رفتن به محتوای اصلی

ترامپ : علیه ما اقدام بدی بکنید، کاری خواهیم کرد که سابقه نداشته است
10.10.2020 - 04:44

دونالد ترامپ که در برنامه رادیویی راش لیمبو، مجری آمریکایی، صحبت می‌کرد، گفت، ایران این را می‌داند، قبلا به (این کشور) اخطار داده شده است، که اگر...اگر کار بدی علیه ما انجام دهید، ما کاری با شما خواهیم کرد که هرگز مانند آن سابقه نداشته است.

دونالد ترامپ شهریور سال جاری هم در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، گفته بود: «هر حمله ایران علیه آمریکا، به هر شکلی که باشد، با حمله‌ای هزار برابر بزرگتر به ایران پاسخ داده خواهد شد.»

یک نشریه آمریکایی روز ۲۴ شهریور از قول مقامات دولت آمریکا گزارش داده بود که شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال توطئه برای کشتن لانا مارکس، سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی است.

ایران هرگونه توطئه علیه سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را رد کرده است، اما مقام‌های آمریکایی به پولیتیکو گفته‌اند از بهار گذشته در مورد تهدید جمهوری اسلامی ایران علیه لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، با خبر بوده‌اند.

یک هفته بعد از انتشار این گزارش، آفریقای جنوبی اعلام کرد که شواهد کافی درباره این موضوع وجود ندارد.

«تشدید» فشار بر ایران

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز جمعه در برنامه «لاری اوکانر» گفته است که ایالات متحده با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران فشارها علیه این کشور را تشدید کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که برخلاف دولت باراک اوباما که به اروپایی اجازه داد در ایران سرمایه گذاری کنند و پول نقد به حکومت ایران داد، دولت دونالد ترامپ ائتلافی را در سراسر جهان ایجاد کرده است که تهدید جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کند.

مایک پومپئو در ادامه به تحریم هایی که روز گذشته علیه جمهوری اسلامی اعلام شد، اظهار داشت که این تحریم‌ها با هدف تغییر رفتار حکومت ایران و همچنین قطع دسترسی این حکومت به ثروت و منابع لازم برای دامن زدن به تروریسم اعمال شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این که دولت دونالد ترامپ در چهار سال گذشته پیشرفت‌های واقعی به دست آورده، گفته است: دسترسی به ده‌ها میلیارد دلار ثروت را برای تروریست‌هایی که اسرائیل، اروپا و ایالات متحده را تهدید می‌کنند، قطع کرده‌ایم.

مایک پومپئو تاکید کرده است: کارهای بیشتری می شود انجام داد، اما ما در تلاش هستیم تا (این مسیر را ) ادامه دهیم و امیدواریم که چهار سال دیگر (با ادامه چنین مسیری) نتایج خوبی را به همراه داشته باشد: افزایش امنیت برای خاورمیانه ، افزایش امنیت برای مردم اسرائیل و یک منطقه با ثبات کمتر به طوری که دیگر تهدیدی هم متوجه مردم ایالات متحده نباشد.

دولت ترامپ اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تمامی تحریم های تعلیق شده علیه ایران را بازگرداند.

آمریکا همچنین مردادماه سال جاری تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند تا تحریم تسلیحاتی ایران را که ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد تمدید کند، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با آمریکا همراه نشدند.

به دنبال آن آمریکا اعلام کرد که مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که شامل تحریم‌های تسلیحاتی می‌شود را فعال کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم روز گذشته در واکنش به تحریم‌های روزگذشته آمریکا گفته است که هدف تحریم‌های تازه آمریکا «نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت پول دارو و غذا است.»

قبلا یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفته بود مقام‌های اروپایی نگرانند که اگر بانک‌های باقی‌مانده ایران تحریم شوند، دارایی‌های خارجی ایران به‌ طور واقعی مسدود و کمبود ارز خارجی برای پرداخت واردات بشردوستانه تشدید شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.