رفتن به محتوای اصلی

اعتراضات سراسری آبان ۹۸- قسمت سوم
12.11.2020 - 14:27

در قسمت اول و دوم این مطلب به گاهشمار اعتراض سراسری مردم پس از افزایش سه برابری قیمت بنزین و به تجمعات اعتراضی علیه این تصمیم تا ۲۶آبان اشاره کردیم. در قسمت سوم این شماره به بخش دیگری از رخدادهای قیام مردم از ۲۶آبان به بعد می‌پردازیم:

Missing media item.

اعتراضات سراسری آبان ۹۸؛ یکشنبه – ۲۶آبان ۹۸

برای سومین روز اعتراض سراسری مردم ایران علی‌رغم فرمان شلیک خامنه‌ای با شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، در بیش از ۱۳۵شهر گسترش یافت.

در زینبیه اصفهان اعتراضات به اوج خود رسید. مردم داغدار فریاد می‌زدند: «آسید علی ببخشید، دیگه باید بلند شید»، «سید علی حیا کن، مملکتو رها کن»، «نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران». مردم به حوزه علمیه حمله کرده و آن‌را به آتش کشیدند. شاهین شهر و قهدریجان نیز لبریز از اعتراض و فریاد مردم به جان آمده بود.

در فردیس کرج از شامگاه ۲۶آبان چند هزار نفر از مردم به خیابانها آمده و تظاهرات کردند. فلکه اصلی فردیس به‌دست مردم افتاد. یک پایگاه بسیج و یک بانک به آتش کشیده شد. مردم تمام خیابان‌ها را بستند و با ایجاد موانع فلزی و … وسط خیابان آتش روشن کردند.

در برخی از نقاط پاسداران و لباس شخصی‌ها از برابر مردم فرار کردند. مزدوران از پشت بام‌ها با کلاش به سمت مردم شلیک کردند. مردم با سنگ و چوب و هر چه در دسترس داشتند به مقابله پرداخته و از خود دفاع کردند.

در دانشگاه تهران نیز دانشجویان دست به تظاهرات زدند و شعار می‌دادند «مرگ بر دیکتاتور، اصول‌گرا اصلاح‌طلب دیگه تمومه ماجرا، اسلامو پله کردند مردمو ذله کردند، ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند».

سرکوب مردم با زرهی و هلیکوپتر

در بهبهان یکشنبه شب مردم به بسیجی‌هایی که مشغول ایست و بازرسی بودند تهاجم کردند و ماشین آنها را به رگبار بستند.

در مریوان، در چندین محله این شهر درگیری مسلحانه رخ داد. افراد مسلح به پاسداران تیراندازی کردند. ماموران سرکوبگر در برخی از شهرها از جمله شیراز، ماهشهر، مریوان، کرمانشاه و جوانرود از خودروهای زرهی و هلیکوپتر برای سرکوب مردم استفاده کردند.

در گیلانغرب و پلدختر نیز مردم تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی برگزار کردند.
در تهران، جوانان به شهرداری صالحیه هجوم بردند. هم‌چنین، بانک کوثر پرند از مراکز چپاول و غارت جیبهای مردم، توسط جوانانی که شعار «مرگ بر بسیجی» می‌دادند، به آتش کشیده شد.

در اسلام‌آباد (کرمانشاه) درگیریهای گسترده‌یی بین جوانان و نیروهای سرکوبگر درگرفت.

در ملارد در جنوب تهران نیز، جوانان یک پمپ‌بنزین را به آتش کشیدند.

در خرم‌آباد، جوانان به رادیو تلویزیون حمله‌ور شده و کلیه شیشه‌های آنرا شکستند. آنها چندین بانک را به آتش کشیدند.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

به صحنه آمدن خامنه‌ای و روحانی برای تأیید کشتار مردم

خامنه‌ای روز یکشنبه ۲۶آبان به صحنه آمد و ضمن تهدید مردم، از اعتراضات بر حق مردم با عنوان «شرارت» نام برد، بعد هم با تأکید بر «حفظ امنیت!» تهدید به سرکوب بیشتر کرد. روحانی در دفاع از طرح افزایش قیمت بنزین گفت: «من خودم فیلم‌های بسیاری از این موارد را دیدم و مشاهده کردم عدد اینها معلوم است چند نفر است تعدادشان آنهایی که تخریب می‌کنند چند نفر هستند عددی نیست» (شبکه خبر ـ ۲۶آبان۹۸).

