رفتن به محتوای اصلی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم آبان ماه ۹۹
14.11.2020 - 10:17

درهفته ای که گذشت دست کم سه زندانی در زندانهای مشهد و بروجرد اعدام شدند.

در هفته ای که گذشت ۷۱ شهروند بهبهانی به دادسرای عمومی بهبهان درخصوص اعتراضات ۲۶تیر ماه ۹۹ احضار شدند. در این روز مردم این شهر در اعتراض «وضعیت نابسامان اقتصادی کشور» و «صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته» اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

درهفته ای که گذشت احمد شهید گزارشگر ویژه ملل متحد از نقض حقوق بهائیان و اعدام به دلیل ارتداد در ایران بشدت انتقاد کرد. وی خواستار بازبینی قوانینی شد که حقوق اقلیت‌های اعتقادی را نقض می‌کند.

درهفته ای که گذشت قضاییه ملایان، از امضای وکالتنامه علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو نخبه دانشگاه صنعتی شریف پس از ۸ ماه زندان ممانعت به علم آورد. هم چنین، رضایونسی از ملاقات خانواده این زندانیان با ایشان خبر داد.

درهفته ای که گذشت همچنان اجرای حکم شلاق و صدور این عمل ضد انسانی و شنیع در ایران استمرار داشت. روز ۱۸ آبان۹۹، حکم شلاق دو جوان در گلبهار مشهد درملأ عام اجرا شد. و یک شهروند در دزفول به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد

درهفته ای که گذشت دیوان عالی کشور اعاده دادرسی صبا کردافشاری را رد کرد. صبا کردافشاری که در حال تحمل ۹ سال حبس تعزیری خود در زندان اوین است، در صورت عدم اصلاح تخلف صورت گرفته قضائی با حکم ۲۴ سال حبس روبرو خواهد شد.

درهفته ای که گذشت در نقض آشکار  حقوق بشر، فوتبالیست معروف وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال تهران از بازیکنان برجسته‌ فعلی در فوتبال ایران به علت مواضع مردمی خود و حمایت از اعتراضات مردمی و پشتیبانی از کولبران از انتخاب برای بازی های ملی محروم شد.

    درهفته ای که گذشت فشار و سرکوب در فضای مجازی افزایش یافت در این رابطه رامین پاشایی روز ۱۹ آبان ماه اعلام کرد که از این پس کسانی که «هر گونه تشویق، ترغیب برای راه‌اندازی کانال‌هایی با موضوع چالش‌های مغایر با اخلاق، عفت عمومی و شئون عام رفتاری و هنجارهای جامعه» داشته باشند دستگیر می‌شوند. وی ایجاد چالش‌های فضای مجازی را «جرم» خواند و از بازداشت شهروندانی در این رابطه خبر داد.

اعدام در ایران هفته سوم آبان:

-سحرگاه روز یکشنبه ۱۸ آبان۹۹، یک مرد ۶۲ساله به اتهام قتل یک کودک در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

اعدام یک زندانی ۶۲ ساله در زندان مرکزی مشهد

-سحرگاه یکشنبه ۱۸ آبان۹۹، حکم اعدام یک جوان ۲۶ ساله بنام مهرداد که دو سال پیش به اتهام قتل، بازداشت و به اعدام محکوم شده بود به اجرا درآمد.

-روز سه‌شنبه ۲۰ آبان۹۹، حکم یک زندانی بنام شاهرخ صفری که به  اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود، در زندان بروجرد به اجرا درآمد.

بازداشت در ایران هفته سوم آبان:     

 -سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹ دستکم ۱۰ شهروند اهل روستای زردویی از توابع بخش باینگان پاوه به اطلاعات سپاه احضار و پنج نفر از آنها به نامهای بلال بابایی(دهیار)، بهنام ویسی، یاسر حیدری، احمد بیابانی و سمکو حیدری بازداشت شده اند.

بازداشت و بازجویی گسترده شهروندان روستای زردویی پاوه بدنبال درگیری با نیروی انتظامی

-رئیس پلیس فتا استان یزد از بازداشت یک شهروند به دلیل انتشار مطالب علیه یک نهاد دولتی در گروه تلگرامی خبر داد.

