رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا
25.10.2020 - 06:53

  آلاسکا از مستعمرات روسیه بود تا زمانی که ویلیام اچ. سورد (William H. Seward) وزیر امورخارجه وقت در دولت اندرو جانسون هفدهمین رئیس جمهور آمریکا با تلاش های خود موفق شد که مجلس سنا را قانع به خرید این سرزمین از روسیه کند. در تاریخ ۳۰ مارس ۱۸۶۷ قرارداد فروش آلاسکا به آمریکا بین نمایندگان آمریکا و روسیه با قیمت ۷.۲ میلیون دلار امضا و نهایتا در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۸۶۷ به دولت ایالات متحده آمریکا واگذار شد. در روز واگذاری سربازان روسی و آمریکایی کنار یکدیگر در مقابل پرچم ایستاده بودند که مراسم تشریفات بعمل آید و پرچم روسیه پایین کشیده و پرچم آمریکا جای آن را بگیرد. اما پرچم روسیه هنگام پایین آوردن به میله گیر کرد و یک سرباز روس برای آزاد کردن آن به بالای میله رفت و پرچم را آزاد کرد، اما همان لحظه باد شدیدی آمد و پرچم را به روی سرنیزه سربازان روسیه انداخت و این عمل همه را وحشت زده کرد و به گفته تاریخ «ماریا ماکسوتووا»، همسر آخرین فرماندار روس در آلاسکا تقریبا غش کرد، چون جماعت حاضر این اتفاق را طالع نحس می دانستند. اما موقع بالا بردن پرچم آمریکا هیچ اتفاقی نیافتاد و پرچم به راحتی به بالای میله رسید و به اهتزاز درآمد.

از سال ۱۸۶۷ الی ۱۸۸۴ میلادی که این منطقه خریداری شد بخش آلاسکا (Department of Alaska) به آن اطلاق شد. از سال ۱۸۸۴ نحوه اداره آن تغییر و به ناحیه آلاسکا (District of Alaska) تبدیل شد. در سال ۱۹۱۲ مجددا به قلمرو آلاسکا (Territory of Alaska) تغییر کرد و نهایتا در تاریخ ۳ ژانویه ۱۹۵۹ میلادی بعنوان چهل و نهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۷۳۱.۵۴۵ تن می باشد، که ترکیب جمعیتی آن از ۶۰.۲ درصد سفید پوست، ۱۵.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۷.۳ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۶.۵ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۳.۷ درصد سیاه پوست، ۱.۴ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۷.۵ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

آلاسکا با داشتن منابع عظیم طبیعی از قبیل: نفت، طلا، مس، نقره، سرب، زغال سنگ از ایالت های ثروتمند می باشد. این ایالت بدلیل عدم داشتن آب و هوای مناسب دارای کشاورزی خوبی نیست، اما در ماهیگیری و صید محصولات دریایی و گوزن شمالی (Reindeer) وضعیت خوبی دارد.

آلاسکا با داشتن یخچال های طبیعی و حیات وحش منحصر بفرد خود به یکی از نقاط مورد پسند توریست ها تبدیل شده است. پارک ملی دنالی (Denali National Park) که خانه خرس های گریزلی، گرگ ها، گوزن های شمالی و بیش از ۱۶۷ گونه پرنده می باشد، Tracy Arm Fjord منطقه ای با داشتن یخچال های طبیعی و حیات وحش بِکر بهمراه سفر و تورهای تفریحی با قایق و کشتی، پارک ملی کنای فیوردز (Kenai Fjords National Park) منطقه ای با یخچال های طبیعی که محل زندگی خرس های قهوه ای می باشد، بزرگراه آلاسکا (Alaska Highway) که در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد، موزه دانشگاه آلاسکا در شمال (University of Alaska Museum of the North)، بزرگراه دالتون (Dalton Highway)، مرکز میراث بومی آلاسکا (Alaska Native Heritage Center) محل گردهمایی رقص و قصه گویی بومیان آلاسکا و نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری، Inside Passage که منطقه ای برای گشت و گذار با کشتی های توریستی با طبیعت و حیات وحشی فوق العاده، پارک و منطقه حفاظت شده ملی رنگل-سن الیاس (Wrangell-St. Elias National Park & Preserve) که پارک ملی با یخچال های طبیعی، دریاچه ها، جویبارهای کوهستانی، معادن متروکه و حیات وحش زیبا می باشد، Klondike Gold Rush National Historical Park پارک ملی و تاریخی که مکان ساختمانهای زیبا و مرمت شده قدیمی که یادآور هجوم به این سرزمین برای پیدا کردن طلا می باشد، راه آهن آلاسکا (Alaska Railroad) که تجربه سفر با قطار در مسیرهای زیبا را دارد، Iditarod National Historic Trail مسیری تاریخی برای سورتمه سواری از دوران گذشته از آن استفاده می کردند و خیلی جاذبه های توریستی دیگر که همگی دست بدست هم داده و آلاسکا را مقصدی جذاب برای توریست ها کرده است.

