رفتن به محتوای اصلی

آمریکا آخرین مجراهای مالی ایران را مسدود کرد
09.10.2020 - 09:26

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۸ بانک ایران را با هدف جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به دلار تحت تحریم قرار داد. گامی دیگر به سمت غیر قانونی اعلام کردن نهادهای مالی و بانکی ایران، از جمله پردازنده‌های حواله، صرافی‌ها و شبکه انتقال غیررسمی دلار و قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان.

وزارت خزانه‌داری آمریکا (عکس: شاتر استاک)

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه ۸ اکتبر/ ۱۷ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در رایزنی با وزارت خارجه این کشور برخی از بانک‌ها نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در فهرست تحریم‌های ثانویه شناسایی کرده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تحریم ۱۸ بانک در ایران گفت:

«اقدامات امروز برای تحریم ۱۸ بانک بزرگ ایران نمایانگر التزام ما به این امر است که دستیابی غیرقانونی [جمهوری اسلامی ایران] به دلار را قطع کنیم.»

منوچین در ادامه سخنانش افزود:

«برنامه تحریم‌های ایران تا وقتی که این کشور به فعالیت‌های تروریستی خود خاتمه ندهد و  برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، ادامه می‌یابد.»

تحریم همه شعبه‌های سه بانک مهم ایران در جهان

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند:

بانک‌ تامین سرمایه امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی که شعبه‌های ایران و عراق آن تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته است، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و سرانجام بانک گردشگری.

از میان این بانک‌ها، تمامی شعبه‌های بانک‌های سرمایه امین، کشاورزی و قرض‌الحسنه رسالت در سراسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

پیش از این، هفته گذشته بلومبرگ به نقع از سه مقام آگاه که نام آن‌ها را افشا نکرده بود گزارش داده بود که تحریم‌ها بانک‌های ایرانی دو هدف اصلی دارد: یکی انسداد مجراهای باقی‌مانده برای کسب درآمد ارزی ایران و دیگری ایجاد مانع بر سر راه جو بایدن نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر به برجام بازمی‌گردد.

کانال‌های مالی دارو و غذا در گروی پذیرش مذاکره

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همزمان با اعمال تحریم‌های تازه علیه نظام بانکی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

«این تحریم‌ها با هدف افزایش محروم کردن جمهو‌ری اسلامی از تأمین مالی در حمایت از فعالیت‌های تروریستی و باج‌گیری هسته‌ای و تهدید جهان است.»

 وزیر خارجه آمریکا در ادامه این بیانیه گفت:

«کارزار فشار اقتصادی حداکثری ما ادامه خواهد یافت تا ایران به مذاکرات جامع درباره بدرفتاری‌هایش تمایل پیدا کند.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایرانی را محکوم کرد و آن را تلاش برای انهدام کانال‌های باقی‌مانده پرداخت بهای غذا و دارو در زمانه همه‌گیری ویروس کرونا خواند:

«رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های [مالی] باقی‌مانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند. ایرانیان این آخرین سبوعیت‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است.»

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم طی سخنانی در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع مبارزه با تروریسم برگزار شد گفت:

«سیاست فشار حداکثری، با هدف ایجاد درد و رنج در میان مردم و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی برای تغییر رژیم طراحی شده است.»

بانک مرکزی باید تا ۱۸ مهر پیش‌پرداخت مربوط به تأمین واکسن ضد کرونا به کُووَکس (مجموعه زیر نظر سازمان بهداشت جهانی برای سازماندهی و توزیع واکسن ضد کرونا در بین کشورهای جهان) را پرداخت می‌کرد.

تحریم بانک‌های ایرانی همزمان با انقضای این مهلت اعلام شد. معلوم نیست که بانک مرکزی مبلغ این پیش‌پرداخت را تأمین کرده باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.