رفتن به محتوای اصلی

پیرامون اعلام اتش بس قفقاز جنوبی
10.10.2020 - 22:28

 

 

همچنانکە انتظار میرفت جنگ میان اذربایجان و ارمنستان با پادرمیانی روسیە و توجە جدی امریکا و فرانسە متوقف گردید. البتە بعید نیست جنگ دوبارە شعلەور گردد اما هزینە این جنگ ١٢ روزە برای دو طرف بسیار سنگین و ویرانی زیادی ببار اوردەاست. طبق نقشە میدان جنگ میتوان تخمین زد کە ارتش اذربایجان حدود دو درصد خاک قرەباغ را اشغال کردەاست.
 
 
 
قبل از هرچیز باید گفت دود این جنگ بە چشم اذریها و ارمنیها و سود ان نصیب ترکیە و شخص اردوغان گردید. الهام علی اف نیز با قربانی کردن اذریها امکان ادامە قدرت برای چند سال دیگر با استفادە از دستاوردهای ناچیز این جنگ برای خود فراهم کردەاست.
 
احزاب رقیب اردوغان در ترکیە کە تا قبل از اغاز جنگ او را بە دلیل رفتارهای غیر دموکراتیکش مورد نقد قرار میدادند و خواستار انتخابات زودرس بودند با اغاز این جنگ ( بغیراز حزب دموکراتیک خلقها ) پشت سر اردوغان قرار گرفتند و نقش او را در جنگ علیە ارمنیها ستودند. بنابە برخی نظرسنجیها ارای اردوغان بخاطر این جنگ ٥% بالا رفتەاست. حال اردوغان با استفادە از فضایی کە بخون هزاران اذری ایجاد کردە خواستار تغییر در سیستم انتخاباتی کشور شدە تا بلکە قدرت فعلی خود را حفظ کند، بدینوسیلە خواهان پایین اوردن میزان حدنصاب برای کسب ارای رئیس جمهوری در انتخابات است و میخواهد انرا از ٥٠ بە ٤٠% کاهش دهد.
 
 
 
خارج از تمام دلایلی کە نشان میدهد جنگ اخیر جنگ ترکیە برای مقاصد شوم اردوغان بود یکی دیگر از نکات سیاە و نفرت انگیز این جنگ کە سنخیتی با فرهنگ اذریها نیز نداشت و ریشە در فرهنگ متحجرانە ترکها داشت پخش اذان بهنگام اشغال برخی مناطق قرەباغ بود کە یاداور فتوحات صدر اسلام نیز بود کە وحشت از ان هنوز پابرجاست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.