رفتن به محتوای اصلی

بعد از دستگیری حبیب اسیود، "می‌خواهند اعدامش کنند"
12.11.2020 - 19:08

 

حبیب اسیود در اعتراف تلویزیونی سه نفر را به دست داشتن در حمله اهواز متهم کرد

بی بی سی - تلویزیون ایران ویدئوی کوتاهی از اعترافات حبیب اسیود پخش کرده است که طی آن گفته می‌شود او در حمله مرگبار رژه نظامی در اهواز نقش داشته است.

حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود از رهبران گروه "مقاومت ملی الاحواز" است که پس از سفر به ترکیه، از طرف ماموران امنیتی ایران بازداشت شده است.

پیشتر هدی هواشمی، همسر آقای اسیود، به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که او "از ۱۵ اکتبر در استانبول ناپدید شده است."

 

 

مهاجمان مسلح در ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز حمله کردند و ۲۴ نفر را کشتند. از این میان ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران بودند.

بلافاصله پس از این حمله سخنگوی گروهی با نام "جنبش عربی آزادی بخش الاحواز" گفت که "مقاومت ملی الاحواز" مسئول حمله بوده، اما چند ساعت پس از آن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) هم جداگانه مسئولیت این حمله را پذیرفت.

اعترافات پخش‌شده چیست؟

در آنچه تلویزیون ایران پخش کرده حبیب اسیود کت و شلوار به تن دارد. بخش‌هایی از فیلمبرداری از او در مکانی است که شبیه به زندان و بازداشتگاه رسمی نیست.

در بخشی از تصاویر پخش‌شده از تلویزیون ایران به آقای اسیود چشم‌بند زده شده است. این در حالی است که مطابق قوانین ایران چشم‌بند زدن به زندانی ممنوع است. البته استفاده از چشم‌بند برای زندانیان، به خصوص زندانیان سیاسی و امنیتی رویه‌ای رایج است.

مشخص نیست که او چرا به ترکیه رفته و تحت چه شرایطی از ترکیه به ایران منتقل شده است.

تلویزیون ایران بارها اعترافات اجباری مخالفان و منتقدان را پخش کرده است که آنها را در حال بیان مطالبی علیه خودشان نشان می‌دهد.

در موارد متعدد فاش شده که این اعترافات‌ تحت شکنجه گرفته شده و فرد بازداشتی با همکاری کارمندان صداوسیما و بازجویان و مقام‌های امنیتی و قضایی وادار به بیان موضوعات خلاف واقع شده است.

حبیب اسیود در اعترافاتی که از او پخش شده خود را "مسئول جنبش حرکت نضال" معرفی می‌کند.

آقای اسیود، در اعترافاتی که بی‌بی‌سی قادر به تایید صحتشان نیست، می‌گوید که خود یا دیگر اعضای سازمانش در مقطعی با سرویس اطلاعاتی عربستان "جلسات متعدد" داشته است.

او با نام بردن از سه نفر، اتهام نقش داشتن در حمله به رژه اهواز را متوجه آنها می‌کند.

حبیب اسیود از حمله اهواز با عنوان "حمله تروریستی" یاد می‌کند. او در عین حال می‌گوید گروهش در سرقت از یک شرکت پیمانکاری و دستبرد مسلحانه به بانک صادرات اهواز نقش داشته است.

تلویزیون ایران می‌گوید قرار است نسخه مفصل‌تر اعترافات حبیب اسیود به زودی پخش شود.

حبیب اسیود چه کسانی را متهم کرده؟

از سه نفری که در اعترافات آقای اسیود از آنها نام برده شده، دو نفر از آنها ساکن دانمارک بوده‌اند و دیگری مقیم هلند بوده‌ است.

پس از حمله مرگبار اهواز سه ایرانی در دانمارک برای "تمجید" از این حمله بازداشت شدند و بعدتر اتهام جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی عربستان هم مطرح شد.

یک نفر دیگر هم با اتهام مشابهی در هلند بازداشت شد.

همزمان دانمارک با متهم کردن ایران برای سوءقصد به یکی از رهبران سابق جنبش نضال یک نفر را بازداشت کرد.

***

ایران وایر هم نوشت: ناصر عزیز، مدیر دفتر رسانه‌ جنبش آزادی‌بخش الاحواز اعتراف تلویزیونی حبیب اسود را فاقد ارزش قانونی می‌داند و در گفت‌وگو با «خبرنگاری جرم نیست» می‌گوید به شدت از پخش این برنامه ناراحت شده است:‌ «من از صحبت‌هایش در این برنامه ناراحت نشدم اما ناراحت شدم از دیدن چهره‌اش که می‌دانم شکنجه شده است. من ناراحت شدم که او را با کت و شلوار و پشت پرده رنگین نشان دادند؛ انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیز خوب است. اما همه ما می‌دانیم وقتی دوربین‌ها خاموش می‌شوند، تازه آزارها به او از سر گرفته می‌شوند. اسیود را جلوی دوربین آورده‌اند تا استدلالی برای اعدامش داشته باشند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.