رفتن به محتوای اصلی

ممه اوباما را لولو برد !!
17.11.2020 - 20:26

گرچه عنوان این مطلب طنز آمیز است ولی این نوشته برخلاف مطالب قبلی من طنز نیست.  نخست وزیر سابق ایتالیا چند سال قبل در مصاحبه ای گفت انتخابات آمریکا روی همه کشورهای دنیا کم و بیش اثر می گذارد ولی متاسفانه فقط مردم آمریکا حق دارند رای بدهند. ما ایرانیان گفته های او را عمیقاً درک می کنیم.  برای این که تاوان انتخاباتی را که نیم قرن پیش در آمریکا برگزار شد داریم می پردازیم و اکنون با رئیس جمهوری از همان حزب روبرو هستیم که معاون کسی بوده است که با آن که تحریم‌های سنگینی را بر ایران اعمال کرد، ولی در سال ۲۰۱۵ بیشترین نرمش را در مقابل ایران نشان داده و تلاش می کرد دست به نوعی مصالحه با ایران مانند مصالحه نیکسون- مائو بزند و میراثی مانند نیکسون از خود به جای بگذارد ، غافل از آن که در ایران با رهبری روبرو ست که سی سال است نتی تکراری و گوشخراش را می نوازد و دست بردار هم نیست. یکی ازمشاورین اوباما می گوید اوباما معتقد بود که پس از برجام ایران رفتارش را در منطقه تغییر خواهد داد ، اکثر ما می‌دانستیم که چنین چیزی امکان ندارد. تعداد زیادی از مشاورین  فعلی بایدن سابقاً مشاور اوباما نیز بودند و در مذاکرات برجام نیز شرکت داشتند آنها به خوبی متوجه ضعف های برجام و نیز فریب کاری جمهوری اسلامی و لابی هایش شده اند. برخی بر این باورند که انتخاب بایدن بار دیگر نرمش دوران اوباما را در برابر جمهوری اسلامی تکرار خواهد کرد ولی شواهد نشان می دهد که گرچه بایدن سرسختی ترامپ را در برابر جمهوری اسلامی نخواهد داشت ولی به دوران اوباما نیز بر نمی گردد. 
وقتی وندی شرمن، احساساتی ترین عضو گروه مذاکره کننده ، که گفته می شود در جریان مذاکرات  گریه کرده بود و بیش از همه از برجام دفاع می‌کرد، بگوید که همه چیز تغییر کرده و دیگر سال ۲۰۱۶ نیست و ورود به برجام مشکل خواهد بود، تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. بایدن و مشاورانش همیشه ضمن انتقاد از خروج ترامپ از برجام می گفتند که به برجام برمی گردند ولی  گفته های  شان، اما و اگرهای ریزی داشت که کمتر دیده شد. هیچ کدام آن ها از برداشتن تحریم ها پس از ورود به برجام سخن نگفتند و تقریباً همه آن ها اعلام کردند که ورود به برجام نقطه شروعی برای مذاکرات بعدی است که باید درباره موشک های بالستیک و دخالتهای ویرانگر جمهوری اسلامی در منطقه باشد. بسیاری از دموکرات ها معتقدند که فشار حداکثری ترامپ فرصتی طلایی در اختیار بایدن گذاشته است  و او می‌تواند از این  اهرم برای امتیازگیری بیشتر از ایران استفاده کند. 
از نظر اسرائیلی ها ترامپ رئیس جمهوری است که بیش از بقیه روسای جمهور امریکا از اسرائیل پشتیبانی و حمایت کرده است و برای همین از محبوبیت بالایی در اسرائیل برخوردار است،  با همه اینها بایدن هم در حمایت از اسرائیل دست کمی از ترامپ ندارد، در زندگی چهل‌ساله سیاسی خود همیشه از اسرائیل دفاع کرده است، به نحو اغراق آمیزی  مقامات پیشین اسرائیل مانند بن گوریون و گلدا مایر را ستایش کرده از دوستی سی ساله خود با نتانیاهو می‌گوید. سه تن از نزدیکترین مشاورانش  که در کابینه آینده اش صاحب مقام خواهند بود، یهودی هستند.  تونی بلینکن که احتمالاً وزیر خارجه  و یا مشاور امنیت ملی خواهد شد، یهودیست و ناپدری اش که او را بزرگ کرده است نجات یافته هالوکاست بود. بن رودز و جک سالیوان که از مشاوران بسیار نزدیکش هستند نیز یهودیند. 
روزنامه یدیعوت احارانوت چند روز پیش از قول یک مقام نظامی اسرائیلی ملاقاتی غیر رسمی را افشا کرد که بین تیم سیاست خارجی بایدن و مقامات نظامی اسرائیلی درباره مذاکرات آتی با ایران انجام شده وقرار بر این شده است که خواسته های اسرائیل در توافق احتمالی لحاظ گردد. بنابر منابع این روزنامه مذاکرات  آتی در دو مرحله انجام می گیرد، در مرحله اول که پس از ورود بایدن به کاخ سفید و قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز خواهد شد، هدف رسیدن به تفاهمی است که در آن توسعه موشک های بالستیکی و فعالیت های اتمی و دخالتهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی به حالت تعلیق درآید. اگر جمهوری اسلامی با این تعلیق ها موافقت کند و توافقنامه را امضا کند، یا به عبارتی دیگر تمام شرایطی که همیشه در برابر آن مقاومت کرده  بپذیرد، تحریم‌هایی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ اعمال کرده است برداشته خواهد شد. ولی بقیه تحریم ها باقی خواهند ماند. در مرحله دوم و پس از انتخابات رئیس جمهوری در ایران گفتگوها ادامه پیدا می کند تا نقاط ضعف برجام را برطرف کرده و به عبارتی برجام ۲ که شامل همه موارد مورد اختلاف می شود به امضا برسد. این مرحله ممکن است مدت های طولانی طول بکشد تا به نتیجه برسد و در مدت مذاکرات تا حصول نتیجه نهایی، تعلیق ها و تحریم‌ها کماکان باقی خواهند ماند.  آنچه در این گزارش آمده است با آنچه بایدن و اطرافیانش به گونه‌ای مبهم و درپس اما و اگرها، به آن اشاره کرده اند، می خواند . برآورد آمریکایی‌ها این است که تا انتخابات رئیس جمهوری ایران اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین تحریم های  کمر شکن کماکان ادامه خواهد داشت. پذیرش تعلیق ها برای آیت‌الله خامنه‌ای به مثابه نوشیدن جام زهر است و در برابر آن مقاومت خواهد کرد،  ضمن آن که اگر در دوران باقی مانده ریاست جمهوری ترامپ،  تحریم ها با فعالیت‌های تروریستی گره بخورد، باز کردن این گره برای بایدن کار ساده ای نخواهد بود. ظاهراً لابی‌های شناخته شده ایران دوباره به تکاپو افتاده اند، ولی این بار راه درازی را در پیش رو دارند. 
 ابو مالش
 آبان ۱۳۹۹ 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
برگرفته از:
ایمیل ارسالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.