رفتن به محتوای اصلی

خلاصه نکات مهم برنامه لایو یوری پادالیاکا مفسر اوکرائینی امور نظامی
22.10.2020 - 00:37

خلاصه نکات مهم برنامه لایو یوری کادالیاکا مفسر اوکرائینی امور نظامی

ترجمه از علی رضا اربیلی.

کل برنامه؛ یک ساعت و 51 دقیقه

تماشاگر لایو: بالای 20 هزار نفر، بیننده کیپ ویدئویی چند ساعت بعداز پخش لایو: 60 هزار نفر. (این رقمها برای چنین موضوع خاصی بالا محسوب میشوند)
 توضیح مترجم: تنها مهمترین رئوس برنامه را بطور خلاصه ترجمه کرده ام. برنامه بر اساس سوآلات بینندگان بود که قبل از استارت برنامه به آدرس مفسر نامبرده ارسال شده بودند،

سوآل: آیا لاچین و خانکندی به کنترل آذربایجان درخواهد آمد؟
جواب: بلی. طول جبهه بسیار طولانی است و ارمنستان دچار کمبود نفرات است و اگر همین الان 10 هزار نفر وارد جبهه نکند، ممکن است همه دفعا ارمنستان دچار فروپاشی شود.

در مورد تاکتیک و استراتژی ارتش آذربایجان: آذربایجان هرگز بدنبال "جنگ صاعقه وار" (بلیکست گریگ به آلمانی) نبوده است و مراقب بوده است تا با گریز از جنگ نزدیک، تلفات خودش را به حداقل برساند.

سوآل: چرا پاشینیان امروز تسلیم نمیشود؟
جواب: برای اینکه او، سیاستمدار است و میداند که اگر او زیر پیمان تسلیم را امضا کند، برای همیشه از صحنه حذف شده است. در ضمن کسی که او را سرکار آورده است آمریکاست. آمریکا ذی نفع است که ارمنستان بالکل مغلوب شود تا موجبی برای احساس نیاز به کمک روسیه نماند. اما سفارش ارباب ماورای اقیانوس خودش را اجرا میکند. بنظر من در اینصورت آمریکا به ارمنستان خواهد گفت که روسیه شمارو فروخت و ارمنستان را از زیر بال روسیه خواهد دزدید. 

سوآل: ارزیابی شما از تلفات طرفین.
جواب: ارمنستان 10 هزار نفر کشته و زخمی و آذربایجان در ابتدا تلفات زیاد داشت و لی بعدا با شروع فرار قوای ارمنی از جبهه ها، این تلفات بسیار پایین آمد.

سوآل: جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟
جواب: دو سه هفته. یا ارتش ارمنستان کاملا نابود میشود یا ارمنستان حاضر به تسلیم حالا با شرایطی خواهد شد،

سوآل: چرا منابع ارمنستانی دروغ میگویند؟
جواب: در جنگ همه طرفها دروغ میگویند اما طرف بازنده نیازمند این دروغهاست. 
آذ تدارک دیپلماتی وسیعی برای جنگ جاری در طی سه دهه دیده است. همین مدارس روسی و شعب دانشگاههای معتبر روسیه در آذ، تدارک دیپلماتیک وسیعی است. 

زندگی آینده آذ و ارمنستان در کنار هم دشوار خواهد بود. جای زخم عمیقی بجا خواهد ماند. این رابطه بیشتر به اراده ارمنستان و راهی که انتخاب کرد، خواهد داشت. آذ مشکلی با روابط خوب در آینده ندارد. 

علت خرید تجهیزات روسی از سوی آذربایجان، چیزی جز کیفیت این محصولات نیست. جنگجویانی که در سوریه از طرف آمریکا تجهیز میشدند از آمریکا خواستند که آنها را با سلاح روسی مجهز کنند. 

آیا تلاش مجدد از سوی ارمنستان برای اشغال قره باغ را میتوان تصور کرد؟

جواب: فعلا ارمنستان باید به فکر حفظ  کشور ارمنستان باشد. کشوری در در محاصره کشورهای دشمن بدون راهی به دریاهای آزاد و خروج دائمی اهالی ناامید از داشتن یک آینده در داخل کشور.

سوآل: یوری، آیا بنظر نمیرسد که آذربایجان بیش از کمکهای ترکیه بخاطر کمکهای اسرائیل برنده این جنگ است؟
جواب: (با خنده) نه! چرا اینطور فکر کنیم؟ آذربایجان از اسرائیل اسلحه خریده است. اما کمکهای ترکیه در ساحت تکنیسین ها و متخصصین و تحصیلایت نظامی ارتش آذربایاجن بسیار بیشتر است.

