رفتن به محتوای اصلی

حمایت مشروط سناتور دموکرات از بازگشت آمریکا به برجام
21.11.2020 - 07:38

کریس کونز٬ سناتور دموکرات از ایالت دلور که گفته می‌شود از گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت خارجه آمریکا در دولت جو بایدن است، جمعه ۳۰ آبان گفته است، در صورتی که مسیری برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه وجود داشته باشد، از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام حمایت می‌کند.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و با هدف وادار کردن ایران به مذاکره و مهار برنامه هسته‌ای و موشکی و همچنین سیاست‌های منطقه‌ایش، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

سناتور کونز در پاسخ به این پرسش خبرگزاری رویترز که آیا از بازگشت آمریکا به برجام حمایت می کند، گفت: «نه بدون داشتن مسیر روشنی برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت از گرو‌ههای نیابتی در منطقه.»

سناتور کونز همچنین با اشاره به این که تنها از جانب خودش صحبت می‌کند، گفته است: قبل از آن که از بازگشت به برجام حمایت کنم، واشینگتن نیازمند است که به دنبال راهی برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی و حمایت آنها از گروه‌های نیابتی باشد. اینها (محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت منطقه‌ای ایران) می‌بایست یک زمانی محقق شوند.

نشریه «د هیل» روز گذشته نوشته بود ، آنتونی بیلکین، مشاور سیاست خارجی بایدن، سناتور کریس کونز، سناتور کریس مورفی، سوزان رایس مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما، و ویلیام برنز معاون سابق وزیر خارجه آمریکا از جمله نامزدهای تصدی وزارت خارجه در دولت بایدن هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که ۲۰ ژانویه وارد کاخ سفید خواهد شد، گفته است در صورتی به برجام خواهد پیوست که ایران پایبندی سختگیرانه به این توافق را از سر بگیرد، همچنین آمریکا با متحدانش همکاری خواهد کرد تا برجام را « تقویت و گسترش داده » و با دیگر اقدامات بی‌ثبات کننده ایران مقابله خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، بازگشت آمریکا به برجام معامله پیچیده خواهد بود، حال اگر موضوع محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز به آن اضافه شود وضعیت سخت تر خواهد شد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تلاش کرده است که از طریق برخی واسطه‌ها با مشاوران بایدن ارتباط برقرار کند و به آنها بگوید که آمریکا باید بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۳۰ آبان این گزارش را «ساختگی» خوانده است و گفته است که «هیچ تماسی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم صورت نگرفته است».

در همین زمینه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه شنبه گفته بود در صورتی که آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام را اجرا کند، تهران نیز تعهدات خود در چارچوب برجام را انجام خواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.