رفتن به محتوای اصلی

درقره باغ حقیقت تاریخی با آذربایجان است
01.11.2020 - 23:26

نویسنده :هانری فورکادی

مترجم از زبان فرانسه : ماشااله رزمی

منبع: مدیا پارـ فرانسه

آذربایجان در قره باغ دارای حقایق تاریخی و حقوق بین الملل در مقابل ارمنستان است واین حقوق هرچه زودتر باید رعایت گردد. جنگی که سی سال است بین آذربایجان وارمنستان جریان دارد، قبل ازهرچیز جنگ کلمات و ارتباطات رسانه ای است.

 مطبوعات جانبدار، ارمنستان را آخرین سنگر مسیحیت درمنطقه می نامند که توسط مسلمانان خونریز آذربایجان مورد هجوم واقع شده است ، افکار عمومی وسیعا با ارتباطات سیاسی تهاجمی ارمنستان که حقایق تاریخی و قوانین بین المللی را قبول نمی کند منحرف شده است تا اشغال قره باغ را توجیه کند . منطقه ای که هنگام فروپاشی اتحاد شوروی و استقلال یافتن اقمار آن در سال 1991از آذربایجان دزدیده شده .

دراین جنگ ، دستکاری تاریخ جایگاه مخصوص دارد. بیان اینکه « استالین قره باغ را به آذربایجان ضمیمه کرده» به آرامی در صفحات مطبوعات فرانسه جریان می یابد و بفکر کسی هم نمی رسد که این یک دروغ آشکار است. در حقیقت اسناد وآرشیوها عکس آنرا ثابت می کنند.

 Missing media item.

 

در5 ژوئیه 1921 کمیته مرکزی بلشویک ها* با ایجاد یک « اوبلاست » با تاکید انکارناپذیر به آذربایجان بودن قره باغ ، به جامعه ارامنه آنجا خود مختاری اعطاء کرده است . اصطلاحات بکاربرده شده کاملا روشن هستند: « با توجه به ضرورت صلح بین مسلمانان و ارامنه و مناسبات اقتصادی قره باغ علیا و قره باغ سفلی و ارتباط همیشگی آنها با آذربایجان ، با دادن خود مختاری وسیع محلی ، قره باغ درجمهوری سوسیالیستی آذربایجان نگهداری می شود». کلمات انتخاب شده «ارتباط همیشگی» و« نگهداری» بدون هرگونه ابهام هستند وعلیه دستکاری وبازنویسی تاریخی می باشند که می کوشند ازاصطلاحات « انتقال » و«ضمیمه کردن» قره باغ به آذربایجان استفاده بکنند.

هرکسی کار خود را می کند ودرعین حال امروز روسیه وفرانسه بدنبال پیدا کردن راهی در میان مسئولین برای پایان دادن به جنگی هستند که از 27 سپتامبر صد ها کشته بجا گذاشته است.اما دیداری که هفته گذشته در مسکو بین وزرای خارجه روسیه ، آذربایجان وارمنستان صورت گرفت جنگ را متوقف نکرد.حمله موشکی که ارتش ارمنستان به گنجه  دومین شهر بزرگ آذربایجان انجام داد و 13 کشته وچهل زخمی بجا گذاشت ، نقض آشکار کنوانسیون 1949 ژنو  و سازمان امنیت وهمکاری اروپاست و باید بشدت محکوم گردد، آذربایجان درجواب و برای حفاظت ازشهروندان غیرنظامی  خود ، پایگاه پرتاب موشک در داخل ارمنستان را تخریب کرد. هر روزخطر گسترش منطقه ای جنگ  بصورت غیر قابل کنترل افزایش می یابد.