ایالت آلاسکا از سال ۱۹۶۰ تا کنون در ۱۵ دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است، که ۱۴ دوره حزب جمهوری خواه و یک دوره حزب دموکرات برنده آرای الکترال این انتخابات شدند که آن یک دوره هم به سال ۱۹۶۴ میلادی باز می گردد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آلاسکا از حزب دموکرات برنی سندرز با ۸۱.۶ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۱۸.۴ درصد شد.

از حزب جمهوری خواه نیز تد کروز با ۳۶.۴ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۳.۵ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه آلاسکا دونالد ترامپ با ۵۱.۳ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۶.۶ درصد آرا شد و سه رای الکترال این ایالت را بنام خود زد.

اما نکته مهمی درباره انتخابات مقدماتی آلاسکا وجود دارد این می باشد که تا سال ۲۰۱۶ انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری به روش کاکس (caucuses) برگزار می شد و روش دیگر که بیشتر ایالت ها برگزار می کنند، روش پرایمری (primaries)  می باشد. در روش پرایمری (primaries)  اعضای ثبت شده حزبی پای صندوق های رای رفته و به کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری رای می دهند. اما در روش کاکس (caucuses) ترکیبی از اعضای حزب و لیدر ها با تشکیل یک کارگروه کاندیدای نهایی حزب در ایالت مربوطه برای انتخابات نهایی ریاست جمهوری را انتخاب می کنند. از دهه ۱۹۷۰ اکثر احزاب ایالتی روش پرایمری(primaries)  را پذیرفتند. در حال حاضر فقط ایالت های آیووا، نوادا، داکوتای شمالی، وایومینگ و حزب جمهوری خواه در کنتاکی از روش کاکس  (caucuses)استفاده می کنند. اما به این نکته باید توجه کرد روش کاکس یک ضعف بزرگ نسبت به روش پرایمری دارد و آن شمارش آرا می باشد، چون اعضا حزب و لیدر ها در جایی مثل استادیوم جمع می شوند و با نام بردن هر کاندیدا، کسانی که مایل به انتخاب وی در مقدماتی هستند در نقطه ای از سالن جمع می شوند و هر شخص به عنوان یک رای شمارش می شود و این شمارش جمعیت و مسائل دیگر باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی می شود و بطور مثال نتایج انتخابات مقدماتی امسال حزب دموکرات و حتی دوره قبل (۲۰۱۶) بخاطر مشکلات بوجود آمده در شمارش آرا با تاخیر زیاد اعلام شد.

 ایالت آلاسکا تا سال ۲۰۱۶ از روش (caucuses) برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری استفاده می کرد.

از سال ۱۹۵۹ تا به امروز هشت تن بعنوان سناتور از ایالت آلاسکا راهی مجلس سنا آمریکا شدند، که چهار تن دموکرات و چهار تن جمهوری خواه بودند. در تعداد نماینده هر دو حزب برابر هستند، اما مجموع دوره هایی که چهار سناتور جمهوری خواه رای آوردند بیشتر از دموکرات ها است. جمع سال های حضور چهار سناتور جمهوری خواه در مجلس سنا ۸۳ سال و دموکرات ها ۳۷ سال می باشد.