سوآل: آیا ارتش ارمنستان میتواند مواضع خود را در استپاناکرت (خانکندی) و شوشا مستحکم کرده و از آن مناطق دفاع کند؟
جواب: با توجه به تحولات روزهای اخیر و فرار ارتش ارمنستان از جبهه های جنگ، فکر نمیکنم که توان این کار را داشته باشند. کسانی که امروز از سوی پاشینیان به جبهه ارسال میشوند، از جنگ تکنیکی جدید بیخبرند و تنها گوشت خوراک توپ هستند. شانس این افراد برای کشته شدن، 99 بار بیشتر از امکان آنها برای کشتن سرباز دشمن است. 

سوآل: اگر توافقی مابین روسیه، ترکیه و آذربایجان بوده است، آیا اراضی مجاز برای جنگ هم مشخص شده است؟
جواب: توافق مسلما بوده است. اما در چنین مذاکراتی تعیین جزئیات میدان جنگ بسیار نامحتمل و غیرعملی است چون در صورت تخطی از آن قول و قرار ها کسی نمیتواند وارد میدان جنگ شده و مثل مبصر کلاس عمل کند.

سوآل: آیا آذربایجان به 7 رایون اطراف قره باغ علیا راضی خواهد شد؟
جواب: اگر ارمنستان بنوعی پیمان تسلیم را امضا بکند، میتواند تقاضا کند که آذربایجان وارد قره باغ علیا نشود. اگر ارمنستان از تسلیم خودداری کند، طبعا آذربایجان همه منطقه را تحت کنترل خودش درخواهد آورد.

سوآل: چرا حمله با موشک به شهر گنجه اینقدر در رسانه های جهانی بزرگ میشود؟ 
جواب. ارمنستان تنها از شروع جنگ بهت زده است و از روسیه بخاطر حل نکردن همه مشکلاتش، شاکی است. آذربایجان از ابتدا طی سالیان طولانی، تدارک دیپلماتیک وسیعی برای امروز کرده است. توجه کنید به سطح کار دیپلماتیک آذربایجان در بردن همه هیئت های نمایندگی کشورهای جهان (مستقر در پایتخت آذربایجان) به گنجه. ارمنستان تنها به قهر کردن از روسیه رضایت داده است. باید فکر کرد که چرا آذربایجان طی دهها سال روابط خودش با روسیه را بهبود بخشیده است؟ طی این سالها آذربایجان به روسیه بسیار بیشتر از ارمنستان نزدیکتر شده است. از هر جهت از جهت زبان و مدارس روسی زبان، از جهت طرز فکر، بازکردن شعب دانشگاههای معتبر روسیه در آذربایجان و از این دست، همه اینها را میتوان تدارک دیپلماتیک جنگ امروزی در طی دهه های سپری شده بحساب آورد.

سوآل: آیا آربایجان پتانسیل تکنیکی و نظامی کافی برای پایان این جنگ به نفع خودش را دارد؟
جواب: بله. این امکان بسیار روشن است. 

سوآل: چه کسی میتواند مزاحم آذربایجان برای بازپس گیری اراضی اشغالی خودش باشد؟
جواب: تنها روسیه و تنها بواسطه قدرت نرم یعنی دیپلماسی و فشار سیاسی.

تأثیر نتیجه جنگ بر رهبران سیاسی دوکشور در فردای بعداز پایان جنگ:
پاشینیان اگر شانس داشته باشد، راه رسیدن به سفارت آمریکا را به سلامت طی خواهد کرد. تدوام مونارشی الهام علی یئو تا پایان عمر وی، برای او تضمین خواهد شد.

علت ماندن امروزی پاشینیان در این نکته است که اگر کسی مدعی تاج و تخت وی در بحران جنگ شود، به قدرت پرستی و خیانت به کیان ملت متهم خواهد شد.

آذربایجان از روسیه اجازه تار و مار کردن ارتش ارمنستان را دریافت کرده و این کار طرح مشترک سه جانبه با ترکیه هم هست. امکان دارد که ترکیه امتیازاتی به روسیه در سوریه یا لیبی در ازای این خدمت، داده باشد. 

منافع ترکیه: حفظ محبوبیت اردوغان و حزب وی علیرغم دشواریهای اقتصادی. پیروزی آذربایجان، جای پای ترکیه در قفقاز را محکم میکند.
نتیجه پیروزی کامل آذربایجان: در چنین صورتی، نفوذ روسیه در منطقه بیشتر نخواهد شد. (یعنی کمتر خواهد شد)

ارمنستان بعداز روسیه: میتواند دوباره به آغوش روسیه بازگشته و تواب شود یا روسیه را خائن نامیده و بیشتر جذب آمریکا شود. 

آیا آذربایجان و ترکیه میتوانند ادغام شوند؟
جواب: الهام علی یئو، نیازی به این کار ندارد. خودش سلطان ملک خودش است. شریک نمیخواهد. آذربایجان نیازمند توازن قوای منطقه ای شامل روسیه، ترکیه و ایران است. این توازن امنیت بهتیری برای آذربایجان دارد تا یک اتدغام کشوری با ترکیه.

