رفتن به محتوای اصلی

معاون سپاه با اشاره به جاسوسی وزیر اسرائيلی برای ایران: افراد زیادی انگیزه همکاری دارند
10.10.2020 - 15:46

محمد رضا نقدی که جمعه شب، ۱۷ مهر، در گفت‌وگویی در یک برنامه تلویزیونی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، مدعی شده که حکومت ایران «از آن چیزی که تصور» می‌شود، به اسرائیل نزدیک‌تر است و اسرائيل یک روز «ناگهان از هم می‌پاشد».

شهریور سال گذشته نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این پرونده گفته بود «ما یک فرد عضو کابینه را در اختیار قرار گرفته بودیم».

منظور مقام‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از این فرد، دکتر گونن سِگِو، وزیر پیشین انرژی در دولت اسرائیل است. گونن سگو که اکنون ۶۴ ساله است، زمستان ۱۳۹۷ بر اساس اقرار در دادگاه اسرائیل به جرم «جاسوسی و انتقال اطلاعات به کشور دشمن» به ده سال حبس محکوم شد.

دادستانی اسرائیل گفته بود که دکتر سگو در زمان زندگی و کار پزشکی در کشور نیجریه از سال ۲۰۱۲ با عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بود و تا دستگیری در بهار ۲۰۱۸، این همکاری را ادامه داد و با گذرنامه آلمانی‌اش نیز دو بار به ایران سفر کرد.

در جنگ اطلاعاتی و امنیتی بین دو کشور، سازمان امنیت اسرائیل در سال‌های گذشته عمدتا از دستگیری افرادی از فلسطینیان و اعراب به اتهام «همکاری»، «تماس» و یا «جاسوسی» برای ایران خبر داده‌ است.

در ایران هم گزارش‌هایی از بازداشت جاسوس‌های وابسته به دولت اسرائیل منتشر شده است.

وب‌سایت اصولگرای الف مهرماه سال گذشته به نقل از بهزاد نبوی، فعال اصلاح‌طلب نوشت که «: «در دفتر سردار نقدی دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم بند بودند، که یکی از آنها اعدام شد».

اواسط اردیهبشت ۱۳۹۴، رضا علیجانی، فعال سیاسی که ساکن پاریس است نیز در گزارشی که در وب‌سایت روزآنلاین منتشر کرد، نوشت مسئول میز اسرائیل در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه «به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت» شده‌اند.

 

آقای نقدی پس از انتشار گزارش وب‌سایت الف وجود «جاسوسان در دفتر خود در همکاری با اسرائیل» را تکذیب کرد و گفت شکایت می‌کند ولی تاکنون از شکایت یا نتیجه بررسی شکایت او گزارشی منتشر نشده است.

این فرمانده ارشد سپاه در گفت‌وگوی اخیر خود همچنین با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای و سایر اقدامات منتسب به اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران، گفته است «ترور مخفیانه همه‌جا اتفاق می‌افتد اما اگر بخواهند برعلیه امنیت ملی اقدامی انجام دهند ... تل‌آویو و حیفا خاکستر خواهد شد».

مقام‌های دولت اسرائیل که برنامه هسته‌ای و حضور منطقه‌ای ایران را «تهدید حیاتی» برای خود می‌داند، اینگونه اظهارات مقامات ایران را نشانی دیگر از درستی ارزیابی‌اش درخصوص «خطر ایران برای موجودیت اسرائیل» تحلیل می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.