رفتن به محتوای اصلی

تاکید اتحادیه اروپا بر انجام تحقیقات پیرامون اعدام نوید افکاری
07.10.2020 - 18:27

به گزارش وبسایت سرویس روابط خارجه اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه روز چهارشنبه گفت، اخیرا شاهد چندین مورد حقوق بشری عمیقا نگران‌کننده در ایران بوده‌ایم.

وی از ایران خواست که در زمینه اعدام افکاری تحقیق کند و مسببین شکنجه و اعدام وی را مورد بازخواست قرار دهد.

 آقای بورل به شرایط نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر در زندان اشاره کرد و افزود: «شمار زیادی از زندانیان سیاسی در ایران همچنان در بند هستند؛ کسانی که زندگی آنها در خطر است و باید به خاطر دلایل انسان‌دوستانه آزاد شوند یا اینکه حداقل دسترسی به امکانات دارویی و پزشکی داشته باشند.»

ایران از هشت ماه پیش برای جلوگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا در زندان‌ها اقدام به آزادسازی موقت حدود ۱۲۰ هزار زندانی در سراسر کشور کرد ولی متهمان جرایم اقدام علیه امنیت ملی که احکام زندان بیش از پنج سال دارند از این موضوع مستثنی شدند.

خانم ستوده که با اتهامات سیاسی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده و در زندان از ۲۰ مرداد در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده بود، پنجم مهر ماه به دنبال وخیم شدن حال جسمی‌اش اعتصاب غذای خود را شکست.

آقای بورل همچنین گفت که اتحادیه اروپا درباره «بازداشت خودسرانه» افراد دوتابعیتی در ایران بی‌کار ننشسته است. وی به مورد فریبا عادلخواه پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی اشاره کرد که اخیرا با پای‌بند الکترونیکی موقتا آزاد شده است.

آقای بورل تاکید کرد نباید افراد به عنوان «گروگان» مورد استفاده قرار گیرند و سپس دولت ایران را به «رها کردن این سیاست» فراخواند.

نهادهای حقوق بشری و همچنین برخی مقامات اروپایی و آمریکایی به دفعات بازداشت «خودسرانه» شهروندان خارجی و دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی را «گروگان‌گیری» نامیده‌اند.

تاکنون موارد متعددی از مبادله زندانیان امنیتی میان ایران و کشورهای خارجی از جمله استرالیا، آمریکا و فرانسه اتفاق افتاده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت تحریم‌ها و ویروس کرونا باعث شده اقتصاد ایران به شدت تحت فشار باشد.

وی افزود، بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران در سال جاری ۱۰ درصد کوچک‌تر خواهد شد و نرخ بیکاری به ۱۶ درصد خواهد رسید.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که بهار امسال منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود نرخ رشد اقتصادی ایران منفی ۶ درصد باشد، اما این نهاد بین‌المللی قرار است روز چهارشنبه گزارش جدید وضعیت اقتصادی جهان و دو هفته دیگر گزارش جدیدی در رابطه با ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه منتشر کند.

استناد آقای بورل به آمارهای صندوق بین‌المللی پول در رابطه با نرخ اقتصادی منفی ۱۰ درصدی ایران نشان می‌دهد که صندوق آمارهای جدید خود را قبل از انتشار در اختیار اتحادیه اروپا قرار داده است و در گزارش جدیدش به احتمال زیاد آمارهای اقتصادی ایران تغییرات اساسی خواهد داشت.

آقای بورل گفت پارسال نیز اقتصاد ایران ۸.۵ درصد کوچک‌تر شده بود.

وی به تحریم‌های آمریکا و شیوع گسترده کرونا اشاره کرد و گفت نباید اتحادیه اروپا اجازه دهد تحریم‌ها بر معاملات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا دارو تاثیر بگذارد.

وی دوباره بر لزوم حفظ برجام اشاره کرد و گفت بدون آن ایران احتمالا به سمت بمب هسته‌ای برود.

آقای بورل از عدول ایران از تعهدات هسته‌ای خود اظهار نگرانی شدید کرد و گفت باید طرفین برجام به این توافق تعهد کامل داشته باشند.

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذخایر اورانیوم کم‌غلظت ایران به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.