رفتن به محتوای اصلی

عضو ایرانی پارلمان کانادا: در زمان ملاقات با عنقایی از اتهام‌ها علیه او بی‌خبر بودم
26.11.2020 - 05:41

به دنبال انتشار گزارشی درباره نقش یک ایرانی در کانادا در دور زدن تحریم‌ها و انتقال میلیون‌ها دلار به نفع جمهوری اسلامی، مجید جوهری، عضو ایرانی تبار و لیبرال پارلمان کانادا گفت: «در زمان ملاقات با علیرضا عنقایی از اتهام‌های مطرح علیه او بی‌خبر بوده است».

گلوبال‌نیوز کانادا که دو روز قبل گزارش مفصلی از نقش علیرضا عنقایی در دور زدن تحریم‌ها منتشر کرده بود، نوشت: «تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مجید جوهری نماینده لیبرال و ایرانی تبار پارلمان کانادا را در کنار علیرضا عنقایی نشان می‌دهد که به دولت ایران در انتقال پول به کانادا کمک کرده است.»

پیش‌تر نیز در برخی گزارش‌ها که به طور رسمی تایید نشده، به روابط جوهری با جمهوری اسلامی اشاره شده بود. جوهری یا مقامات جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند اما در موارد متعددی تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در مقابل دفتر او در ریچموند هیل کانادا انجام شده است.

جوهری از جمله افرادی است که از امضاء قطعنامه پارلمان کانادا علیه جمهوری اسلامی در محکومیت نقض حقوق بشر و تروریستی خواندن سپاه خودداری کرد.

از سوی دیگر او سابقه دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را دارد. دیداری که به گزارش آفتاب به نقل از جوهری «خصوصی و غیر رسمی» بوده است.

نشریه کانادایی گلوبال‌‌نیوز به نقل از بیانیه‌ای که جوهری منتشر کرده، می‌نویسد: «اوایل سال ۲۰۱۸ با عنقایی از طریق شبکه‌های اجتماعی و در یک گردهمایی ایرانیان ملاقات کردم. اما با او هیچ ارتباط حرفه‌ای نداشته و ندارم.»

این در حالی است که گفته می‌شود محل این دیدار کتابخانه پارلمان کانادا بوده است. البته دفتر مجید جوهری به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ نداده است.

از سوی دیگر اطلاعات انتخابات کانادا نشان می‌دهد که عنقایی در سوم دسامبر ۲۰۱۹ مبلغ ۲۴۰ دلار به انجمن تحت نظارت جوهری در ریچموندهیل کمک کرده است. اما در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹، یعنی ۵۵ روز قبل از کمک مالی ثبت شده؛ در جریان بازپرسی در سرویس اطلاعاتی کانادا به نقش خود در «کمک به دولت ایران برای انتقال منابع مالی به کانادا» اعتراف کرده است.

جوهری ادعا می‌کند تا زمانی که گزارش گلوبال‌تایمز در مورد عنقایی منتشر نشده بود، از اتهام‌های مطرح علیه او «بی‌اطلاع» و اگر «مطلع بود با عنقایی ملاقات نمی‌کرد.»

با این وجود روز چهارشنبه، تصویر جوهری و عنقایی در کمیته امنیت ملی و امنیت عمومی کانادا مطرح شد. بیل بلر، وزیر امنیت عمومی از اشاره به جزئیات بررسی این موضوع خودداری کرد.

گزارش گلوبال‌تایمز از نقش علیرضا عنقایی و تجارت‌های تحت مدیریت او در «دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به نفع جمهوری اسلامی در کانادا» و تصاویر او در کنار نماینده ایرانی‌تبار پارلمان کانادا در حالی منتشر شده که اخیرا حضور پرشمار گروهی از ایرانیان در کانادا که «گفته می‌شود روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند» در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. گروهی که در روزهای محرم کارناوال عزاداری با خودروهای گرانقیمت به راه می‌اندازند و در کوچه و خیابان به طور علنی مخالفان جمهوری اسلامی را «تهدید» می‌کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.