رفتن به محتوای اصلی

سرکوب شدید معترضان در بلاروس؛ بیش از ۴۰۰ نفر بازداشت شدند
12.10.2020 - 09:04


به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پلیس بلاروس برای مقابله با معترضانی که در خیابان‌های مرکزی مینسک تجمع کرده بودند، از ماشین‌های آب‌پاش، نارنجک صوتی و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

این گزارش به نقل از گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گوید که بیش از ۴۰۰ نفر از جمله دست‌کم ۴۰ روزنامه‌نگار در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس بازداشت شدند.

بلاروس از دو ماه قبل و در پی انتخابات ریاست جمهوری که الکساندر لوکاشنکو خود را پیروز آن نامید، صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده است. معترضان آقای لوکاشنکو را به تقلب در انتخابات متهم می‌کنند و خواستار کناره‌گیری او از قدرت پس از ۲۶ سال هستند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب الکساندر لوکاشنکو، پس از انتخابات مجبور شد که از کشور خود به لیتوانی بگریزد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند که آقای لوکاشنکو را به عنوان رهبر بلاروس به رسمیت نمی‌شناسند.

واشینگتن و بروکسل همچنین بسیاری از مقامات بلاروس را به اتهام تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان تحریم کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که معترضان روز یکشنبه در مینسک توسط نیروهای پلیس ضرب و شتم شدند و آنها را با مینی‌بوس‌های انتظامی و نظامی از محل اعتراضات به بازداشتگاه بردند.

اعتراضات یکشنبه یک روز پس از دیدار لوکاشنکوی ۶۶ ساله با رهبران معترضان در زندان انجام شد، دیداری که هدف از آن ظاهرا بحث درباره طرح اصلاحات قانون اساسی بلاروس بود.

عکسی که دفتر رسانه‌ای آقای لوکاشنکو منتشر کرده است، او را پشت میزی همراه زندانیان از جمله ویکتار باباریکا نشان می‌دهد، بانکداری که رقیب سرسخت لوکاشنکو در انتخابات دو ماه قبل محسوب می‌شد اما قبل از انتخابات بازداشت شد.

دیگر افراد حاضر در عکس عبارتند از لیلیا ولاسووا، وکیل و عضو شورای هماهنگی اپوزیسیون، و ویتالی شاکلیاروف، تحلیل‌گر سیاسی بلاروسی‌آمریکایی.

رهبران اپوزیسیون این دیدار را نشانه ضعف لوکاشنکو توصیف کرده‌اند. خانم تیخانوفسکایا نیز گفت که لوکاشنکو این بار به وجود زندانیان سیاسی اعتراف کرده اما «شما نمی‌توانید در سلول‌های زندان با کسی گفت‌وگو کنید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.