رفتن به محتوای اصلی

دلفین‌های «اون» آموزش نظامی می‌بینند
17.11.2020 - 08:09

کارشناسان می‌گویند که کره شمالی احتمالا برای انجام عملیات نظامی به دلفین‌ها آموزش می‌دهد.  

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده، که ارتباط‌ نزدیکی با نیروی دریایی ارتش آمریکا دارد، گفت که در تصاویر ماهواره‌ای از این کشور مخفی‌کار و اقتدارگرا، اماکن حفاظت‌شده حیوانات در آب‌های ساحل غربی و در نزدیکی بندر نامپو، دیده می‌شود.  

یک محل بالقوه دیگر در خارج از نامپو و به سمت شمال، ثبت شده که احتمالا جایی است که در آن دلفین‌ها را زادگیری و عمل‌آوری می‌کنند.  

به گفته منابع اطلاعاتی، موسسه نیروی دریایی آمریکا گفت، هر گونه برنامه آموزش دلفین‌ها از این دست به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد و در چارچوب تلاش‌های کیم جونگ‌-اون، رهبر کره شمالی برای مدرن‌سازی  نیروی کشور قرار می‌گیرد.  

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده هشدار داد که فضاهای محصور ساحلی ممکن است مزرعه پرورش ماهی باشد، اما تحلیلگران می‌گویند طراحی این فضاهای محصور مطابق حوضچه‌های است که در نقاط دیگر این کشور ثبت شده‌اند.  

در صورتی که این مساله تایید شود، کره شمالی به روسیه و ایالات متحده به عنوان تنها کشورهایی می‌پیوندد که پستانداران دریایی را برای اهداف مربوط به جنگ، پرورش می‌دهند.  

روسیه در این کار از خوک آبی، دلفین‌ها و نهنگ‌های سفید استفاده می‌کند و ایالات متحده که پیشگام برنامه‌های آموزش حیوانات برای اهداف نظامی است، در ماموریت‌ها از دلفین‌ها و شیرهای دریایی استفاده کرده است.  

با این حال، نیروی دریایی ایالات متحده در تلاش برای نظارت بر فعالیت‌های کشورهای رقیب خود در اقیانوس‌های جهان، اکنون به گستره بزرگ‌تری از آبزیان روی کرده است.  

برنامه حسگرهای زنده آبی پایدار (پی‌ای‌ال‌اس) در سال ۲۰۱۸ شروع شد. این برنامه انواع اشکال حیات، از جمله ماهی‌ها، میگوها و گیاهان از نظر ژنتیکی‌مهندسی‌شده را نظارت می‌کند، که همگی قادر به استفاده از توانایی‌های حسی خود برای شناسایی علائم موجود در آب هستند که می‌تواند به ایالات متحده درردیابی دشمنانش کمک کند.  

دکتر لوری ادورناتو، مدیر این برنامه در زمان شروع این ابتکار گفت: «اگر بتوانیم از قابلیت‌های حسی ذاتی موجودات زنده اقیانوس‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم توانایی خود در دریافت فعالیت‌های دشمن را مداوم، به شکلی که جلب توجه نکند و با دقت کافی برای توصیف اندازه و نوع کشتی‌های دشمن افزایش دهیم.»  

سال گذشته، یک نهنگ سفید که به شکلی غیرعادی دوستانه رفتار می‌کرد، در حالی که کمربند به او بسته شده بود، در شمالی‌ترین آب‌های نروژ شناسایی شد.  

کارشناسان می‌گویند که این نهنگ متعلق به یک پایگاه نیروی دریایی روسیه بود.  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.