تلویزیون فرانس ۲۴ ضمن انتشار گزارشی تحت عنوان «شعله‌های آتش شب تاریک را روشن کرده است» گفت: «علی خامنه‌ای آنچه را که اشرار می‌خواند زیر ضرب برد و آنها را مقصر موج تظاهراتها خشمگینانه اخیر دانست که سراسر کشور را فراگرفته است. شعله‌های آتش شب تاریک را روشن کرده‌اند در حالی است که تظاهرات در دهها شهر ایران در دل شب گسترش یافته‌اند» (فرانس ۲۴ – ۱۷نوامبر ۲۰۱۹) .

اعتراضات سراسری آبان ۹۸؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت سوم

اعتراضات سراسری آبان ۹۸؛ دوشنبه – ۲۷آبان ۹۸

روز دوشنبه ۲۷آبان تظاهرات سراسری در بیش از ۱۰۰شهر ادامه پیدا کرد. در مناطق مختلف ایران، ۸۰ فروشگاه زنجیره‌یی متعلق به سپاه پاسداران به آتش کشیده شد و در آتش نفرت مردم از سرکوبگران و غارتگران اموال ملت، سوخت.

در استان خوزستان و فارس بازداشت و دستگیریهای گسترده مردم ادامه پیدا کرد.

در نقاط مختلف تهران از جمله تهرانپارس، تهران‌سر، خیابان و میدان انقلاب و دانشگاه تهران، خیابان مصدق، لاله‌زار، آریاشهر، خیایان کاشانی، بزرگراه محلاتی، اتوبان نیایش و… مردم و جوانان دست به تظاهرات زدند.

هم‌چنین شهریار و اکثر مناطق جنوب تهران، از جمله خادم آباد، شاهد شهر، نصیرآباد و اسدآباد شاهد درگیری و زدوخورد بین مردم و نیروهای سرکوبگر بود. خامنه‌ای برای مقابله با شورش مردم شهریار، یکانهای ویژه ضدشورش نوپو (نیروی ویژه پاسداران ولایت) را وارد صحنه کرد، اما مردم با سنگ به مقابله برخاستند. چندین بانک از جمله بانک‌های مسکن، کوثر و ملت به آتش کشیده شد.

در این روز فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار رفع محاصره اینترنت در ایران شد.

حمله به دانشگاه و دستگیری دانشجویان

دوشنبه ۲۷آبان۹۸ دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به سه برابر شدن قیمت بنزین اعتراض کردند. این تجمع از عصر آغاز شد و تا ۸شب ادامه داشت. ماموران در تاریکی شب با چند دستگاه آمبولانس به داخل دانشگاه وارد شدند و بسیاری از دانشجویان را دستگیر و با آمبولانس به زندان فشافویه و برخی دیگر را به زندان اوین بردند. تعداد دانشجویان دستگیر شده تا عصر روز دوشنبه در دانشگاه تهران به ۵۰نفر رسید.

مردم در یزدانشهر اصفهان کلیه بانک‌های ملی و صادرات هم‌چنین ساختمان شهرداری و حوزه علمیه و قرض‌الحسنه این شهر را به آتش کشیدند.

در ملارد یک پاسدار به نام مرتضی ابراهیمی، وابسته به نیروی پاسداران سیدالشهداء تهران در جریان درگیری در تظاهرات، توسط تظاهرکنندگان کشته شد.

در ماهشهر شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان، از جمله ۲زن، در شهرک جراحی از توابع بندر ماهشهر به‌ شهادت رسیدند. در شهرک کوره از توابع ماهشهر نیز درگیریهای شدیدی میان مردم و نیروهای امنیتی رخ داد که ۳تن کشته و یک تن مجروح شد.

