که غالب مجروحان منتقل شده به بیمارستان ماهشهر از ناحیه سر و سینه هدف گلوله قرار گرفته بودند.

عصر همان روز نیروهای سپاه با تانک و زرهی وارد شهرک رجایی و دهکده گاما و شهرک مدنی شدند و آنجا را هم به رگبار بسته و تعدادی را به شهادت رساندند.

درگیری به شهرک طالقانی(کوره) با ۵۰ هزار جمعیت کشیده شد از ساعت شش هفت عصر سه شنبه تا ساعت یک بامداد چهارشنبه حتی یک ثانیه صدای رگبار قطع نشد.

به گفته یکی از ساکنان محلی در صف اول مهاجمان افرادی با ریش های بلند زرد رنگ نیز مشاهده می شد که به احتمال زیاد از اعضای گروه فاطمیون بوده باشند که ایران آنها را پیش از این به سوریه فرستاده بود تا مخالفان بشار اسد را سرکوب کنند.

یک شاهد عینی گفت: این نیزار که «هور حمیدی» خوانده می‌شود در نقطه انتهایی شهرک چمران در شهرستان ماهشهر واقع شده و در واقع معترضان پس از تعقیب شدن توسط نیروهای امنیتی به این نیزار پناه برده بودند. مأموران امنیتی حدود ساعت ۱۰و نیم صبح روز ۲۷آذر به سمت معترضانی که به نیزار پناه برده بودند شلیک کردند.

صدای اعتراضات مردمی تا ساعتها و روزها به گوش می رسید:

یکی از مردم چنین گفت: «تانک آوردن اینجا. مگه ما چی هستیم که برامون تانک آوردن؟ مگه ما چی هستیم؟ بابا ماها… دست خالی! ما اگه پول داشتیم اسلحه بخریم خوب می‌رفتیم نون می‌خریدیم».

یکی دیگر از مردم: «مردم ایستادن بیرون راه‌ها رو بستن. مردمی که راه‌ها رو بستن خدا شاهده به‌خاطر بنزین نبود. مشکل مردم بنزین نبوده. فقط مردم منتظر یه جرقه‌ای بودن. خسته شدن. ترکیدن دیگه»!

«پاسداران جنایتکار مردمی را کشتند که سفره‌هاشان خالی‌ست. دریدند و کشتند و گفتند آشوب‌گر بودند».

اعتراض مردم ماهشهر: «بابا آشوب‌گر چیه؟ داعشی چیه؟ بابا اینا نون شب ندارن»!

اعتراضات جهانی:

خانم میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل یکی از بدترین وقایع مربوط به اعتراضات در ایران را ماهشهر دانسته و گفته است: «در میدان جراحی در ماهشهر نیروهای امنیتی ایران علیه تظاهر کنندگان از جمله افرادی که در حال فرار بودند و افرادی که در نیزار نزدیکی میدان پنهان شده بودند، از سلاحهای سنگین استفاده کردند… علاوه بر معترضان، افرادی که در خیابان یا از خانه‌هایشان ناظر اتفاقات بوده‌اند هم مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند».(سایت کمیساریای عالی حقوق‌بشر ۱۵آذر ۹۸)

رسانه‌ها و روزنامه‌های معتبری هم‌چون نیویورک‌تایمز، خبرگزاری فرانسه، لوموند،‌ اکونومیست، تایمز مالی، واشنگتن‌پست، سایت بلومبرگ و… نیز در گزارشهایی که از اعتراضات سراسری مردم ایران منتشر کردند به‌طور خاص به جزییاتی از شهادت مظلومانه شهروندان ماهشهری اشاره کردند.

سایت وزارت‌خارجه آمریکا روز ۲۸دی – ۱۸ژانویه ۲۰۲۰ در بیانیه مطبوعاتی نوشت: «وزارت‌خارجه آمریکا سرتیپ حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه استان خوزستان را به‌خاطر نقض فاحش حقوق‌بشر علیه تظاهر کنندگان در اعتراضات آبان ماه گذشته در ماهشهر لیست‌گذاری کرد».

برایان هوک در مصاحبه‌یی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها جزییات بیشتری از این جنایت را به رسانه‌ها گفت و اعلام کرد «بسیاری از معترضان که از برابر تیراندازی گریختند به نیزاری در آن حوالی رفتند تا فرار کنند. سپاه پاسداران، آنها را تعقیب کرد و با مسلسل‌هایی که بر روی وانتها نصب بود آنها را محاصره کرد. سپس آنها معترضان را گلوله‌باران کردند. در میانه شلیک گلوله‌ها فریادهای قربانیان قابل شنیدن بود. در این واقعه به تنهایی، رژیم تا ۱۰۰ایرانی و شاید بیشتر را به‌قتل رساند. وقتی تمام شد، رژیم اجساد را در کامیونها گذاشت. ما هنوز نمی‌دانیم که این اجساد به کجا برده شدند». (۱۹آذر ۹۸)

آمار کشته شدگان در ماهشهر تا ۲۰۰ نفر نیز تخمین زده شده اما هنوز کسی از آمار دقیق این واقعه وحشتناک خبر ندارد.

اما جنایت در جایی به اوج خود رسید که غلامرضا شریعتی دوشنبه ۲۶خرداد ۹۹ در گفتگو با وب‌سایت حکومتی انصاف‌نیوز، کشتار معترضان آبان‌ماه ۹۸ در نیزارهای ماهشهر را انکار کرد و گفت:

«این یک جعل اساسی است. ما اصلاً ماجرای نیزارها نداشتیم».

او درباره آمار کشته شدگان در ماهشهر گفت: «اگر می‌گویند اتفاق افتاده، اسامی کشته‌شدگان را بدهند». شریعتی آمار ارائه شده توسط سازمانهای بین‌المللی و . . . را رد کرد و مربوط به «بدخواهان» خواند!

اما مردم ایران و بخصوص جوانان ماهشهر این جنایت فجیع را مانند تمامی جنایات ۴۱ ساله ولایت فقیه، هرگز نه فراموش میکنند و نه می بخشند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

تصاویر شهیدان را اینجا ببینید 

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.