رفتن به محتوای اصلی

مامور متعرض به دختر خونین آبادان بازداشت و فیلم دختر آبادانی از تلویزیون ایران پخش شد
23.10.2020 - 12:19

خبرگزاری میزان به نقل از رییس دادگستری استان خوزستان خبر داده که پرونده این اتفاق "به صورت ویژه" در حال رسیدگی است.

Missing media item.

در همین حال، صداوسیمای ایران با پخش یک ویدیو از زنی که صورتش محو شده بود، وی را همان دختر خونین آبادان معرفی کرد.

در این ویدیو فردی که با دوربین صحبت می‌کند می‌گوید که "کارم را قانونی پیگیری می‌کنم" و "به رسانه های خارجی ارتباطی ندارد و تمام شایعات آنها واقعیت ندارد؛ مردم توجه نکنند".

هرچند که زمان ضبط و انتشار این ویدیو از تلویزیون ایران مشخص نیست اما کمتر از ۲۴ ساعت پس از پخش ویدیوی ضرب و شتم دختر آبادانی در شبکه‌های اجتماعی است.

پیشتر زین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان گفته بود تمام زنان و مردانی که در این فیلم دیده می‌شوند، بازداشت شده‌‌ و بعضی با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

این فیلم را اولین بار روزنامه‌نگاری به نام داریوش معمار در توییتر منتشر کرد که تا ۹ ساعت بعد از انتشار بیش از ۳۴۰ هزار بار دیده و ۸۵۰۰ بار بازنشر شده است.

بعد از انتشار این ویدئو هزاران نفر با هشتگ #دختر_آبادان از دیدن آن اتفاق "دردناک" ابراز تاسف کردند.

خط
 

در فیلم چه دیده می‌شود؟

در فیلم یک دقیقه و پنج ثانیه‌ای که به طور وسیع در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده، یک زن که روسری بر سر ندارد و با لباس خانه است، روی سینه زن جوانی با صورت خونی نشسته و او را محکم گرفته است. زنی دیگر هم موهای زن جوان را می‌کشد و فریاد می‌زند. نفر سوم مردی است که دست این زن را گرفته و چهارمین نفر ماموری با باتون بلند تی‌شکل است که روی سینه زن فشار می‌دهد.

از لابه‌لای فریادهای دو زن شنیده می‌شود که می‌گویند به پلیس ۱۱۰ زنگ زده‌اند چون این زن با شوکر و چاقو وارد خانه شده و بچه‌ها را تهدید کرده است. زن دوم که موهای زن خونین را گرفته، می‌گوید او را در جوی انداخته و کتک زده است. و در میان صحبت‌هایش باز هم با دست روی صورت زخمی زن می‌زند. در این میان مامور چهارم هم که لباس رسمی به تن دارد دولا می‌شود و با دست سینه زن گرفتار را لمس می‌کند و از او چیزهایی می‌پرسد.

خط
 

سایت روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از شبکه‌های اجتماعی به ادعای "تجاوز به این زن" و "باردار شدن" او اشاره کرده بود که گفته شده برای اعتراض به خانه مدیر رفته بوده است. موضوعی که آقای معمار در توییترش نوشته بود اما مقامات قضائی آن را تایید نکرده‌اند.

داریوش معمار، سردبیر سایت فیدوس که اخبار خوزستان را پوشش می‌دهد، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که فیلم دیشب، چهارشنبه ۳۰ مهر، به دست او رسیده، اما صبح پنج‌شنبه بعد از شنیدن خبر بازداشت این زن و احتمال "لاپوشانی موضوع در مقابل یک فرد بانفوذ" تصمیم گرفته فیلم را منتشر کند و انتظار چنین واکنشی را هم نداشته است.

به گفته آقای معمار، برادر این زن بعد از اعتراض‌های مکرر او از پالایشگاه اخراج شده و او "جانش به لب رسیده" و "با تهدید به کشتن خود" به خانه آن مدیر در پالایشگاه نفت رفته است.

واکنش مقام‌های قضائی چه بوده؟

به گفته رئیس دادگستری استان خوزستان، "مامور نگهبانی که اقدام به کار بسیار ناشایستی کرده، بازداشت و روانه زندان شده است."

صادق مرادی، رئیس دادگستری استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفته که این زن به خاطر "تسویه مالی" این کار را کرده است:

"این خانم به خاطر اختلاف قدیمی و همچنین تسویه مالی با یکی از پرسنل شرکت نفت به منزل ایشان می‌رود. این خانم که همراه خود مواد آتش‌زا، و مقداری اسید نیز داشته است در ابتدای درگیری با اهالی خانه از تیزبر به عنوان تهدید استفاده کرده است."

رئیس دادگستری استان خوزستان، اخراج برادر این زن از شرکت نفت را تایید کرده و گفته که این هم یکی دیگر از دلایل اختلاف بوده است.

او همچنین از "موارد دیگر" درباره انگیزه درگیری صحبت کرده اما توضیح نداده که چه مواردی بوده است: "طبق اظهارات این خانم موارد دیگری نیز مطرح می‌باشد که در این خصوص تحقیقات در حال انجام می‌باشد."

حمید مردانی‌پور، دادستان عمومی و انقلاب آبادان به شبکه تلویزیونی محلی گفته این زن زخمی هم به دلیل زخمی کردن پسر صاحبخانه با قرار موقت آزاد شده است.

ایرنا هم به نقل از دادستان عمومی و انقلاب آبادان نوشته "افرادی که فیلم این حادثه را در فضای مجازی منتشر کرده اند به زودی دستگیر خواهند شد و برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت."

حمید مردانی‌پور، دادستان عمومی و انقلاب آبادان، ادعاها درباره انگیزه رفتن زن به در آن خانه را "سناریوسازی" در شبکه‌های مجازی خوانده و گفته: "دستگاه قضایی با تعامل با سایر دستگاه امنیتی و انتظامی با افرادی که قصد دارند با استفاده از فضای مجازی آسایش اجتماعی شهرستان را ملتهب کنند، برخورد خواهد کرد."

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.