-روز ۱۱ آبان۹۹، دلیر نصری شهروند ساکن سنندج، پس از احضار و مراجعه به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب این شهر، جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد.

-روز ۱۲ آبان ۹۹، نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر یک شهروند را با نام محمد محمودی بازداشت کرده‌اند. اتهام وی همکاری با یکی از احزاب کُردی است.

-روز ۱۸ آبان ماه ۹۹، زهرا جمالی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پس از اتمام دوران مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود بازداشت و به بند قرنطینه زنان در زندان اوین منتقل شد.

-فرشاد نیازی ۱۹ ساله که در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بدون آن‌ که هیچ جرمی مرتکب شود و فقط به دلیل گرفتن عکس از معترضان دستگیر شد.

-روز ۱۹ آبان ماه ۹۹، ولید خسرجی ۳۰ ساله  و متاهل، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی که با هدف اعتراض به وضعیت نامناسب آب و فاضلاب کوی گلدشت اهواز برگزار شده بود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

– روز ۱۹ آبان‌۹۹، دو شهروند کُرد به نام‌های «سلیمان کریم‌پور» و «خالد محمدزاده اقدم» اهل مهاباد پس از ٦٥ روز بازداشت در بازداشتگاه‌های امنیتی سپاه به زندان مهاباد منتقل شدند.

-روز ۲۰ آبان ماه ۹۹، ماموران پلیس امنیت شهرستان مشکین شهر، رسول نریمانی، شهروند ساکن این شهر را بازداشت کردند.

-۲۱آبان۹۹، فرمانده انتظامی گچساران سیدمحمد موسوی  گفت: ۶ شکارچی در منطقه باباکلان این شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد دستگیر شدند.

-عباس سواعدی، شهروند اهل حمیدیه ۲۱ آبان‌۹۹ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت آقای سواعدی تعدادی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. وی۳۰ ساله، و فارغ التحصیل رشته حقوق است.

-روز چهارشنبه ۲۱ آبان، سه شهروند در شهرستان سنقر واقع در استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. طبق گفته شاهدین این افراد به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق اپوزیسیون ایران ، بازداشت شده اند.  ازهویت این افراد اطلاعی در دست نیست.

-رضا تبریزی، قهرمان پرورش اندام و بدنساز مشهدی که به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت شد، بنا بر اعلام بعضی منابع نزدیک به جامعه ورزشی در مشهد، پس از دستگیری به بازداشتگاه‌ اطلاعات نیروی انتظامی منتقل شده است. رضا تبریزی در یک استوری اینستاگرامی از تعطیلی باشگاه‌های ورزشی به ‌دلیل کرونا و همزمان انجام شدن آیین‌های سوگواری محرم و باز بودن اماکن مذهبی انتقاد کرده بود.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

احضار در ایران هفته سوم آبان:

-مهدی هوشمند، فعال مدنی  ساکن اردبیل روز ۱۸ آبان ماه ۹۹ توسط مامورین اداره کل اطلاعات اردبیل مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته است.  آقای هوشمند در جریان این بازجویی تهدید شده است که در صورت ادامه فعالیت‌های خود بازداشت و به زندان محکوم خواهد شد.

– شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۷۱ تن از شهروندان ساکن شهرستان بهبهان، طی احضاریه‌ای در رابطه با اعتراضات تیرماه امسال در این شهر به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان احضار شدند.

اذیت و آزار وفشار بر زندانیان:

-«عبدالرحمن سنگانی» طلبه بلوچ اهل سنت که در سال ۸۸ پس از احضار به دادگاه بازداشت شده و در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود از خدمات پزشکی محروم بوده و در آستانه نابینایی قرار دارد.

–  ۲۰ آبان ۹۹ زندانی سیاسی زینب جلالیان در یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده اش گفت که او را به زندان یزد منتقل کرده اند. وی گفت که در طول مسیر مورد ضرب و شتم و تهدید و توهین های کلامی قرار گرفته است.

