رفتن به محتوای اصلی

چگونه گروه «سرنیزه» معاون رهبر القاعده را در تهران کشت و چرا ایران خبر را تکذیب کرد؟
16.11.2020 - 16:29

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز دوشنبه ۱۶ نوامبر در گزارشی جدید نوشت، سه ماه پیش گروه «سرنیزه» وابسته به موساد اسرائیل، موفق شدند با ورود به داخل پایتخت ایران «ابومحمد المصری» معاون رهبر القاعده را در تهران به قتل برسانند.

به نوشته این روزنامه این عملیات بنا به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا انجام گرفت.

 نیویورک تایمز با تاکید بر صحت گزارش قبلی خود به نقل از مقامات اطلاعاتی سابق و فعلی ایالات متحده آمریکا نوشت، ابومحمد المصری و دخترش مریم در ۷ اوت هنگامی رانندگی در تهران به ضرب گلوله گروه «سرنیزه» کشته شدند.

رسانه‌های ایران در آن زمان گزارش دادند که این دو قربانی یک استاد تاریخ لبنانی به نام حبیب داود و دخترش بودند. البته منابع لبنانی گفتند هیچ اثری از استادی با این نام در لبنان یافت نشده است. از آن مدت تاکنون قتل معاون رهبر القاعده منتشر نشده بود تا اینکه روزنامه نیویورک تایمز خبر کشته شدن عبدالله احمد عبدالله ۵۸ ساله ملقب به ابو محمد المصری با دخترش مریم همسر حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده را منتشر کرد.

گفتنی است که بن لادن رهبر سابق القاعده در سال ۲۰۱۱ در حمله‌ای نیروهای آمریکایی به خانه‌اش در ابوت آباد پاکستان کشته شد.

ابومحمد المصری یا عبدالله احمد عبدالله، از سوی ایالات متحده آمریکا به دست داشتن در بمب گذاری و حمله به سفارتخانه‌های این کشور در نایروبی و دارالسلام در سال ۱۹۹۸ متهم است.

در آن هجوم تروریستی ۲۲۴ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

ابومحمد المصری با دخترش هدف یک عملیات مشترک بین سازمان‌های اطلاعاتی سیا و موساد قرار گرفته و کشته شد.

ابومحمد مرد شماره ۲ القاعده پس از ایمن الظواهری رهبر کنونی این شبکه تروریستی محسوب می‌شود او به عنوان بزرگترین فعال القاعده پس از رهبر فعلی آن، ایمن الظواهری مصری به شمار می‌رود. او همچنین به دلیل داشتن روابط خانوادگی با شخص بن لادن، FBI مبلغ ۱۰ میلیون دلار پاداش برای کسی که اطلاعاتی در باره وی بدهد که منجر به دستگیری یا قتل او شود.

چرا وزارت خارجه ایران خبر کشته شدن محمد المصری را رسما تکذیب کرد؟
برغم انتشار این خبر و سکوت رسانه‌های القاعده در باره کشته شدن محمد المصری که نشانه‌ای از صحت خبر است، اما جمهوری اسلامی ایران خبر کشته شدن معاون رهبر القاعده در قلب پایتخش را انکار کرد. العربیه در پوشش این خبر از وجدان عبدالرحمن عفراوی کارشناس در امور ایران پرسید چرا وزارت خارجه ایران خبر قتل مقام دوم القاعده در قلب تهران را به سرعت تکذیب کرد در صورتی که هم منابع «سی‌ای ای» و هم رسانه‌ای معتبر مانند نیویورک تایمز در دو نوبت خبر را منتشر کرد، وجدان عبدالرحمن پاسخ داد: «ایران با القاعده دارای روابط بسیار عمیق و ریشه‌ای است این روابط از اوایل دهه هشتاد میلادی آغاز شد و بسیاری از رهبران القاعده در ایران سکونت دارند کسانی چون حمزه بن اسامه بن لادن و سیف الاسد بن لادن و برخی دختران اسامه بن لادن و افرادی در سطح رهبری القاعده مانند محمد المصری که اخیرا ترور شد، در تهران بودند. رژیم ایران به القاعده کمک می‌کند. القاعده و ایران بر اساس اندیشه اسلام سیاسی و دشمنی با آمریکا متحد استراتژیک محسوب می‌شوند اما اینکه ایران چرا این موضوع را انکار کند در واقع اول به سرشت و ذات طبیعی دوگانگی رژیم تهران بر می‌گردد. دوم اینکه ایران طی چهل سال از تاریخ خشونت و ترور خود هیچگاه اعتراف به فعالیت تروریستی نکرده است. انکار تهران واضح است چون ایران دولت است و با القاعده و داعش فرق دارد. چون در قالب یک دولت می‌خواهد با جهان تعامل کند مجبور است که کمک و حمایت از تروریسم را آشکار نکند. دلیل دوم انکار ایران نگرانی و ترس تهران از شرایط کنونی جامعه جهانی است که به شدت با اعمال تروربیستی القاعده و گروه‌های اسلامگرا مخالف است.

ایران پیشتر به حمایت گروه‌های تروریستی فرقه گرا مانند شبه نظامیان حوثی و حزب الله لبنان و غیره متهم است لذا نمی‌تواند در این شرایط که به دلیل حمایتش از فعالیت‌های تروریستی و تخریبی در منطقه مورد مورد تحریم و انزوا منطقه‌ای و بین المللی قرار گرفته است، به پناه دادن دومین مقام القاعده که بزرگترین شبکه تروریستی در جهان است، اعتراف کند».

گفتنی است که سازمان اطلاعاتی آمریکا CIA و دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، هنوز به طور رسمی در مورد کشته شدن عبدالله احمد عبدالله اظهار نظر نکرده‌اند. این درحالی است که وزارت امور خارجه ایران ادعای ترور وی را رد کرد و آن را «سناریوی هالیوود که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها» توصیف کرد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که عملیات قتل محمد المصری توسط دو فرد مسلح موتور سوار صورت گرفت هنگامی که او با دخترش یک اتومبیل رنوی سفید رنگ را رانندگی می‌کرد مورد هجوم این دو فرد مسلح موتور سوار قرار گرفت و با ۵ گلوله از اسلحه‌ای مجهز به صدا خفه کن داشت خود و دخترش مریم از پای درآمدند. ابومحمد المصری در محله‌ای به نام منطقه ​​پاسداران در تهران رانندگی می‌کرد.

نیویورک تایمز نوشت، این ترور بسیار شبیه به ترور دانشمندان ایران بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در خیابان‌های تهران انجام شد. ایران اسرائیل را به ترور دانشمندان هسته‌ای خود متهم کرده بود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.