رفتن به محتوای اصلی

فائزه رفسنجانی: رژیم مرتبا شعار نابودی اسرائیل را می دهد، ولی اسرائیل به دروازۀ ایران رسید
07.10.2020 - 13:50

فائزه هاشمی می‌گوید: اسرائیل سرزمين‌هاي فلسطيني را غصب کرده است. اسرائیل با حمايت انگليس، با همکاري برخي فلسطينيان و با ظلم و کشتار برخي ديگر بر سرزمين فلسطين مسلط شده است. هيچ کدام از اين حقايق قابل کتمان نيست. اما وقتي تاريخ را مرور مي‌کنيم مشاهده مي‌شود که اين رژيم از سال ۱۳۴۸ در سازمان ملل به عنوان يک کشور شناسايي شد. اعراب و يهودي‌ها در اين سرزمين سکونت دارند. در طول تاريخ کشورهايي تجزيه و با هم ادغام شده‌اند، با جنگ يا صلح تغييرات زيادي در طول تاريخ رخ داده است. بحرين از ايران جدا شد، شوروي به ۱۵ جمهوري تبديل شد، ادغام دو آلمان و تجزيه دو کره، روسيه هم شبه جزيره کريمه را گرفت. و از اين مثال‌ها زياد است. از سوي ديگر بايد در عرصه جهاني به‌روز باشيم و تصميماتي را بگيريم که با منافع ما سازگار باشد. حمايت از مسلمانان فلسطين کار با ارزشي است. فلسطينيان مسلمان هستند و اين کشور سرزمين مقدس مسلمانان است، کشته شدن و آزار ديدن مسلمانان بد است که قطعا بد است. بعد از بهار عربي يا بيداري اسلامي در سوريه، بيش از ۵۰۰ هزار مسلمان کشته شدند و چندين ميليون آواره. مسلمان با مسلمان فرق دارد؟ چين مصائبي را بر سر مسلمانان ايغور مي‌آورد، آنها را وارد اردوگاه‌هاي کار اجباري کرده و فرزندانشان را از خانواده‌ها جدا مي‌کند و... . مسلمانان چچن در روسيه چه وضعيتي دارند؟با چين و روسيه در ارتباط بسيار نزديک هستيم و به اين کشور‌ها امتياز هم مي‌دهيم.

***

Missing media item.

در این روزها جامعه با موضوعاتی مواجه است که پاسخی به آنها داده نشده؛ موضوعاتی مانند روابط کشورهای همسایه با اسرائیل و سوالاتی که درباره آن وجود دارد. در راستای موضوعات مطرح شده در کشور فائزه ‌هاشمی فعال سیاسی حوزه زنان ‌با روزنامه‌ی آرمان ملی به گفت‌وگو پرداخته است.

 

نظرتان درباره توافق صلح بحرين و امارات با اسرائیل چيست؟

اسرائیل سرزمين‌هاي فلسطيني را غصب کرده است. اسرائیل با حمايت انگليس، با همکاري برخي فلسطينيان و با ظلم و کشتار برخي ديگر بر سرزمين فلسطين مسلط شده است. هيچ کدام از اين حقايق قابل کتمان نيست. اما وقتي تاريخ را مرور مي‌کنيم مشاهده مي‌شود که اين رژيم از سال ۱۳۴۸ در سازمان ملل به عنوان يک کشور شناسايي شد. اعراب و يهودي‌ها در اين سرزمين سکونت دارند. در طول تاريخ کشورهايي تجزيه و با هم ادغام شده‌اند، با جنگ يا صلح تغييرات زيادي در طول تاريخ رخ داده است. بحرين از ايران جدا شد، شوروي به ۱۵ جمهوري تبديل شد، ادغام دو آلمان و تجزيه دو کره، روسيه هم شبه جزيره کريمه را گرفت. و از اين مثال‌ها زياد است. از سوي ديگر بايد در عرصه جهاني به‌روز باشيم و تصميماتي را بگيريم که با منافع ما سازگار باشد. حمايت از مسلمانان فلسطين کار با ارزشي است. فلسطينيان مسلمان هستند و اين کشور سرزمين مقدس مسلمانان است، کشته شدن و آزار ديدن مسلمانان بد است که قطعا بد است. بعد از بهار عربي يا بيداري اسلامي در سوريه، بيش از ۵۰۰ هزار مسلمان کشته شدند و چندين ميليون آواره. مسلمان با مسلمان فرق دارد؟ چين مصائبي را بر سر مسلمانان ايغور مي‌آورد، آنها را وارد اردوگاه‌هاي کار اجباري کرده و فرزندانشان را از خانواده‌ها جدا مي‌کند و... . مسلمانان چچن در روسيه چه وضعيتي دارند؟با چين و روسيه در ارتباط بسيار نزديک هستيم و به اين کشور‌ها امتياز هم مي‌دهيم.

