رفتن به محتوای اصلی

جمهوری آذربایجان می‌گوید شهر شوشا را "تصرف" کرده است
08.11.2020 - 14:34

الهام علی‌اف روز یکشنبه، ۱۸ آبان (هشتم نوامبر) خبر پیروزی ارتش آذربایجان را در نشستی در باکو اعلام کرد. او گفت: «پس از ۲۸ سال صدای اذان در شهر شوشا طنین انداز خواهد شد.»

رئیس جمهوری آذربایجان روزانه اخبار موفقیت ارتش کشورش در جنگ قره‌باغ را از طریق توئیتر انتشار می‌دهد.

علی‌اف یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «شوشای عزیز، ما برگشتیم. شوشای عزیز، ما دوباره به تو جان می‌بخشیم. قره‌باغ به ما تعلق دارد. قره‌باغ – آذربایجان.»

ساعاتی پیش از پخش این خبر توسط علی‌اف، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، شوشان استپپانیان، گفته بود که در طول شب در نزدیکی شوشا "درگیری شدید" رخ داده است. 

شامگاه شنبه بلاگر روسی، سمیون پگوف در وبلاگش نوشت، شهر شوشا شاهد درگیری‌های مسلحانه  است. پگوف نیروهای ارمنستان را در جنگ قره‌باغ کوهستانی همراهی می‌کند.

موفقیتی بزرگ 

خبرگزاری آناتولی روز یکشنبه به نقل از رئيس‌جمهوری آذربایجان نوشت: «در مسیر پیروزی پیش می‌رویم. اگر ارمنستان به درخواست‌هایمان پاسخ ندهد تا آخر خواهیم رفت.»

شوشا یکی از مناطق پراهمیت استراتژیک در قره‌باغ است، زیرا در منطقه‌ کوهستانی مشرف به شهر استپاناکرت، مرکز قره‌باغ، قرار دارد. 

به همین دلیل برخی ناظران معتقدند که با «سقوط» شوشا راه برای پیروزی کامل ارتش آذبایجان در این جنگ هموار شده است. 

قره‌باغ کوهستانی پیش‌تر به آذربایجان تعلق داشت اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ودر جریان یک درگیری نظامی به اشغال ارمنستان درآمد. 

  • خانه‌های ویران شده در شهر شوشا در قره‌باغ کوهستانی، اکتبر ۲۰۲۰
     

    درگیری قره‌باغ: از گنجه تا شوشا، سایه جنگ و ویرانی

    محله‌های مسکونی در تلی از خاکستر و ویرانه

    ارمنستان و آذربایجان هر دو یکدیگر را به بمباران اهداف غیرنظامی مانند اینجا در شهر شوشا در قره‌باغ کوهستانی (یا ناگورنو  قره‌باغ) متهم می‌کنند. حتی بخش‌هایی از کلیسای جامع مشهوری که از قرن ۱۹ به جا مانده بود هم اوایل اکتبر ویران شد. بر پایه گزارش‌های مقام‌های دولت خودخوانده قره‌باغ،  نیروهای آذربایجان تا چند کیلومتری این شهر که از نظر استراتژیک با اهمیت به شمار می‌آید، پیش آمده‌اند.


در دهه‌های گذشته در این منطقه همواره مذاکرات صلح انجام می‌شد و به موازات آن درگیری‌های پراکنده وجود داشت اما أواخر سپتامبر ارتش آذربایجان عملیات گسترده‌ای برای بازپس‌گیری قره‌باغ کوهستانی آغاز کرد و با پشتیبانی ارتش ترکیه پیش‌روی کرد. 

منطقه مورد مناقشه در واقع از دو بخش تشکیل شده است: «منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی» که پیش‌تر در خاک آذربایجان بود و حدود ۱۵۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، و یک منطقه حائل که از آن در اوایل دهه ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰ هزار آذربایجانی تارانده شدند و از آن زمان تاکنون تقریبا خالی از سکنه است. 

در این جنگ تاکنون صدها نفر کشته و شمار زیادی از ساکنان منطقه آواره شده‌اند.

حضور مزدوران مسلح اسلام‌گرای سوری در جنگ، که گفته می‌شود با کمک ترکیه به منطقه منتقل شده‌اند نگرانی ایران و روسیه را برانگیخته است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
دویچه وله فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.