رفتن به محتوای اصلی

محاکمه لجین الهذلول‎، فعال حقوق زنان در عربستان سعودی
26.11.2020 - 01:58

فقط چند روز بعد از برگزاری اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان، دادستانی عربستان سعودی به خانواده «لجین الهذلول»‎ اطلاع داد که محاکمه این فعال حقوق زنان ۹۰۰ روز بعد از بازداشت او در روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر/ ۵ آذر برگزار می‌شود.

لجین الهذلول (عکس: آرشیو)

به گزارش گاردین «لجین الهذلول» در اعتصاب غذا به سر می‌برد و از یک ماه پیش تاکنون هیچگونه ارتباطی با دنیای خارج از زندان نداشته است.

سازمان ملل چندی پیش از وضع سلامت او اظهار نگرانی کرده بود. لینا، خواهر این زندانی سیاسی اعلام کرده بود که مقامات سعودی «لجین الهذلول» را برای اعترافات اجباری که در دادگاه علیه او به کار گرفته شود تحت فشار قرار داده‌اند. خواهر این فعال حقوق زنان سعودی در مصاحبه با گاردین گفته است:

«من بسیار نگران نحوه برگزاری دادگاه هستم. همه چیز در پرونده لجین غیرقانونی و ناعادلانه است.»

لینا در ادامه این مصاحبه گفته است:

«امیدوارم این کابوس در روزچهارشنبه به پایان برسد.»

تاکنون چندین بار مقامات قضایی سعودی برگزاری دادگاه «لجین الهذلول» را به تعویق انداخته‌اند.

الهذلول در مه ۲۰۱۸، چندین ماه قبل از شناسایی حق رانندگی زنان از طرف پادشاه سعودی، همراه با ۹ فعال حقوق زنان دیگر بازداشت شد. خانواده این زندانی سیاسی می‌گوید مسئولان زندان او را شکنجه داده‌اند. از ۹ فعال بازداشتی دست‌کم پنج نفر آن‌ها همچنان زندانی‌اند.

پیش از آغاز اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان به ریاست عربستان سعودی با موضوع تقویت حقوق زنان، سفیر عربستان در بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پادشاهی سعودی ممکن است فعالان بازداشتی حقوق زنان را «عفو» کند. باید توجه داشت که این فعالان هنوز محاکمه و طبعاً مجرم شناخته‌ نشده‌اند بنابراین نمی‌توان قاعدتاً آن‌ها را به خاطر جرمی که مرتکب نشده‌اند «عفو» کرد.

خالد بن بندر بن سلطان آل سعود، سفیر عربستان در بریتانیا در بیانیه خود از برگزاری نشستی در وزارت امور خارجه عربستان سعودی خبر داد. بر این اساس، در این نشست این موضوع به بحث گذاشته شد که تا چه حد محکومیت فعالان حقوق زن وجهه سیاسی پادشاهی سعودی در جهان را خدشه‌دار می‌کند. در نشست وزارت خارجه عربستان سعودی بر سر این موضوع توافقی حاصل نشد.

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ روابط نزدیکی با هم داشتند. این نزدیکی و اتحاد سبب شد که عربستان در رفتار خود با مخالفان اندکی تجدید نظر کند و همچنین در جنگ خونین یمن هم رویکرد ملایم‌تری در پیش بگیرد.

انتقال قدرت در کاخ سفید از دولت ترامپ به دولت بایدن سبب افزایش فشار بر ریاض در ارتباط با موارد نقض حقوق بشر خواهد شد. این موارد شامل قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بازداشت فعالان حقوق زنان می‌شود.

بایدن اعلام کرده است که در رابطه آمریکا با عربستان سعودی و به ویژه در حمایت آمریکا از پادشاهی سعودی در جنگ یمن تجدید نظر می‌کند و با این حال روابط اقتصادی دو کشور همچنان ادامه می‌یابد.

وابستگی آمریکا به نفت عربستان سعودی به سبب افزایش تولید نفت سبک داخلی به طرز محسوسی کاهش یافته است و با این حال ایالات متحده علاقمند به ثبات سیاسی پادشاهی سعودی در خاورمیانه است. پادشاهی سعودی یکشنبه گذشته پیام تبریکی برای جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ارسال کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.