حال باید خشونت را هرچه زود تر متوقف کرد و این یک موقعیت طلائی برای فرانسه بود که در گروه مینسک همراه با آمریکا وروسیه یک راه حل سیاسی برای بحران پیدا کند اگر فرانسه آشکارا طی اینهمه سال های طولانی درکنار ارمنستان قرارنگرفته بود. فعلا یک قدم اولیه مهم برداشته شده است . بحرانی که بعد ازادعای ثابت نشده حضور مزدوران خارجی درارتش آذربایجان بین پاریس وباکو ایجاد شده بود، بعد از آخرین مکالمه تلفنی امانوئل ماکرون و رئیس جمهورالهام علیف ، برطرف گردید. سپس الهام علیف درمصاحبه با کانال تلویزیونی فرانسه 24 اعلام کرد که ، امروز فرانسه موضع بی طرفی اتخاذ می کند، مشکل حل شده، ما ورق را برگرداندیم و با هم درجستجوی راه حل سیاسی درگیری هستیم.

بعد ازصد ها کشته درهردوطرف ، شکاف درجامعه جهانی بیش از هر زمان دیگراست . اگرچه جامعه جهانی بی وقفه می خواهد که درگیری خاتمه یابد ، اما ناتوان از قبولاندن واجرای قوانین بین المللی است و همین امر آن را بی اعتبار می کند در حالیکه مساله ازنظر قوانین بین المللی روشن می باشد .

بعلت ناتوانی سازمان ملل متحد ، باکو موفق شد درعرض دو هفته اهمیت مساله را به جهانیان یاد آوری کند که تا بحال نسبت به این جنگ ریشه داربی تفاوت بود. باید چند نکته را یاد آوری کرد. یقینا ارامنه اکنون درمنطقه اکثریت هستند اما این جمعیت داوطلبانی هستند که بعد ازاشغال سرزمینها در سال 1992 توسط ایروان بدانجا آورده شده اند. نباید فراموش کرد که حدود 700 هزار آذربایجانی بعد از اشغال از سرزمینهای خود رانده شده اند که از جمله آنها  40 هزار آذربایجانی قره باغ  رانده شده اند هستند وقوانین بین المللی  حقوق آنها را برسمیت می شناسد .این حقیقت ادعای  « حق تعیین سرنوشت برای ارامنه » را شکننده می کند زیرا حق تعیین سرنوشت با پاکسازی اتنیک در تضاد قرار دارد.

 

*توضیح مترجم :سند مورد اشاره «پروتوکل های کمیته قفقاز بلشویک ها» می باشد

 

اگر اصول پایه توافق شده حل اختلاف درسال 1993 بین دو کشوراجرامی شد هیچ یک ازمشکلات فعلی به بار نمی آمد. در واقع  نه تنها یک قطعنامه بلکه چندین قطعنامه سازمان ملل متحد خواهان « تخلیه فوری وکامل تمامی سرزمینهای اشغالی قره باغ توسط ارتش ارمنستان » می باشد. قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شماره های  822 ،  853 ، 874  و 884 در سال 1993 می باشند وقطعنامه 243 /62  مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2008 می باشد.

باین ترتیب حقیقت تاریخی و منطق حقوق بین الملل دراختیارآذربایجان قرار دارند. به چه دردی می خورد قانون بین المللی وضع کنیم اگر ، هر روز بیش از روز قبل، قادر نباشیم که بخواهیم آنرا رعایت بکنند؟ در آنصورت فقط اسلحه حرف آخر را خواهد زد که یا بی عدالتی تاریخی راجبران نماید یا سیاست توسعه طلبی منطقه ای را تقویت کند.

 

بایستی هرچه زود ترطرفین به سر میز مذاکره به رهبری گروه مینسک برگردند  تا راه حل پایدار ومتعادل پیدا شود. اینبار باکو اجازه نخواهد داد مذاکره کش پیدا کند و ارمنستان فرصت پیدا کند مشکل راغیرقابل حل سازد. قره باغ آذربایجان است وباید به آذربایجان برگردانده شود.

تاریخ مقاله 18 اکتبر2020

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

علی رضا اردبیلی
مترجم: ماشاالله رزمی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.