*آيا مشکل ايدئولوژيکي و عقيدتي است؟

مگر ما با چين که کشوري کمونيست است رابطه نداريم يا با شوروي که کشوري کمونيست بود ارتباط نداشتيم. ونزوئلا يک کشور چپ است، مگر ما از منظر ايدئولوژيک با ونزوئلا تفاهم ‌داريم؟ کوبا يا کره شمالي نيز کشورهايي کمونيستي هستند. در حال حاضر برخي دوستان ما کشورهاي کمونيستي هم هستند، اگر موضوع ايدئولوژي را در اين مسائل قوي بدانيم پس اين روابط چگونه قابل‌تحليل است؟ دنيا، دنياي تعامل است و اگر با کشورهاي ديگر در ارتباط نباشيد، آسيب مي‌بينيد و ساير بحث‌ها حاشيه‌اي است. در قانون اساسي ما نيز اين موضوع ديده شده.

*پس مشکل کجاست؟

همان سياست مرغ يک‌پا دارد. سياست‌هاي ما گاه دچار تناقض شده. به عنوان نمونه ورزشکاران ما با اسرائیل مبارزه نمي‌کنند، ولي خودشان با آنها بازي مي‌کنند. گويي ما بيشتر حساسيت داريم. در مورد عادي‌سازي روابط نيز آنچنان که ما عکس‌العمل نشان داديم، آنها واکنش نشان ندادند. فکر مي‌کنيم اگر تغيير کند زير سوال مي‌رويم، که اين نيز يک سياست دقيقي نيست.

*چرا آيت‌ا... ‌هاشــمي ‌در ايــن مــسير گـامي‌ بر‌نداشتند؟

بابا گفته بود در جايي که منافع ما ايجاب مي‌کند بايد وارد شد. گاهي يا سياست‌هايي هرچند متعارض با نفع منافع ملي مي‌توان تعامل کرد. ولي اگر سياستي به نفع منافع ملي ما باشد بايد بر آن اصرار کنيم. بعد از توافق امارات و اسرائیل، قطر بين حماس و اسرائیل ميانجيگري کرد و آن دو با هم توافقاتي داشته‌اند. قطر و عمان توافق امارات و بحرين را تاييد کردند، ما با قطر و عمان روابط خوبي داريم. بايد سياست‌ها اقناع کننده باشد.

*مــساله مــن به‌عنوان يک شهروند اين است که اسرائیل الان در نزديکي مرزهاي ما ساکن شده است.

مگر اسرائیل در حال حاضر در خاورميانه نيست؟ براي زدن ما آيا نياز است که همسايه و در مرز ما باشد؟ شايد عادي‌سازي روابط نتيجه براي خودشان داشته باشد. اسرائیل شرط امارات را پذيرفته و الحاق سرزمين‌ها و شهرک‌سازي را فعلا متوقف کرده است. اسرائیل مشتاق عادي‌سازي روابط خود با کشور‌هاي مسلمان است. نگاه ما بايد اين‌گونه باشد که هدف‌مان حفظ منافع ملي و حقوق مردم و منابع ملي باشد. در يک جمله «حفظ نظام اوجب واجبات است» و حفظ اهداف آن هم واجب است.

*چه بايد کرد؟

بايد همه موضوعات بر اساس منابع و منافع ملي و حقوق مردم به روز شود. سياست کدام کشور ثابت مانده؟ هر موضوعي بايد به‌روز شود. فقه و فتوا‌ها نيز نياز به، به‌روز شدن دارند وگرنه پيروان خود را از دست مي‌دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.