انتقال زینب جلالیان از زندان کرمانشاه به زندان یزد - چهارمین جابجایی در شش ماه

-جمعه ۱۶آبان۹۹، در یک اقدام غارتگرانه، بدستور رئیس زندان اصفهان، بدون اطلاع زندانیان از حساب هر یک از آنان مبلغ ۲۶ هزار تومان برداشت شده است. این مبلغ تحت عنوان «کمک به زندانیان!!» از حساب زندانیانی که روزانه از آنان بیگاری می کشند، برداشته شده است.

دزدی از حساب زندانیان محروم بدستور رئیس زندانبرگه ی برداشت از حساب یک زندانی

-مجید صادقی، از زندانیان سیاسی سابق دهه شصت، حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانواده آقای صادقی از زمان بازداشت از وضعیت وی بی‌خبر هستند و این امر باعث افزایش نگرانی خانواده این زندانی شده است.

 -پس از گذشت ۶۰ روز از اعدام قهرمان ایران نوید افکاری، برادران وی وحید و حبیب افکاری همچنان در زندان عادل آباد شیراز در بند مخوف عبرت، زندانی و زیر شکنجه قرار دارند. «وحید و حبیب افکاری در بند عبرت، محروم از تماس و هرگونه ملاقات با خانواده خود هستند. آنها همچنین از حضور بر مزار برادرشان نوید، محروم ماندند».

بعد از ۶۰ روز، وحید و حبیب افکاری همچنان زیر شکنجه در بند عبرت عادل آباد شیراز

-زندانی سیاسی سکینه پروانه که در زندان قوچان از تاریخ ۱۰ آبان در اعتراض در اعتصاب غذا بسر میبرد،‌ در هشتمین روز اعتصاب خود لبهایش را دوخت. دلیل اعتصاب این زندانی سیاسی احتمال انتقال مجدد وی به زندان اصفهان و همچنین تداوم فشارهای نهادهای امنیتی و مسئولان زندان از جمله نگهداری طولانی مدت و شکنجه وی در بیمارستان روان پزشکی قبل از انتقال اخیر به زندان اوین و سپس به زندان قوچان است.

-مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما روز شنبه ۱۷ آبان‌ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد. ابراهیم وند، طی هفته گذشته در دادگاه کارکنان دولت به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

-زندانی سیاسی حسین عبدالله‌زاده، ٣٢ ساله فرزند ابوبکر اهل اشنویه به یکسال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است. وی در ۸ اردیبهشت سال جاری به اتهام«همکاری با یکی از احزاب کُرد بازداشت و به  به زندان ارومیه منتقل شده بود. وی از دسترسی به و کیل محروم است.

-زندانیان عقیدتی- سیاسی علی حمید و حسن حمید که به اتهام تغییر مذهب در تاریخ ۱۷شهریور ۹۸ همراه با ۳زندانی اهل سنت دیگر به نام های امین بچای، عبدالعلی و یک نفر دیگر دستگیر شده و از آن تاریخ در بند ۶-۱ زندان وکیل آباد مشهد محبوس بوده اند، روز شنبه ۱۷آبان ماه ۹۹ پس از ضرب و شتم وحشیانه توسط مأمورین زندان، به سلول انفرادی در زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند.

انتقال دو زندانی عقیدتی سیاسی به سلول انفرادی زندان وکیل آباد مشهد

-روز ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹، محمد خانی، مترجم، پژوهشگر و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی به قرنطینه بند ۴ زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۱۰ مهر سال جاری  توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت شده بود و در  بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

-مسئولان زندان بندرعباس از اعزام زندانی سیاسی تحسین پیروزی به مرخصی ممانعت بعمل آورده اند. وی از دسترسی به وکیل نیز محروم است. اتهام وی همکاری بااحزاب کردی است.

صدور احکام در ایران هفته سوم آبان:

-یک زندانی در مشگین شهر به  اتهام «قتل»به اعدام و سه متهم این پرونده در کنار سایر مجازات به ۲۱۱ ضربه شلاق محکوم شدند.

