رفتن به محتوای اصلی

موافقان و مخالفان تحریم ورزشی ایران حرف حسابشان چیست؟
14.10.2020 - 05:32

 

 

نوید افکاری کشتی گیر ۲۷ ساله ایرانی روز شنبه ۲۲ شهریور - ۱۲ سپتامبر - علیرغم درخواست های گسترده از سوی ایرانیان و چهره های خارجی اعدام شد. دولت ایران نوید افکاری که بعد از اعتراضات سال ۹۷ شیراز بازداشت شده بود را به قتل متهم کرده بود، اتهامی که آقای افکاری قویا رد می کرد.

از زمان اعدام نوید افکاری بسیاری استدلال می کردند باید حضور ایران در میادین ورزشی بین المللی را تحریم کرد و به تازگی کمپین "اتحاد برای نوید" این درخواست را پیش می برد.

شیرین عبادی حقوقدان برنده جایزه صلح نوبل، مسیح علی نژاد روزنامه نگار و فعال، سردار پاشایی مربی سابق تیم ملی کشتی ایران و مجید فلاح کاپیتان سابق تیم کیک بوکسینگ از جمله کسانی هستند که به این کمپین پیوسته اند.

نوید افکاری

 

نوید افکاری می گفت شواهدی علیه او وجود ندارد و تحت شکنجه اعتراف کرده است

مسیح علی نژاد در ویدئویی گفته است: "حکومتی که نیمی از جمعیت کشورش (یعنی) زنان را از حق انتخاب ورزش دلخواهشان محروم می کند، حکومتی که قهرمان‌کش است جایش در دادگاه های بین المللی است یا ورزش های جهانی. شما بگویید؟".

خانم عبادی هم در بیانیه ای ویدئویی گفت: "دخالت سیاست در امر ورزش باعث شده که تعدادی از بهترین قهرمانان ما این کشور را ترک کنند، و با پرچم کشور دیگری به میدان بروند."

او از کلیه فدراسیون های ورزشی خواست ایران را به مدت یک سال از رقابت ها محروم کنند.

فاطمه سپهری فعال سیاسی که در ایران زندگی می کند هم می گوید که حکومت ایران نوید افکاری را "تحت شکنجه به قتل رساند" و می افزاید: "ما ملت ایران از فدراسیون های بین المللی ورزشی می خواهیم که فقط به ابراز نگرانی اکتفا نکنند و ایران را از تمام ورزش های جهانی محروم کنند."

سردار پاشایی، قهرمان سابق کشتی جوانان جهان، در مصاحبه ای از آمریکا با برنامه ۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی گفت: "دغدغه این کمپین این است که ما به ستم، جنایت، شکنجه و اعدام عادت نکنیم. به سکوت و بی تفاوتی عادت نکنیم.... اگر ما اینها را بپذیریم نه فقط ما، بلکه آیندگان هم تباه خواهند شد."

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کند با تحریم ورزش ایران فرصت ها از جوانان ایرانی که برای درخشش در عالم ورزش تلاش زیادی کرده اند گرفته می شود گفت: "فرصت های جوانان ما، ورزشکاران ملی ما خیلی وقت است از آنها گرفته شده و در دست عده ای خاص گذاشته شده است. شما به فدراسیون های ما نگاه کنید، به سازمان ورزش ما نگاه کنید... قهرمانان دروغین زره قهرمانان واقعی را به تن کرده اند، شمشیر آنها را گرفته اند و ادای قهرمان واقعی را در می آورند تا نام و نشانی برای خود کسب کنند."

او می افزاید: "اگر یک دلیل برای این وجود داشته باشد که از این کمپین حمایت کنم، آن تبعیض در مورد ورزش زنان است. چرا صحبتی از ورزشکاران زن ایرانی نمی شود."

در این میان برخی مخالف تحریم کل ورزش ایران هستند. این گروه می گویند این خواسته منطقی نیست و در شرایط فعلی ورزش می تواند یکی از معدود دلایل شادی و نشاط برای جامعه باشد.

آنها می گویند تحریم کل ورزش یک کشور بی انصافی در حق ورزشکارانی است که سالها تلاش کرده اند و درضمن می گویند معادلات و روابط فدراسیون های بین المللی با کشورها پیچیدگی های زیادی دارد و کاملا جدا و متفاوت از روابط سیاسی است.

پیام یونسی، روزنامه‌نگار ورزشی و عضو تحریریه ایران وایر از وین، در گفت و گو با بی بی سی استدلال کرد که "تعلیق ورزش یک کشور اعدام یک کشور است".

او می گوید به جای کل ورزش باید مقام هایی که در عالم ورزش دست به "غارت" زدند، در مجامع بین المللی تحریم شوند.


تنش دیپلماتیک اروپا و ایران بر سر اعدام نوید افکاری

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.