رفتن به محتوای اصلی

دولت آینده ایران چگونه دولتی خواهد بود؟
به چهره های تکراری در انتخابات 1400 میدان داده نخواهد شد
07.11.2020 - 08:15

از هم اکنون در محافل سیاسی ایران همه متفق القول هستند که قرار است چهره های جدید و تقریبا ناشناخته ای برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری وارد صحنه شوند. چهره هائی که از آستین بیت رهبری بیرون خواهند آمد و هرکدام که پیروز انتخابات شوند همان استراتژی داخلی و خارجی را دنبال خواهد کرد که اگر دیگری انتخابات را ببرد آن را اجرا خواهد کرد. چهره هائی که سابقه حضور در سپاه را دارند و یا درارتباط با بیت رهبری پیگیر سیاست خارجی مورد تائید رهبر جمهوری اسلامی بوده اند و البته تحصیل کرده و مسلط به آداب دیپلماتیک، نه افرادی نظیر احمدی نژاد و یا سعید جلیلی و یا قالیباف و ضرغامی و یا حتی ابراهیم رئیسی. فعلا از سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع درکابینه روحانی و صادق خرازی سفیر سابق جمهوری اسلامی در فرانسه و داماد رهبر جمهوری اسلامی بعنوان دو بخت ریاست جمهوری نام برده می شود.

رهبر جمهوری اسلامی برخلاف دوره های گذشته روی نمایش حضور مردم درانتخابات دیگر متمرکز نیست، بلکه روی نتایج استراتژی داخلی و خارجی دولت آینده متمرکز است و گفته می شود که او اعتقاد دارد مردم ناراضی که درانتخابات شرکت نمی کنند، پس از دو سال با دیدن نتایج عملی دولت بعدی اعتمادشان به حکومت جلب شده و از عملکرد نظام حمایت خواهند کرد. حسن روحانی در دوران پس از ریاست جمهوری اش، همچنان بعنوان یک مهره کلیدی در نظام باقی خواهد ماند و نقش حامی و مشاور دولت آینده را خواهد داشت. نتیجه انتخابات امریکا که تا اینجا به سود بایدن است، زمینه حضور فعال روحانی در نظام را تقویت خواهد کرد و حذف ظریف از سیاست خارجی نیز بعید به نظر می رسد. حتی اگروزیر خارجه جدید انتخاب یا انتصاب شود نیز ظریف مهره کلیدی سیاست خارجی نظام باقی خواهد ماند و موقعیتی برتر از علی اکبر ولایتی خواهد داشت. آنچه مسلم است ماشین دولتی از پس از انتخابات 1400 بسیار متفاوت تر، جوان تر و چابک تر از گذشته و تابع بیت رهبری خواهد بود و بسیاری از مهره های تکراری نظام مانند غرضی و رئیسی و قالیباف و جلیلی و یا محسن رضائی و ضرغامی و ... به حاشیه رانده خواهند شد.

حتی علی لاریجانی نیز شانس بدست گرفتن سکان ریاست جمهوری را نخواهد داشت، اگر چه او نیز مانند ظریف و روحانی راهنمای دولت آینده خواهند بود. اگر مذاکره و مصالحه ای با دولت آینده امریکا نیز در دستور قرار گیرد، چارچوب آن در بیت رهبری تعیین خواهد شد و یک شورای مشورتی در کنار دولت آینده که دولتی جوان با چهره های تازه و کمتر شناخته شده خواهد بود آن را پیش خواهد برد. نمی توان گفت که این تغییرات تحت تاثیر نتیجه انتخابات امریکا صورت میگیرد، زیرا از مدتها پیش این طرح مورد بحث و بررسی بوده و البته نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا قطعا در قطعی شدن و ترکیب چهره های آن تاثیر خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
پیک نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.