رفتن به محتوای اصلی

ختنه زنان در ایران رو به کاهش است
04.10.2020 - 20:42

براساس این گزارش عدم تمایل نسل جوان به پذیرش ختنه زنان، مهاجرت به شهرها، تحصیلات، زندگی مدرن و گذشت زمان از عمده دلایل کاهش این عمل است. اما با این حال این سنت همچنان در ایران وجود دارد.

Missing media item.

این تحقیق که انجام آن به گفته کامیل احمدی، مردم شناس و مسئول تهیه گزارش، حدود یک دهه طول کشیده سه هزار نفر را مورد بررسی قرار داده است.

در این تحقیق از یک زن ساکن اورامان تخت در مریوان نقل شده است: "اینجا زنی بود که در سن ٢٠ سالگی ازدواج کرد وقتی فهمیدند که ختنه نشده است، به زور ختنه‌اش کرده‌اند. مردم می‌گفتند دختر بی‌حیا و ناپاکی است، چون ختنه نشده بود. یک هفته در رختخواب ماند، تا حالش بهتر شد."

این عمل عواقب خطرناکی برای سلامت زنان دارد و در مواردی به دلیل خونریزی و عفونت شدید موجب مرگ فرد شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: "سه استان غربی ایران بهبود شگرفی در این زمینه داشته‌اند اما برخی نواحی هورامان (در میان مرزهای کردستان و کرمانشاه) و همچنین برخی روستاهای کامیاران، روانسر و پاوه در استان کرمانشاه در این زمینه مقاومت نشان داده‌اند."

در ادامه این تحقیق با اشاره به اینکه آموزش مهمترین راهکار برای مقابله با ختنه زنان است، آمده است: "در برخی از این مناطق دختران معمولا در سن ۳ تا ۶ سالگی با تیغ تیز ریش‌تراشی یا چاقو ختنه می‌شوند و پس از آن روی آلت بریده آنان خاکستر تنور محلی یا آب سرد می‌ریزند (امروزه از مواد ضدعفونی کننده نظیر بتادین و وسایل بهداشتی چون گاز استریل و مانند آن نیز استفاده می‌کنند)."

Missing media item.

براساس این گزارش ختنه زنان عمدتا توسط "اقلیت‌های سنی مذهب در برخی از روستاهای استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و هرمزگان" انجام می‌شود.

این تحقیق نشان می‌دهد که ختنه دختران در ایران به ویژه در میان اهل تسنن شافعی سابقه طولانی دارد.

زنی از روستای گوری در استان هرمزگان به تهیه کنندگان این گزارش گفته است: "اگر ما بدانیم که ختنه برای دخترانمان ضرر دارد، مطمئنا این کار را نمی‌کنیم. آنها به ما گفتند این کاررا نکنید ولی نگفتند چرا. کسی در مورد ضررهای آن چیزی نگفت و ما هم هنوز این کار را انجام می‌دهیم. ما یک خراش کوچک می‌دهیم، در گذشته خیلی بزرگ می‌بریدند، اما ما فقط یک تیغ می‌زنیم."

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه دولت ایران تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است، آمده است: "اینگونه به نظر می‌رسد که از نظر دولت ختنه زنان یک مساله مختص سنی مذهبان است و به این علت دولت مرکزی تلاش رسمی و غیر رسمی برای خاتمه ختنه زنان به عمل نمی‌آورد و شاید نگران است که در نتیجه مداخله در این موضوع اعتماد نه چندان محکم جمعیت سنی مذهب را از خود سلب نماید."

یک زن جوان در کرمانشاه که در این تحقیق شرکت کرده است، گفت: "من خودم ختنه شدم، اما اجازه ندادم دخترانم ختنه شوند. قبلا خانمی به برای این کار به اینجا می‌آمد. اما اکنون فوت کرده است و فقط برای ادای احترام به این سنت مردم فقط تیغ را به زیر دامن دختران می‌برند (بدون برش) و می‌گویند: ختنه شد."

هرمزگان بیشترین آمار ختنه زنان را دارد'

در این تحقیق مشخص شد که شیوع ختنه در استان هرمزگان نسبت به سه استان دیگر بیشتر است. براساس داده‌های این تحقیق در اکثر روستاهای حوالی میناب، بندر پهل، کنگ، لنگه، گاوبندی، خمیر، هرمز، لارک، کیش و قشم نیز ختنه دختران انجام می‌شود.

بریدن بخشی از اندام جنسی زنان در منطقه اورامان استان کرمانشاه، روستاهای کامیاران، روانسر، جوانرود، پاوه، نودشه، نوسود و شاهو معمول بوده است، هر چند در برخی از این مناطق، مردم ختنه دختران را کنار گذاشته‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که میزان این عمل در استان کردستان به مراتب کمتر از استان کرمانشاه است.

براساس این تحقیق، در منطقه مریوان و به خصوص در روستای بزرگ اورامان تخت میزان ختنه دختران بالاست. با وجود این، در روستاهایی دیگر نظیر کماله، بلبر و همچنین در برخی شهرهای کوچک منطقه سنندج از جمله سقز بنا به اظهارات محلی چندین دهه است که سنت ختنه زنان کم و حتی منسوخ شده است.

روند این اقدام در استان آذربایجان غربی متفاوت از دیگر استان‌هاست.

این پژوهش میدانی نشان می‌دهد که در برخی روستاهای منطقه موکریان، در حد واسط استان های کردستان و آذربایجان غربی، درصد کمی از دخترانی که بالای ۱۰ سال دارند ختنه شده‌اند. بر اساس این تحقیق، "یکی از دلایل این امر در جنوب استان آذربایجان غربی، ورود غیرقانونی و فصلی گروه‌های کولی از کردستان عراق به کردستان ایران است."

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

lachin
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.