رفتن به محتوای اصلی

تنش بی‌سابقه میان ایران و روسیه در سوریه
10.11.2020 - 09:16

منابع سوری روز دوشنبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ گزارش دادند که استان درعا در جنوب سوریه طی ساعت‌های گذشته، شاهد تحولات امنیتی متعددی بوده است.

طبق گفته این منابع، نیروهای اسد و شبه نظامیان وابسته به ایران طی ۲۴ ساعت گذشته اقدام به ایجاد ایستگاه‌های بازرسی و مسدود کردن برخی راه‌ها در حومه استان درعا کردند.

همزمان نیروهای لشکر چهارم ارتش سوریه یک عملیات امنیتی گسترده‌ای را صبح روز یکشنبه در حوالی شهر درعا آغاز کرده بودند.

 

 این اولین اقدام امنیتی از زمان توافق نامه آتش‌بس میان رژیم اسد و جناح‌های مخالفان مسلح در سال ۲۰۱۸ که با نظارت و حمایت روسیه صورت گرفت.

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که نیروهای رژیم و عناصر فرقه‌گرای وابسته به ایران و افرادی از اطلاعات نظامی وابسته به لشکر چهارم رژیم اسد دو منطقه «الشیاح و النخله» در حومه درعا را بازرسی کرده و اقدام به ساختن موانعی در اطراف این دو مناطق کردند.

این درحالی است افراد کمیته‌های موسوم به «حل وفصل» (التسویه) که در راستای توافق نامه میان رژیم اسد و مخالفان توسط روسیه تشکیل شد، در واکنش به تحرکات امنیتی رژیم اسد وشبه نظامیان فرقه گرای وابسته به ایران در اطراف درعا همه جاده‌های ورودی و خروجی مناطق الیادوده، طفس ومساکن جلین در حومه غربی درعا را مسدود کرده و یک ایست بازرسی وابسته به نیروهای رژیم اسد در جلین را به کنترل خود درآوردند. آنها همچنین حدود ۱۰ تن از نیروهای رژیم اسد و شبه نظامیان از جمله یک افسر اطلاعاتی را به اسارت درآوردند.

آماده باش نیروهای وابسته به روسیه در دعا برای مقابله با نیروی‌های اسد و ایران

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، جناح‌های محلی در درعا به حالت آماده باش کامل علیه نیروهای رژیم اسد و شبه نظامیان فرقه گرای وابسته به ایران درآمدند. به گفته منابع داخل درعا همه این وقایع و رویدادها در چارچوب درگیری و تنش میان روسیه و ایران در استان درعا رخ می‌دهد.

این تنش‌ها که از سوی نیروهای محلی وفادار و مورد حمایت هر یک از طرفین مسکو و تهران اخیرا در استان درعا آغاز شد، اینک به اوج خود رسیده است.

روز گذشته صدای شلیک گلوله نیروهای رژیم در مناطق درعا شنیده شد نیروهای امنیتی رژیم عملیاتی را در مناطق مجاور شهر درعا آغاز کردند. همزمان انفجارها در مناطق جداگانه‌ای در این شهر شنیده شد.

نیروهای رژیم و سرویس‌های امنیتی‌اش عصر شنبه به بهانه حمله به هسته‌های داعش حمله گسترده‌ای را علیه فعالان سیاسی در درعا به راه انداختند.

طبق گفته دیدبان حقوق بشر سوریه رژیم اسد از ماه ژوئن ۲۰۱۹ تاکنون به روش‌های مختلف از قبیل انفجار بمب‌ها ساعتی، کاشتن مین‌های جاده‌ای، بمبگذاری خودروها یا از طریق افراد امنیتی خود، اقدام به ۷۴۷ حمله و ترور کرده است.

تعداد کشته شدگان حملات تروریستی رژیم اسد به ۴۹۳ نفر رسیده است از میان آنها ۱۳۸ غیرنظامی از جمله ۱۲ شهروند زن و ۱۵ کودک، ۲۱۶ نیروی رژیم و شبه نظامیان وفادار به ایران و ۹۳ جنگجوی از کمیته‌های حل وفصل و ۲۳ نفر از شبه نظامیان سوری تحت کنترل حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران، علاوه بر ۲۲ نفر از به اصطلاح «لشکر پنجم» هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.