رفتن به محتوای اصلی

بایدن درباره اوکراین٬ سوریه و برنامه هسته‌ای ایران آماده همکاری با فرانسه است!
11.11.2020 - 04:36

 

در بیانیه دفتر انتقالی رئیس جمهوری بایدن و هریس آمده استَ، در گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری منتخب و رئیس جمهوری فرانسه، جو بایدن از امانوئل مکرون بابت تبریک به وی برای انتخابات آمریکا تشکر کرد.

جو بایدن در این تماس بر ضرورت تقویت روابط میان آمریکا و فرانسه تاکید کرده است.

طبق این بیانیه جو بایدن و امانوئل مکرون در خصوص طیفی از مسائل از جمله مقابله با کرونا، تغییرات اقلیمی، حقوق بشر و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو،‌ بحث و رایزنی کرده‌اند.

این بیانیه تصریح کرده است: او (جو بایدن) همچنین آمادگی خود را برای همکاری مشترک در خصوص چالش‌های جهانی، از جمله امنیت و توسعه در آفریقا، درگیری‌ها در اوکراین و سوریه و برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

جزییات بیشتری در خصوص این گفت‌وگو منتشر نشده است.

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده ای را علیه تهران اعمال کرده است.

به رغم این اقدام دولت آمریکا، فرانسه به همراه آلمان و بریتانیا همچنان در توافق برجام باقی ماند و خواستار حفظ این توافق شد.

جو بایدن در دوران مبارزات انتخاباتی تاکید کرده بود که سیاست دولتش بازگشت به برجام خواهد بود ولی پیش از آن ایران باید تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و به خطوط قرمز تعیین‌شده در برجام بازگردد.

دولت رئیس جمهوری منتخب ۲۰ ژانویه سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که روز سه‌شنبه وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز سه‌شنبه گفته است: «امروز ایالات متحده اعضای یک شبکه تدارکات غیر قانونی ایران را تحریم می کند. ما قاطعانه به مقابله با هر فعالیتی که امنیت ملی ما را تهدید کند متعهد باقی می‌مانیم.»

مایک پومپئو اضافه کرده است:«پیام ما آشکار ‌است: اگر با گسترش دهندگان ایرانی تسلیحات معامله کنید،‌ خود را در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد.»

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا هم روز سه شنبه تاکید کرده است که دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا بر سر مقابله با اقدامات و سیاست‌های ایران در منطقه «توافق گسترده» دارند.

الیوت آبرامز نسبت به تداوم سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال ایران، بعد از آغاز به کار دولت بعدی در واشینگتن، اطمینان داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفته است، هدف دولت دونالد ترامپ نیز رسیدن به مذاکره با ایران بود و لذا هر کسی که ده هفته دیگر در کاخ سفید باشد، به‌دنبال همین هدف است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.