در اسلامشهر تهران، در جریان درگیریها دفتر محمد نوروزی امام‌جمعه این شهر تخریب و افراد دفتر او از صحنه گریختند و خودروی وی به آتش کشیده شد.

در شیراز از صبح روز دوشنبه ۲۷آبان۹۸ جوانان، پمپ‌بنزین زیباشهر را آتش زدند. دانشجویان در دانشگاه شیراز لاستیک‌ها را به آتش کشیدند تا مانع هجوم مزدوران بشوند. مردم با هجوم به دفتر امام‌جمعه و نماینده خامنه‌ای، آن را به آتش کشیدند. شماری از کلانتریها به دست مردم و جوانان افتاد.

اعتراضات سراسری آبان ۹۸؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت سوم

اعتراضات سراسری آبان ۹۸؛ سه شنبه ـ ۲۸آبان ۹۸

در تهران، درگیری بین مردم و نیروی سركوبگر انتظامی و لباس شخصی‌‌ها در بازار دوم نازی آباد و چهارراه كوكاكولا (پیروزی) ادامه داشت.

در منطقه صادقیه تهران و تهران‌پارس تظاهرات مردم به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد و ۲تن از تظاهرکنندگان کشته شدند. در تهران پارس، جوانان یک مینی‌بوس نیروی انتظامی را واژگون کرده و به آتش کشیدند.

در منطقه مارلیک اسلامشهر در جنوب تهران ۱۵بانک به آتش کشیده شد.

در ماهشهر، در ادامه درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی و سپاه که شب گذشته شروع شده بود، در دوشنبه شب ۲۰ نفر از تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

شهرك طالقانی از توابع ماهشهر در محاصره نیروهای سركوبگر قرار گرفت. دست كم ۱۶ تن از مردم شهید، ۱۵۰ تن دستگیر و شمار زیادی مجروح شدند.»

در شیراز درگیری های شدیدی تا پاسی از شب گذشته در خیابان عفیف آباد، جاده کمربندی قرآن، جاده بوشهر، چهارراه زند و فلكه نمازی در جریان بود. در شهرهای تابعه، از جمله شهرك صدرا، بانكها به آتش كشیده شد و تمامی دوربین های مدار بسته امنیتی از بین رفت و یا از كار افتاد.

در شیراز، هلی‌كوپترهای نیروی انتظامی از هوا به سوی تظاهركنندگان شلیك کردند. یك دختر دانش آموزدر اثر این شلیك‌‌ها کشته شد. در جریان تهاجم جوانان به یك پایگاه بسیج، شمار زیادی از مردم را با شلیک مسلسل سنگین توسط بسیجی ها به خاک افتادند و جان باختند.

در مركز اصفهان نیز یك فروشگاه زنجیره‌ای سپاه به آتش كشیده شد. مزدوران برای جلوگیری از پیوستن گروه‌های بیشتری از مردم به منازل آنان گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند.

در كرمانشاه، جوانان و مردم در خیابان مصدق، دولت آباد و دیزل آباد تجمع كرده و بانكها را آتش کشیدند.

مردم تظاهرکننده همچنین مرکز بسیج این شهر را نیز آتش زدند.

در رشت، تجمعات اعتراضی ادامه پیدا کرد و مردم جاده‌های شهر را بستند. مردم با نیروهای سرکوبگر در چند نقطه در‌گیر شدند.

در دورود جوانان به فرمانداری حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند.

محکومیت سرکوب اعتراضات در ۲۸آبان

کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد خانم میشل‌باشله، در توئیتی نوشت: «ما عمیقاً به نقض قوانین و معیارهای بین‌المللی در مورد استفاده از زور، از جمله شلیک مهمات جنگی علیه تظاهرکنندگان در ایران در طول اعتراضات که روز جمعه آغاز شد و تا این هفته ادامه داشته است، نگران هستیم. ما به‌ویژه نگران استفاده از مهمات جنگی هستیم که باعث مرگ شمار قابل توجهی در سراسر کشور شده است».(کمیسر عالی حقوق‌بشر ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹- ۲۸ آبان ۹۸)

ادامه دارد

اعتراضات سراسری آبان ۹۸؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت دوم

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.