رفتن به محتوای اصلی

یکشنبه آینده و جشن خطرناک حسن!
15.10.2020 - 12:21

 

او برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی را یکی از نتایج توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) خواند همزمان آن را پاسخی دانست به "آن‌هایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده است".

در حال حاضر بالارفتن بی‌سابقه قیمت دلار و گذشتن از مرز ۳۰ هزار تومان، ایرانیان را به شدت از اوضاع اقتصادی و تاثیر بی‌ارزش شدن ریال بر معاش، نگران کرده است.

آقای روحانی یک سال پیش، در حالی که ایران انتقاد می‌کرد که به سبب تحریم‌های یکجانبه آمریکا از مزایای برجام بهره‌مند نشده است، رفع تحریم‌های تسلیحاتی و ورود به بازار جهانی تجارت اسلحه را یکی از دلایل ماندن ایران در برجام دانسته بود.

بنا به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهرماه سال جاری لغو خواهد شد و ایران می‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های متعارف بخرد.

آمریکا بیش از یک سال است که می‌گوید به دلیل سابقه‌ای که ایران از خود نشان داده نباید این تحریم‌ها برداشته شود.

پایان تحریم تسلیحاتی ایران: آیا واقعا فرقی هم می‌کند؟

آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش کرد با طرح قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند اما این قطعنامه حتی بعد از رایزنی‌های بسیار واشنگتن رای نیاورد.

حسن روحانی امروز نیز مجددا برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نشانه‌ از "عدم موفقیت" آمریکا دانست. دولت ایران پیشتر بارها عدم تصویب قطعنامه‌ آمریکا در سازمان ملل متحد را پیروزی بزرگ برای دستگاه دیپلماسی‌اش خوانده بود.

در پی شکست این قطعنامه آمریکا از فعال کردن مکانیسم ماشه که یکی از مفاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام است متوسل شد اما این کار هم با مخالفت امضاکنندگان دیگر برجام از جمله چین و روسیه همراه بوده است.

با این حال خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با صدور فرمان اجرایی تمهیداتی را برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کند.

پیشتر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا از چین و روسیه به صورت مشخص به عنوان کشورهایی نام برد که احتمالا به ایران سلاح خواهند فروخت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.