رفتن به محتوای اصلی

ایمیل های افشا شده هیلاری کلینتون و غوغای مردم!
13.10.2020 - 10:49

رسانه‌های عربی از افشای ایمیلی خبر داده‌اند که از روابط نزدیک هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، با رسانه قطری الجزیره و تلاش برای بهره‌برداری از آن برای «گسترش هرج و مرج در خاورمیانه» خبر می‌دهد.

به نوشته اسکای‌نیوز، افشای این ایمیل پس از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور آمریکا به تازگی تمام اسناد مربوط به تحقیقات فدرال درباره استفاده کلینتون از یک سرور خصوصی برای ایمیل‌های دولتی را از حالت طبقه‌بندی خارج کرد.

این ایمیل‌ نشان می‌دهد که خانم کلینتون در جریان بازدید ماه مه ۲۰۱۰ از الجزیره، با وداح خانفر، مدیر این شبکه دیدار کرده ‌است.

این بازدید در پی دیدار با اعضای هیئت مدیره این رسانه انجام شد. مهم‌ترین این دیدارها، ملاقات با حمد بن جاسم آلثانی نخست وزیر سابق قطر بود.

در اواسط ماه مه همان سال سفر هیئتی به واشنگتن مورد بحث قرار گرفت.

هیلاری در نامه‌ای دیگر از قطر خواسته است از طریق صندوقی که به بنیاد کلینتون اختصاص دارد، بودجه انقلاب‌های بهار عربی را تامین کند.

یکی دیگر از ایمیل‌های درز کرده نشان می‌دهد که از سپتامبر ۲۰۱۲ قطر با گروه اخوان‌‌المسلمین برای ایجاد یک کانال رسانه‌ای همکاری کرده‌ است. 

در ماه جاری، رئیس ‌جمهور آمریکا در توییتر اعلام کرد که تمام اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال در مورد مداخله انتخاباتی روسیه و استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای ایمیل‌های دولتی را از حالت محرمانه خارج کرده است.

ترامپ نوشت: «من مجوز کامل داده‌ام تا تمام اسنادی که هرگونه ارتباطی با بزرگ‌ترین جرم سیاسی تاریخ آمریکا دارند –طرح ساختگی روسیه- منتشر شود. همچنین اسناد مربوط به رسوایی ایمیلی هیلاری کلینتون. بدون سانسور!»

این پرونده مربوط به استفاده کلینتون از ایمیل‌های دولتی در زمان تصدی او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به عنوان وزیر امور خارجه است.

کلینتون، نامزد حزب دموکرات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۵ متهم شد که از سرور ایمیل خصوصی خود در خانه‌اش در ایالت نیویورک برای رسیدگی به پیام‌های وزارت امور خارجه استفاده کرده است.

کلینتون ۵۵ هزار نامه را به مقامات آمريکایی که در اين خصوص تحقيق می‌کردند تحويل داد، اما ۳۰ هزار نامه ديگر را که گفته می‌شد شخصی است و مربوط به کار نيست، تحويل نداد. او به گفته خود این نامه‌های خصوصی را از بین برد که با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد.

در سال ۲۰۱۶ وزارت امور خارجه و آرشیو ملی برای بازیابی این ایمیل‌ها اقدام کردند.

در اکتبر ۲۰۱۶ اف‌بی‌آی حکم آغاز بررسی تعداد زیادی از پیام‌های یافت شده در یک دستگاه تلفن همراه متعلق به یکی از دستیاران ارشد کلینتون به نام هما عابدین و همسرش آنتونی واینر را به دست آورد.

وال استریت ژورنال در آن زمان گزارش داد که تعداد پیام‌ها حدود ۶۵۰ هزار پیام بوده است، اما بعید است که همه آن‌ها مربوط به تحقیقات کلینتون باشد.

این در حالی بود که جیمز یانگ مدیر اف‌بی‌آی اعلام کرد که پیام‌های مربوط به کلینتون را برای تعیین میزان حساسیت اطلاعات و همچنین بررسی تحقیقاتی که در ژوئیه ۲۰۱۶ به پایان رسید، بررسی خواهد کرد.

وی در نامه‌ای به تعدادی از روسای جمهوری‌خواه یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اف‌بی‌آی از وجود ایمیل‌هایی که به نظر می‌رسد مربوط به تحقیقات است خبر دارد.» من رضایت خود را به دفتر اعلام کرده‌ام تا اقدام تحقیقی مناسبی انجام داده و به کارآگاهان اجازه دهد این ایمیل‌ها را بررسی کنند و مشخص کنند که آیا حاوی اطلاعات محرمانه هستند یا خیر.»

ناظران می‌گویند که پرونده ايميل در انتخابات اخير رياست جمهوری حساس است. در دوره قبلی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، ترامپ گفته بود که در صورت انتخاب، کلينتون را محاکمه خواهد کرد، اما پس از انتخابات گفت علاقه‌ای به تعقيب تحقيقات ندارد.

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، روز ۶ نوامبر ۲۰۱۶، پس از انتخاباتی که به شکست کلینتون انجامید در نامه‌ای به نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرد که در پرونده ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، جرمی پیدا نشده و به همین دلیل خانم کلینتون تحت تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.