رفتن به محتوای اصلی

واکسن ضد کرونای آسترازنکا «ارزان‌تر» و «گزینه‌ای مناسب» برای کشورهای در حال توسعه است
24.11.2020 - 11:42

در میان افرادی که واکسن تولید این شرکت را تزریق کرده‌اند، تاکنون هیچ مورد بستری یا ابتلای شدید به بیماری کووید ۱۹ مشاهده نشده است.

شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا هم در روزهای گذشته اعلام کردند که اثربخشی واکسن در دست تولید آن‌ها به ۹۵ درصد نیز می‌رسد.

واکسن تولید آسترازنکا، برخلاف واکسن شرکت‌های دیگر لازم نیست در دمای فوق سرد نگهداری شود و همین مزیت، توزیع آن را با چالش کمتری مواجه می‌سازد.

دکتر اندرو پولارد، رئیس تحقیقات مربوط به آزمایش این واکسن، در یک نشست خبری گفت: «به نظرم این نتایج بسیار عالی هستند. این واکسن را می‌توان در یخچال‌های معمولی نگهداری کرد و به روش‌های معمول توزیع دارو به سراسر جهان انتقال داد. بنابراین، گمان می‌کنم به هدف اصلی خود که تولید واکسنی قابل دسترس برای همگان بوده، دست یافته‌ایم.»

در همین حال، توزیع واکسن تولید دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا با قیمتی ارزان‌تر انجام خواهد شد.

این شرکت داروسازی از همان ابتدا متعهد شده بود که از تولید این محصول سودی نخواهد برد و بر اساس توافق انجام‌گرفته با دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی، بهای هر دوز واکسن خود را ۲.۵ دلار اعلام کرده است.

این در حالی است که بر اساس توافق مشترک با دولت ایالات متحده، بهای هر دوز واکسن فایزر حدود ۲۰ دلار و واکسن مدرنا حدود ۱۵ تا ۲۵ دلار تعیین شده است.

تمامی واکسن‌ها پیش از تجویز عمومی باید توسط نهادهای بهداشتی در هر کشور تائید شوند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا می‌گویند هدف آن‌ها رقابت با سایر شرکت‌های داروسازی نیست و تولید واکسن‌های متعدد برای واکسینه کردن مردم سراسر دنیا، امری ضروری است.

نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش‌های نهایی این سه واکسن در شرایطی منتشر می‌شود که موج دوم شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها را با بحران اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه و تعطیلی کسب‌وکارها مواجه کرده است.

آسترازنکا همچنین اعلام کرده است که به سرعت و در هر کشوری که امکان داشته باشد تقاضای صدور مجوز برای مصرف این واکسن را ارائه خواهد کرد.

در مرحله نهایی آزمایش های بالینی واکسن دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا، حدود ۲۳ هزار داوطلب در بریتانیا و برزیل شرکت کرده‌اند.

آزمایش‌های مشابهی نیز در حال حاضر در سایر کشورها از جمله آمریکا، ژاپن، روسیه، کره جنوبی و کنیا جریان دارد و قرار است به زودی در چند کشور اتحادیه اروپا و چند کشور آسیایی نیز تزریق آزمایشی این واکسن انجام شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.