رفتن به محتوای اصلی

روح‌الله زم یک قدم تا اعدام
14.10.2020 - 05:23

در تاریخ ۲۵شهریور۱۳۹۹، یعنی حدود یک ماه پیش، «مرتضوی مقدم»، رئیس «دیوان عالی کشور»، اعلام کرد که رسیدگی به پرونده بنیان‌گذار کانال آمدنیوز در دیوان عالی تمام و رای صادر شده است؛ رای که هنوز قوه قضاییه آن را اعلام نکرده‌ است.

با گذشت یک‌ سال از بازداشت، سه ماه از صدور رای دادگاه بدوی و بیش از یک ماه از صدور رای دیوان عالی کشور، وضعیت این فعال رسانه‌ای زندانی در میانه مرگ و زندگی معلق است.

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران، علی‌الخصوص در توییتر، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این زندانی، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط روح‌الله زم شده‌اند. دو هشتگ «روح‌الله زم» و «SaveZamsLife» در این روزها پرکاربردترین هشتگ‌هایی بودند که کاربران به وسیله آن خواستار رسیدگی به وضعیت روح‌الله زم شدند.

در تاریخ ۱۰تیر۱۳۹۹، «غلامحسین اسماعیلی»، سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، عنوان کرد که آقای زم به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده است. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «صلواتی» پس از برگزاری ۶ جلسه دادگاه با ۱۳ مورد اتهام، حکم اعدام را برای او صادر کرده بود.

 پس از ابلاغ حکم بدوی، روح‌الله زم به رای صادره اعتراض کرد و درخواست فرجام‌خواهی داد. سرانجام روز ۲۵شهریور۱۳۹۹ مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور، اعلام کرد رسیدگی به پرونده بنیان‌گذار کانال آمدنیوز در دیوان عالی تمام و رای صادر شده است.

طی این مدت چند بار خبر تایید حکم اعدام زم توسط برخی کاربران شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده، اما «خبرگزاری میزان»، مرکز رسانه قوه قضاییه، موضوع را تکذیب کرده است. در آخرین مورد سایت «مشرق» در شهریور امسال این طور نتیجه گرفته بود که: «بدیهی است بر اساس ضوابط و مقررات قانونی، پس از اعلام تصمیم دیوان عالی کشور، ابلاغ حکم و دادنامه از ناحیه دادگستری استان تهران خواهد بود.»

مشخص نیست قوه قضاییه جمهوری اسلامی چه زمانی را برای اعلام خبر رای صادره از سوی دیوان عالی کشور در نظر گرفته است. آن چه مشخص است، روح‌الله زم یک سال تحت فشار بازجویان، اعترافات اجباری، جلسات سنگین دادگاه و سرانجام فشار روانی ناشی از صدور حکم اعدام قرار داشته است.

یک منبع نزدیک به بیان‌گذار آمدنیوز روز دوشنبه، ۲۱مهر۱۳۹۹، به «هرانا» گفته است: «آقای زم علی‌رغم پایان تحقیقات کماکان از تماس مستمر و منظم با خانواده خود محروم است، همین‌طور به دلیل شرایط امنیتی بازداشت از وضعیت سلامتی او اطلاعی در دست نیست.»

در این مدت در شبکه‌های اجتماعی هر بار که هشتگ «نه به اعدام» و «اعدام نکنید» منتشر می‌شود، حتما نامی از روح‌الله زم به عنوان کسی که زیر تیغ اعدام است آورده می‌شود.

از بازداشت در بغداد تا صدور حکم اعدام در تهران

روح‌الله زم در مهر ۱۳۹۸ در بغداد توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به ایران برگردانده شد. در تاریخ ۲۲مهر۱۳۹۸ سپاه با انتشار بیانیه‌ای خبر بازداشت او را رسانه‌ای کرد. پس از مراحل بازجویی و صدور کیفرخواستی با ۱۷ عنوان اتهامی، اولین جلسه دادگاه او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در روز ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

اتهامات آقای زم اعم‌اند از «افساد فی الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف بر هم زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده، عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام‌نیوز با هدف بر هم زدن امنیت کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد بر هم زدن امنیت کشور، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به قصد ارائه به دیگران با هدف بر هم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، تحریک موثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی، توهین به مقدسات اسلام، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر، توهین به مقامات و ماموران در حال انجام وظیفه یا به سبب آن، تحصیل مال از طریق نامشروع جمعا به میزان ۹۷ هزار و ۵۵۰ یورو، شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.»

جلسات بعدی دادگاه آقای زم در بهمن و اسفند ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و دو جلسه نیز در خرداد ماه برگزار شد و سرانجام روز ۱۰ تیر ماه حکم اعدام او به امضای قاضی صلواتی در آمد.

توصیه دادگاه به انتخاب وکیل تسخیری!

«سازمان گزارش‌گران بدون مرز» پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه آقای زم، با انتشار بیانیه‌ای در خصوص خطر اعدام او هشدار داده بود. در این بیانیه روند دادگاه او «ناعادلانه» خوانده و قاضی صلواتی «جلاد» روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران معرفی شده بود.

همچنین عنوان شد روح‌الله زم حق برخورداری از وکیل انتخابی در جلسات دادگاهش را نداشته است. در این بیانیه به نقل از نزدیکان آقای زم آمده بود که مقامات به او «توصیه» کرده‌اند که با انتخاب وکیل مستقل «وضعیتش را بدتر نکند.» در این پرونده «دبیر دریابیگی بلوردی» وکیل مدافع آقای زم است.

«محمدعلی زم»، پدر روح‌الله زم، روز ۱۱تیر۱۳۹۹، یک روز پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام فرزندش در نامه‌ای خطاب به «ابراهیم رئیسی»، رئیس قوه قضاییه، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «وکیل محترم متهم آقای روح‌الله زم وکیل تسخیری؛ یعنی تعیین‌شده از سوی دادگاه است و متهم و خانواده او با این که یک طرف ماجرا هستند و باید پاسخ‌گو باشند، اما هیچ اختیاری برای دفاع کامل و جامع از آبرو و احیانا اتهامات به‌ناحق علیه خود را نداشته و ندارند.»

محمدعلی زم علاوه بر این نوشت که وکیل تسخیری روح‌الله در مقدمه لایحه خود به حضور ضابطین قضایی در تمام ملاقات‌های او (وکیل) و روح‌الله اشاره کرده است؛ محمدعلی زم این مورد را نقض حقوق متهم دانست. او همچنین در این نامه عنوان کرد، علی‌رغم درخواست ملاقات میان خانواده و روح‌الله، آن‌ها از این امکان محروم بوده‌اند.

زم همچنین از ابراهیم رئیسی پرسیده بود: «حق پایمال‌شده روح‌الله که محکوم به اعدام گردیده چه خواهد شد؟»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.