رفتن به محتوای اصلی

جنگ قره‌باغ: هشدار نسبت به شلیک راکت به روستاهای ایران
16.10.2020 - 13:15

از آغاز دوباره جنگ در قره‌باغ بیش از ۵۰ راکت و خمپاره به روستاهای آذربایجان شرقی اصابت کرده است که آخرین نمونه آن شلیک ۱۰ فروند موشک به خاک ایران در روز پنج‌شنبه بود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هشدار داد که در صورت تکرار گلوله‌پراکنی‌ها جمهوری اسلامی بی‌تفاوت نخواهد ماند. به‌گفته مقامات انتظامی ایران، آذربایجان و ارمنستان پیش از این قول داده بودند که شلیک‌ها به خاک ایران تکرار نخواهد شد.

اصابت موشکِ درگیری‌های قره‌باغ به روستاهای خداآفرین ـ عکس از فرمانداری شهرستان خداآفرین

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پی اصابت چند راکت جنگی دیگر به مناطق مرزی ایران، پنج‌شنبه شب ۲۴ مهر در توییتر «اخبار نگران‌کننده‌ در این زمینه» را به‌هیچ وجه قابل قبول ندانست و نوشت:

«در صورت تکرار این‌گونه گلوله‌پراکنی‌ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در این توئیت همچنین خبرهای مبنی بر اقدام متقابل نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.

روز گذشته (پنج‌شنبه) علی امیری راد، فرماندار شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی اعلام کرد که در ادامه درگیری نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۱۰ راکت این جنگ به روستاهای قلی‌بیگلو و کدخدالو در این شهرستان اصابت کرد. این راکت‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا چهار بعد از ظهر پنج‌شنبه، یعنی در کمتر از پنج ساعت شلیک شدند.

در اثر اصابت این راکت‌ها یک واحد مسکونی در روستای قلی‌بیگلو تخریب و یک نفر نیز در اثر تخریب این خانه زخمی شد.

نبردهای نظامی در منطقه قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر از سر گرفته شد. از آغاز این درگیری‌ها تاکنون بیش از ۵۰ گلوله راکت و خمپاره به روستاهای خداآفرین اصابت کرده است. این شهرستان مرزی در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره‌باغ قرار دارد.

عصر روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای آذربایجانی او جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات مناقشه قره‌باغ گفت‌وگو کردند.

بنا به گزارش وزارت امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرد و آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به دستیابی به صلح و راه حل پایدار این مناقشه در چارچوب ابتکار منطقه‌ای ایران، ترکیه و روسیه – به‌عنوان مکمل‌ساز و کار گروه مینسک- را به اطلاع بایراموف رساند.

ایران که مایل است در حل مناقشه قره‌باغ نقش فعالی به‌عهده بگیرد گفته که راهکاری برای حل آن دارد اما جزئیاتی از راه حل خود ارائه نکرده است.

بازیگران اصلی در این مناقشه ترکیه و روسیه هستند. ترکیه کاملاً پشت جمهوری آذربایجان ایستاده و به‌لحاظ نظامی این کشور را تأمین می‌کند و روسیه نیز که همراه با فرانسه و آمریکا در گروه مینسک قرار دارد با ارمنستان پیمان نظامی دارد اما تاکنون سعی کرده خود را مدافع صلح نشان دهد.

وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان با میانجی‌گری روسیه هفته گذشته به مسکو رفتند و در آن‌جا بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند اما این آتش‌بس بر روی کاغذ ماند و جنگ در منطقه قره‌باغ ادامه یافت.

حدود ۱۰ روز پس از آغاز درگیری‌ها در قره‌باغ، مقامات آذربایجان و ارمنستان از ایران به دلیل اصابت موشک‌های جنگ قره‌باغ به خاک ایران عذرخواهی کردند. سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۱۶ مهرماه گفت:

«آذربایجان و ارمنستان ضمن عذرخواهی از شلیک اشتباهی راکت و گلوله به سمت ایران، قول دادند تکرار نشود.»

با این حال، درگیری نظامی و آتشباری بین نیروهای ارتش آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران و در آن سوی رود ارس ادامه یافت و روز گذشته شدت بیشتری گرفت.

ارمنستان پیش از این درباره «تحرکات نظامی» جمهوری آذربایجان در نوار مرزی ایران هشدار داده بود. آرتسرون هُوانسیان، نماینده رسمی وزارت دفاع ارمنستان، ۷ اکتبر / ۱۶ مهر در پستی در فیس‌بوک خود نوشت واحدهای نظامی آذربایجان در گروه‌های بزرگ به‌ویژه در جهت جنوب منطقه قره‌باغ در امتداد مرز ایران و رودخانه ارس تجمع می‌کنند. به‌گفته این مقام ارمنی، طرف آذربایجانی با این تاکتیک سعی می‌کند قره‌باغ را تحریک کند تا به سمت این نیروها و یا مرز با ایران شلیک کند.

ادامه حملات دو طرف

دادستانی کل جمهوری آذربایجان صبح جمعه ۱۵ اکتبر / ۲۵ مهر در گزارشی گفت:

«در حملات موشکی و توپخانه‌ای ارمنستان به مناطق مسکونی آذربایجان تاکنون ۴۷ غیرنظامی جان خود را از دست داده و ۲۲۲ نفر نیز زخمی شده‌اند.»

آذربایجان در درگیری‌های قره‌باغ شمار کشته‌شدگان نظامی خود را اعلام نمی‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز از بمباران شدید یک بیمارستان نظامی در مارتاکرت، واقع در شمال شرق قره‌باغ توسط نیروهای جمهوری آذربایجان خبر داد. در این بیمارستان سربازان زخمی قره‌باغ مداوا می‌شدند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آر‌تی‌اس سوئیس اعلام کرد فرانسه و آمریکا باید از تلاش‌های روسیه برای حل مناقشه قره‌باغ حمایت کنند.

پاشینیان گفت:

«من فکر می‌کنم روسیه به‌عنوان یکی از اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا باید نقش برجسته‌تری از جمله در برقراری ثبات و صلح در منطقه قره‌باغ ایفا کند.»

رهبران فرانسه، آمریکا و روسیه پیش از این با انتشار بیانیه‌هایی از آذربایجان و ارمنستان خواسته‌اند تا درگیری‌ها را متوقف کنند و بدون پیش شرط وارد مذاکره شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.