-علی سپنتامهر، مجید رحیم زاده و محسن میرآفتاب توسط دادگاه انقلاب مشهد به مجموعا ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این افراد در تاریخ ۷ آبان‌ماه ۹۵ در جریان تجمع مراسم روز کوروش در جاده شیراز-مرودشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

-به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، یک متهم در تهران به اتهام «قتل» به اعدام محکوم شد.

-سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران به ۶ سال زندان محکوم شد. وی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محکوم شده است. دادگاه به تحصن خانم مرتضایی در دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت از تحصیل، شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در دانشگاه تهران و فعالیت در شورای صنفی دانشگاه تهران استناد کرده است.

-حکم اعدام جاسم حیدری از فعالان اهوازی به اتهام «بغی از طریق همکاری با گروههای مخالف نظام» در دیوان عالی کشور تایید و به وی ابلاغ شده است.

تایید حکم اعدام جاسم حیدری فعال اهوازی در دیوان عالی کشور

-به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، یک زن به همراه دختر ۱۷ساله اش به اتهام «قتل» یک پسر ۷ ساله به اعدام محکوم شدند.

-مرجان اسحاقی دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ به ۱ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

قتل در ایران هفته سوم آبان:

-روز جمعه ۱۶آبان۹۹، یک کولبر بنام کمال علم هولوی اهل چالدران با شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومتی به قتل رسید.

-روز ۱۷آبان۹۹، خسرو شریفی، اهل بانه بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله در بیمارستان کوثر، سنندج جان سپرد. عصر روز چهارشنبه ۷ آبان، خسرو شریفی که با خودروی خود مشغول مسافرکشی بوده است در نزدیکی روستای «کیله» در کمین نیروهای یگان امداد و مبارزه با کالای قاچاق نیروی انتظامی قرار می‌گیرد و در حالی که خودروی خود را متوقف کرده بود توسط ماموران از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت.

روز ۱۸ آبان۹۹ پیکرمحسن (مسلم) قاسمی، کولبر ٢٤ ساله اهل ارومیه پس از هشت روز در زادگاهش به خاک سپرده شد. روز شنبه دهم آبان‌ماه، محسن بر اثر شلیک نیروهای ارتش ترکیه در مرز ارومیه جان باخت.

– سه شنبه ۲۰ آبان۹۹ یک زندانی ۲۷ ساله اهل هرسین و ساکن نورآباد لرستان بنام فرهاد وثوقی در زندان مرکزی خرم آباد زیر شکنجه های وحشیانه نیروهای امنیتی این زندان به قتل رسید. برادر فرهاد وثوقی ضمن تایید این خبر گفت جسد برادرش را در پزشکی قانونی خرم آباد مشاهده کرده که وی بطرز فجیعی مورد شکنجه قرار گرفته است.

قتل یک جوان ۲۷ ساله زیر شکنجه در زندان مرکزی خرم آباد

کرونا در زندانهای ایران هفته سوم آبان:

-یکشنبه ۱۸ آبان ماه ۹۹، تست کرونای یک زن زندانی به نام ایران نعمتی پس از انجام آزمایش ها، مثبت اعلام شد اما مسئولان زندان از انتقال وی به بیمارستان ممانعت بعمل آوردند.

– ۱۹ آبان ۹۹، ویروس کرونا در زندان سنندج شیوع گسترده ای پیدا کرده است طوریکه حتی کارکنان بهداری و مسئولان زندان نیز به این ویروس مبتلا شده اند، در این زندان باشگاه ورزشی تبدیل به قرنطینه زندانیان مبتلا به ویروس کرونا شده است. زندانیان در این زندان از اماکنات بهداشتی محروم هستند.

-روز  ۱۵ آبان‌ماه یک زندانی از بند مشاوره زندان ارومیه با علائم مشکوک به کرونا به بیمارستان طالقانی ارومیه اعزام شد. این زندانی پس از مثبت اعلام شدن تست کرونا به قرنطینه این زندان منتقل شد.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم آبان ماه ۹۹

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.