لیزا آن مرکاسکی (Lisa Ann Murkowski) و دَنیل اسکات سالیوان (Daniel Scott Sullivan) هر دو از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

تئودور فولتون استیونز (Theodore Fulton Stevens Sr) ۱۹۶۸-۲۰۰۹ با ۳۹ سال حضور در سنا و فرانک هیوز مور کاسکی (Frank Hughes Murkowski) ۱۹۸۱-۲۰۰۲ که دختر وی لیزا آن مرکاسکی یکی از دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشد با ۲۱ سال حضور در مجلس سنا دو سناتور با سابقه در تاریخ ایالت آلاسکا می باشند. ضمنا فرانک هیوز مور کاسکی از سال ۲۰۰۶-۲۰۰۲ بعنوان هشتمین فرماندار آلاسکا خدمت کرد.

از سال ۱۹۵۹ تاکنون که اکتبر ۲۰۲۰ می باشد، چهار تن بعنوان نماینده از این ایالت برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند، که دو تن دموکرات و دو تن جمهوری خواه بوند. در این بخش نیز همانند تاریخچه سناتورهای ایالت، مدت زمان حضور دو نماینده جمهوری خواه در مجلس خیلی بیشتر از دو نماینده دموکرات می باشد، بطوریکه مجموع حضور دو نماینده جمهوری خواه در مجلس نمایندگان ۵۱ سال و دو نماینده دموکرات هشت سال می باشد. دان یانگ (Don Young) تنها نماینده حال حاضر این ایالت از حزب جمهوری خواه از سال ۱۹۷۳ تاکنون با ۴۷ سال حضور در مجلس نمایندگان آمریکا از با سابقه ترین نمایندگان تاریخ آمریکا می باشد.

از سال ۱۹۵۹ که آلاسکا بعنوان چهل و نهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست، تا به امروز ۱۲ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند که بعضا بیش از یک دوره در این پست بودند. سارا لوئیز هیث پیلین (Sarah Louise Heath Palin) یا همان سارا پیلین که به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه برای معاونت ریاست جمهوری آمریکا در کنار جان مک ‌کین سناتور ایالات متحده از آریزونا در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا رقابت کرد، نهمین فرماندار این ایالت بود.

از مجموع ۱۲ فرماندار تاریخ ایالت آلاسکا شش تن از حزب جمهوری خواه، چهار تن حزب دموکرات، یک تن مستقل (Independent) و یک تن حزب استقلال آلاسکا (Alaskan Independence Party) بودند. تعداد فرمانداران جمهوری خواه بیشتر از دموکرات ها می باشد، اما تعداد دوره هایی که این چهار فرماندار دموکرات رای آوردند ، بیشتر از شش فرماندار جمهوری خواه می باشند. مجموع سال های حضور دموکرات های آلاسکا در دفتر فرمانداری ۲۷ سال و جمهوری خواهان ۲۳ سال می باشد که البته آخرین حضور دموکرات ها در دفتر فرمانداری ۲۰۰۲-۱۹۹۴ باز می گردد. مایک دونلووی (Mike Dunloway) از حزب جمهوری خواه فرماندار حال حاضر ایالت آلاسکا می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان آلاسکا بغیر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۴ برنده آرای الکترال بقیه ۱۴ دوره این انتخابات هستند و در طول تاریخ انتخابات سنا و مجلس نمایندگان برتر و هر دو سناتور و تک نماینده حال حاضر این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشد و نهایتا دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری این ایالت برتر اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و فرماندار حال حاضر این ایالت نیز از حزب جمهوری خواه می باشند، می توان نتیجه گرفت  که آلاسکا در طول تاریخ گرایش زیادی به جمهوری خواهان داشته و هم اکنون نیز یک ایالت کاملا جمهوری خواه می باشد.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.