رفتن به محتوای اصلی

آمریکا اطلاعات درباره نفر دوم القاعده در تهران را به موساد داده بود
15.11.2020 - 08:12

نیویورک تایمز گزارش داده بود که ابو محمد المصری از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا، و دخترش مریم روز ۷ اوت - ۱۷ مرداد - به دست ماموران اسرائیل در تهران ترور شدند. ایران این گزارش را تکذیب کرده است.

اکنون خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چهار مقام کنونی و سابق آمریکایی می نویسد که آمریکا و اسرائیل برای ردگیری و کشتن مرد شماره دو القاعده همکاری کرده بودند.

براساس این گزارش این آمریکا بود که اطلاعات مربوط محل زندگی و نام مورد استفاده المصری در تهران را در اختیار اسرائیل گذاشت.

این خبرگزاری می نویسد: "قتل المصری ضربه دیگری به گروه القاعده است که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا را سازمان دهی کرد و در خلال شایعاتی در خاورمیانه درباره سرنوشت ایمن الظواهری رهبر القاعده روی می دهد."

"دو مقام آمریکایی - یکی در جامعه اطلاعاتی آمریکا که مستقیما از این عملیات خبر دارد و دیگری یک مقام سابق سی آی اِی که در جریان عملیات گذاشته شده - گفتند که المصری به دست کیدون، واحدی در داخل موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، که ظاهرا مسئول ترور اهداف ارزشمند است کشته شد."

مقامی که عضو دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست به این خبرگزاری گفت که مریم، دختر المصری، هم در این عملیات ترور شد، موضوعی که نیویورک تایمز هم گزارش کرده بود.

آسوشیتدپرس می نویسد: "یک مقام که مثل سایرین نخواست نامش فاش شود گفت آمریکا بر این باور است که او (مریم المصری) برای یک پست رهبری در القاعده آماده می شد و اطلاعات امنیتی حاکیست که در طراحی عملیات های این گروه دست داشت."

دختر المصری همسر حمزه، پسر اسامه بن لادن رهبر القاعده، بود که سال پیش در عملیاتی در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان کشته شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه "هرگونه حضور اعضای القاعده" در ایران را تکذیب کرد و طرح این مساله را "در چارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، اطلاعاتی و روانی" خواند.

آقای خطیب زاده، آمریکا و اسرائیل را متهم کرد که با دروغ‌پردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانه‌ها، ایران را با چنین گروه‌هایی مرتبط می‌کنند.

دو حمله القاعده در سال ۱۹۹۸ به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا صدها کشته به جا گذاشت

 

دو حمله القاعده در سال ۱۹۹۸ به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا صدها کشته به جا گذاشت

'ترور' در تهران

رسانه‌ها در ایران، ۱۸ مرداد گذشته، خبر مربوط به کشته شدن یک پدر و دختر در محله پاسداران تهران را منتشر کردند و به نقل از همسایگان آنها نوشتند که این دو تبعه ایران نبوده‌اند.

این رسانه‌ها مرد کشته شده را حبیب داوود، استاد تاریخ و تبعه لبنان معرفی کردند و دخترش را هم مریم داوود، ۲۷ ساله، شناسایی کردند.

نیویورک تایمز جمعه شب به نقل از چهار مقام امنیتی و اطلاعاتی نوشت که این دو نفر عبدالله محمد عبدالله ملقب به ابو محمد المصری و دختر او مریم بوده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: "بنابر گفته چهار مقام دولتی، عملیات کشتن او توسط ماموران اسرائیلی به نیابت از آمریکا صورت گرفته است. هنوز معلوم نیست که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا هم در جریان این عملیات نقشی داشته‌اند یا خیر اما این نهادها سال‌ها حرکات آقای المصری در ایران را زیر نظر داشتند."

تاریخ کشته شدن این پدر و دختر در تهران دقیقا برابر با بیست و دومین سالگرد بمب‌گذاری‌های سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در ۷ اوت سال ۱۹۹۸ بود.

نیویورک تایمز نوشت: "محلی که این ترور در آن صورت گرفته، به لحاظ ژئوپلتیکی و عملیات ضد جاسوسی علیه تروریسم، آنچنان نامتعارف و پیچیده است که اگرچه در باره مرگ آقای المصری شایعاتی مطرح شده بود اما هرگز تایید نشده بود. به دلایلی که هنوز هم معلوم نیست، القاعده مرگ یکی از رهبران بلندپایه خود را اعلام نکرده است. مقام‌های ایران به طور کلی آن را نادیده و پنهان نگه داشتند و هیچ کشور دیگری هم تاکنون مسئولیت این قتل هدفمند را بر عهده نگرفته است."

ابو محمد المصری که از او به عنوان مغز متفکر و طراح بزرگ حملات القاعده یاد شده، از سال ۱۹۹۸ که بمب‌گذاری‌ها در سفارت‌های آمریکا دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا، دهها نفر را کشت، در بالای فهرست «تحت تعقیب» پلیس اف‌بی‌آی قرار داشته و دولت آمریکا برای دریافت هرگونه اطلاعاتی درباره او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

نیویورک تایمز ابو محمد المصری، ۵۸ ساله، را مرد شماره دو القاعده خوانده و نوشته او در رده‌بندی رهبری القاعده، پس از ایمن ظواهری قرار داشت.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند ابو محمد المصری از سال ۲۰۰۳ در ایران در بازداشت بوده اما از ۵ سال پیش (۲۰۱۵) آزادانه در محله مرفه‌نشین پاسداران تهران زندگی می‌کرده است.

رسانه های ایران مرد کشته شده در روز ۱۸ مرداد را حبیب داوود، استاد تاریخ تبعه لبنان معرفی کردند اما اکنون نیویورک تایمز می‌گوید تحقیقات روزنامه‌نگاران آن نشان می‌دهد استاد تاریخی به نام حبیب داوود در لبنان وجود ندارد و رسانه‌های لبنانی هم در تاریخ ۷-۸ اوت خبری از کشته شدن او منتشر نکرده‌اند.

نحوه کشته شدن این پدر و دختر در رسانه‌های ایران - که نیویورک تایمز هم آن را همین‌طور روایت کرده - به این صورت بوده است که دو موتور سوار مسلح به آقای المصری و دخترش که در یک خودرو رنو ال ۹۰ بودند با یک اسلحه کمری مجهز به صدا خفه کن، پنج بار شلیک کرده‌اند. چهار گلوله به داخل خودرو رفته و گلوله پنچم به خودرویی که در مجاورت آنها بوده اصابت کرده است.

همان‌طور که نیویورک‌تایمز هم به آن توجه کرده، این دو قتل همزمان با انفجارهای مرموز و «خراب‌کارانه» در تاسیسات اتمی نطنز و چند پایگاه نظامی دیگر در ایران، عمدتا در اطراف تهران روی داد.

سه روز قبل از واقعه هم، یعنی در روز ۴ اوت، انفجار مهیبی در بندر بیروت لبنان روی داد منجر به کشته شدن ۲۲۰ نفر و مفقود شدن ۱۱۰ نفر دیگر شد و خسارات بسیار بزرگی به پایتخت لبنان وارد کرد و به لحاظ شدت یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیراتمی تاریخ نامیده شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.