رفتن به محتوای اصلی

بایدن خودداری ترامپ از پذیرش شکست را 'شرم آور' خواند
11.11.2020 - 03:49

آقای بایدن گفت:‌ ''ما در حال تشکیل دولت هستیم و در حال بررسی افرادی هستیم که عهده دار مسوولیت در کابینه خواهند شد. هیچ چیزی نمی تواند مانع از آن شود. ''

او همچنین خودداری دونالد ترامپ از پذیرش شکست را ''شرم آور '' توصیف کرد و آن را برای میراث سیاسی آقای ترامپ خوب ندانست.

"چطور می توانم به زبان محترمانه ای بگویم، فکر نمی کنم این کار به میراث رئیس جمهور کمکی بکند.... می دانید در پایان کار، همه چیز روز ۲۰ ژانویه به ثمر خواهد رسید."

او اضافه کرد حس شکست در میان رای دهندگان به آقای ترامپ را درک می کند اما بر این تصور است که بیشتر کسانی که به رئیس جمهور رای داده اند خواهان اتحاد کشور هستند.

سازمان خدمات عمومی آمریکا که مسوول فراهم کردن منابع لازم برای فعالیت تیم انتقالی آقای بایدن است، از چنین کاری خودداری کرده است.

با این حال، به گفته آقای بایدن او به منابع مالی این سازمان برای فراهم کردن مقدمات انتقال قدرت نیاز ندارد.

آقای بایدن در پاسخ به این سوال که اگر آقای ترامپ الان مشغول شنیدن حرف های او باشد چه پیامی برای او دارد گفت: "آقای رئیس جمهور، منتظر صحبت با شما هستم."

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته برگزار شد و روز شنبه با مشخص شدن پیروزی جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا اعلام شد که او به حد نصاب ۲۷۰ رای الکتورال برای پیروزی در انتخابات دست پیدا کرده است.

دونالد ترامپ همچنان بر وقوع تقلب در انتخابات تاکید دارد و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنا از حق او برای تحقیق درباره صحت انتخابات دفاع کرده است.

آقای بایدن سه شنبه گفت هنوز فرصت گفت و گو با آقای مک‌کانل را نداشته است. او پیش از آنکه به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۸ وارد کاخ سفید شود به عنوان سناتور سال ها با میچ مک کانل کار کرده بود.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره انتقال قدرت از آمادگی وزارت خانه اش "برای انتقال آرام قدرت به دولت دوم ترامپ" صحبت کرد. او سپس تاکید کرد که هرگونه انتقالی بعد از شمارش کاملا "آرای قانونی" به درستی انجام خواهد شد.

این در حالی هست که همزمان، رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند نتیجه انتخابات را به آقای بایدن تبریک گفته اند.

بر اساس بیانیه ای که تیم انتقالی آقای بایدن منتشر کرده، او و امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه درباره ایران و دیگر چالش های جهانی مانند مناقشه در اوکراین و سوریه صحبت کرده اند.

'بازگشت آمریکا'

آقای بایدن گفت که در گفت‌وگو با شش رهبر جهان از "بازگشت آمریکا" به صحنه به آنها خبر داده است.

او با توصیف این محاوره ها به عنوان "خیلی پر آب و تاب و جانانه" گفت که "ما دوباره وارد بازی خواهیم شد."

تیم انتقال قدرت آقای بایدن جزییاتی از این گفت و گوها ارائه کرده است:

  • آقای بایدن به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره آرزویش برای تقویت روابط با متحد قدیمی آمریکا سخن گفت. آنها همچنین درباره شیوع ویروس کرونا، تغییر اقلیم، اقتصاد جهان و سایر مسائل صحبت کردند
  • آقای بایدن در گفت و گو با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره تجدید روابط اروپا و آمریکا، مقابله با همه گیری کووید و تغییر اقلیم صحبت کرد
  • و در گفت و گو با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، آقای بایدن آرزوی خود برای تقویت روابط ویژه و مضاعف کردن همکاری ها در زمینه مسائل مشترک را بیان کرد

بوریس جانسون که کشورش سال آینده ریاست دوره ای گروه ۷ را به دست می گیرد، آقای بایدن را برای شرکت در اجلاس تغییر اقلیمی سازمان ملل "سی او پی ۲۶" دعوت کرد. این کنفرانس به دلیل همه گیری کرونا تا نوامبر آینده عقب افتاده است.

لندن امیدوار است همکاری در زمینه حل گرمایش به گرم شدن روابط شخصی آقای جانسون و آقای بایدن کمک کند. این روابط به دلیل برگزیت و اظهارات قبلی آقای جانسون سرد شده است.

همزمان یک مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت انتظار می رود شارل میشل، رهبر شورای اروپایی، آقای بایدن را به یک کنفرانس ویدئویی و بعد از آن ملاقاتی شخصی در بروکسل دعوت کند. تاریخ این تماس ها هنوز مشخص نشده است.

آقای میشل روز سه شنبه به سفرای اتحادیه اروپا گفت: "ما باید اتحاد اروپا و آمریکا را احیا و تجدید کنیم و گفت انتظار دارد دولت بایدن "مسلکی آرام در پیش گیرد که تحول خوبی است. اما دچار شعف نیستیم چون باید هوشیار باشیم. ایالات متحده درحال تغییر است، اروپا در حال تغییر است."

روابط آمریکا و اروپا در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ پرتنش بود. او با اعمال تعرفه بر صادرات اروپا و خروج از پیمان اقلیمی پاریس و توافق اتمی ایران، برجام، باعث شگفتی اروپایی ها شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.