علت شکست ارمنستان:
آماده بودن ارتش آذربایجان و اطمینان ارمنستان به حمایت دائمی روسیه. در ضمن سهولت مهاجرت اهالی ارمنستان به روسیه. این سهولت موجب بی خیالی ارامنه در مورد سرنوشت کشور خودشان شده است. به قول معروف، نخبگان اداره کننده ارمنستان نشان دادن که شایسته کلاه خود نیستند. (نالایقند) آنها حتی لیاقت طرح سوآلات اساسی و حیاتی پیش روی ارمنستان را ندارند. کافی است به آذربایجان نگاه کنید. ببینید چه کسانی در آنجا در حاکمیت هستند. فرزندان کدام والدین در حاکمیت هستند؟ پدر بزرگ مهربان علی یئوا دکتر علوم بود و بقیه این رهبری کشور، آدمهای جدی بوده و از دانش و توانایی کافی برای اداره کشور برخوردارند. این تفاوتها تصادفی نیست و محصول یک پروسه هدفمند است. 

آیا روسیه از ترکیه میترسد؟
جواب: مطلقا نه. این دو کشور متحد خوبی هستند ولو متحدین موقتی.

سوآل: آیا کیم کارداشیان میتواند نخست وزیر ارمنستان شود؟
جواب: (با خنده و استهزا): آن دیگر نور علی النور خواهد شد بهتر و بامزه تر از این یکی (پاشینیان)

ارمنستان بعداز جنگ چه شکلی خواه بود؟
جواب: فاجعه اصلی ارمنستان این است که کسی نمیخواهد در آنجا زندگی کند.

آیا زندگی صلح آمیز دو کشور در آینده ممکن است؟
جواب: ابتدا باید دورانی بدون جنگ را تجربه کنند. بعدا روابط خوب ممکن خواهد بود. همین الان در گرجستان روستاهای زیادی با اهالی مختلط ارمنی و آذربایجانی وجود دارند که بدون هیچ مشکلی باهم زندگی میکنند. این روستاهای گرجستان ثابت میکند که این مناقشه از سوی سیاستمداران خاصی برپا شده است،

اقتصاد آذربایجان بعداز جنگ چگونه خواهد بود؟
جواب. هم بازسازی مناطق اشغالی در سه دهه گذشته نیازمنده سرمایه است و اهم امر بازسازی بنوبه خودش به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد. 

چند نفر ارمنی در قره باغ زندگی میکنند؟
جواب. یک سوم اهالی ارمنی قبل از جنگ در قره باغ مانده اند (یعنی 50 هزار نفر از حدود 150 هزار نفر قبل از جنگ) اما امروز در شرایط جنگی شاید 1500 نفر ارمنی در قره باچ مانده باشند.

سوآل: ارامنه بعداز درگیریهای نظامی 2016 بر علیه روسیه شعار دادند و مخالفتها کردند، چرا حالا ساکتند؟
جواب: برای اینکه حالا می فهمند که بهای ناشکری نسبت به خدمات روسیه چقدر سنگین بوده است.

 

سوآل: میگویند این مسئله راه حل نظامی ندارد....
جواب: حرف مزخرفی است. می بیند که اتفاقا با جنگ دارد حال میشود!

در مورد روش حکومتداری پاشینیان و نحوه مدیریت جنگ از سوی وی
یوری پادالیاکا: پاشینان میخواهد تا آخرین قطره خون بجنگد اما خون دیگران. خودش حتی در شرایط بدترین بحران جنگی و شکست به جبهه جنگ نرفته است.

سوآل آیا ارمنستان میتواند در روزهای آتی روند جنگ را تغییر دهد؟
جواب: نه. تنها یک معجزه میتواند این کار بکند. در جنگهای فضولی، جبرائیل، خوجاوند و زنگلان خیلی چیزها معلوم شد. قوای ارمنی بدون مقاومت همه سلاحهای خود را گذاشته و فرار کردند. سلاحهایی که میدانند دقیقا مشابه تسلیحات ارتش آذربایجان است و میدانند که همین سلاحها بلافاصله از سوی ارتش آذربایجان علیه ارتش ارمنستان استفاده خواهد شد.

سوآل: چرا ارتش آذربایجان در جبهه شمال پیشروی نمیکند؟
جواب: برای اینکه آنجا نمیتوانند.

 

سوآل: بزرگترین حیرت شما در جریان تعقیب این جنگ چه بوده است؟
جواب: ضعف بیش از حد ارتش ارمنستان.

سوآل مهمترین ضعف ارتش ارمنستان چه بود؟
جواب: عدم آمادگی روحی برای جنگ مدرن. اینکه هرلحظه منتظر باشی یک پرنده آتشزا بالای سرت ظاهر شود و بدون دادن امکان فرار، جانت را بگیرد، وحشتناک است.

 

آیا روسیه در این جنگ باخت؟
ـ روسیه در این جنگ شرکت نکرد.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

علی رضا اردبیلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.