رفتن به محتوای اصلی

یک دست لباس آخوندی چه‌‌قدر آب می‌خورد؟
13.10.2020 - 18:17

گرانی‌های افسار گسیخته سال‌های اخیر در ایران پوشش قشر مذهبی شیعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در سال‌های اخیر نه‌تنها قیمت چادر مشکی که پوشش زنان مذهبی شیعه در ایران است، بالا رفته است بلکه لباس روحانیت که قرار بوده نماد سادگی باشد به پوششی تقریبا گران تبدیل شده است.

شاید برایتان عجیب باشد که قیمت لباس هر طلبه و آخوندی که در خیابان از کنار شما می‌گذرد یا بالای منبر موعظه می‌کند، ممکن است چیزی حدود پنج میلیون تومان باشد.

باس روحانیت از گران‌ترین لباس‌های طبقاتی در ایران است، پوشش خاصی که منسوب به پیامبر اسلام است و روحانیون شیعه با این پوشش در ایران شناخته می‌شو‌ند.

قیمت انواع چادر مشکی که نماد و شاخص اصلی حجاب اسلامی مدنظر روحانیون حاکم بر ایران است، در این روز‌ها کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نیست و تا دومیلیون تومان هم در بازار موجود است.

چند سالی می‌شود که فریاد زنان چادری به خاطر افزایش سرسام‌آور قیمت چادر به آسمان رفته، اما با وجود تمام حمایت‌های دولتی و حاکمیتی از این نوع پوشش، قیمت آن به نسبت گران است.

در برخی فروشگاه‌های آنلاین، قیمت چادر از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به حدود یک‌میلیون تومان هم می‌رسد. طبیعی هم است که هر چه چادر ارزان‌تر باشد، کیفیت آن پایین‌تر خواهد آمد و زودتر فرسوده خواهد شد.

در مقابل، مانتو پوشش مرسوم دیگری در ایران برای زنان است که در فروشگاه‌های آنلاین می‌توان با ۳۰ هزار تومان هم آن را تهیه کرد.

اگر دورانی انتخاب میان چادر و مانتو برای زنان ایران، امری اعتقادی و ایدئولوژیک بود، حالا بخشی از این انتخاب را توان مالی و تغییرات سبک زندگی تعیین می‌کند، البته تخمین دقیق این نقش در ایران امکان‌پذیر نیست، چون سیستم مذهبی حاکم بر کشور تمایل چندانی برای انتشار داده‌های مربوط به این تغییرات ندارد.

خط سیر این تغییرات البته برای روحانیت و لباس آن‌ها چندان تغییری نکرده است. آن‌ها همچنان از پوششی استفاده می‌کنند که دهه‌هاست روحانیت شیعه از آن استفاده می‌کند و در کلیات آن طی این مدت، تغییرات اساسی و محسوسی روی نداده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پوشش، میزان زیاد مصرف پارچه نسبت به سایر پوشش‌های مرسوم مردان در ایران است که همین مسئله منجر به گران‌تر شدن این نوع پوشش می‌شود.

این ویژگی در این سال‌ها به عاملی بسیار منفی در سبد معیشتی عموم روحانیون و طلاب تبدیل شده است؛ طلاب و روحانیونی که بارها ادعا شده است بخش قابل توجهی از آن‌ها با سختی‌ و مشقت فراوان می‌توانند هزینه‌های زندگی روزمره خانواده خود را تامین کنند.

نگاهی به قیمت‌های یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های آنلاین لباس روحانیت نشان می‌دهد که یک روحانی برای تهیه یک دست لباس باید میلیون‌ها تومان پول خرج کند، در حالی که به گفته مقام‌های حوزوی، روحانیون حال و روز مناسب اقتصادی ندارند.

عبا یکی از مهم‌ترین ارکان لباس روحانیت شیعه را تشکیل می‌دهد که قیمت آن در بازار از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

قیمت هر متر عمامه هم از ۱۶۸ هزار تومان شروع می‌شود و تا متری ۵۴۰ هزار تومان هم می‌رسد. برای تهیه یک عمامه به طور متوسط شش متر پارچه نیاز است که در پاره‌ای موارد این مقدار حتی به ۱۲ متر هم می‌رسد.

قبا یکی دیگر از ارکان لباس روحانیت است که در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

جالب است بدانید که روحانیون کیف مخصوصی هم برای نگهداری و حمل عمامه دارند که بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد.

قبا یا لباده همان لباس‌های بلندی هستند که روحانیون از زیر عبا می‌پوشند.

لباده اما از قبا گران‌تر است و بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

نعلین یا همان پاپوش روحانیون هم در حال حاضر بین ۷۰ تا ۱۷۰ هزار تومان قیمت دارد.

اگر یک روحانی بخواهد از عرق‌چین هم استفاده کند که البته کمتر معمول است، باید حدود ۲۰ هزار تومان هزینه کند.

قیمت پیراهن یا دشداشه آخوندی هم از ۱۴۸ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۴۰ هزار تومان هم می‌رسد.

شلوار آخوندی هم در حال حاضر در بازار ایران حدود ۸۰ هزار تومان آب می‌خورد.

این قیمت‌ها نشان می‌دهند که ست کامل لباس روحانیت در ایران دست‌کم دومیلیون تومان و دست‌بالا پنج‌میلیون تومان برای یک روحانی آب می‌خورد.

در صورتی که هر روحانی دو یا سه ست لباس نیاز داشته باشد، این هزینه‌ها افزایش قابل توجهی یافته و دست‌بالا تا ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسند.

این ارقام تنها برگرفته از یک سایت معتبر فروش لباس روحانیت در ایران است، بی‌تردید فروشگاه‌های قابل توجهی در شهر قم و سایر شهر‌های ایران وجود دارند که ست لباس روحانیت را با قیمت و کیفیت‌های متفاوتی به فروش می‌رسانند.

در مقابل اما هزینه تهیه پوشش عموم مردان جامعه ایران به نسبت لباس مرسوم روحانیت، رقمی بسیار ناچیز است.

نگاهی به برخی سایت‌های فروش آنلاین لباس مردانه نشان می‌دهد که اگر حداقل هزینه تهیه پوشش یک روحانی دو میلیون تومان است، در مقابل خرید سه تکه لباس اصلی مردانه (شلوار، پیراهن و کفش) می‌تواند تنها حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای مردان آب بخورد که رقم چندان قابل توجهی نیست.

لباس روحانیت در جمهوری اسلامی که قرار بود لباس سادگی، صداقت و معنویت باشد، حالا به لباسی گران‌قیمت و از نظر گروه قابل توجهی از مردم به لباس تزویر و ریا تبدیل شده است.

این لباس حالا در میان عموم مردم ایران دارای بار‌‌های منفی فراوانی است که حتی برخی از روحانیون حاضر نیستند با آن در اماکن عمومی ظاهر شوند، لباسی که شاید میلیون‌ها تومان پول خرجش شده باشد، اما صاحبش در استفاده از آن با محدودیت‌های غیررسمی فراوانی در ایران مواجه است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.