رفتن به محتوای اصلی

شورش بیش از ۹۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه
26.11.2020 - 21:00

Missing media item.

خبرهای رسیده حاکی از شورش بیش از ۹۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه است. زندانیان پس از خودسوزی یک زندانی بنام حجت کاظم نژاد و در اعتراض به وضعیت فاجعه بار این زندان دست به شورش زدند.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، زندانیان از صبح امروز چهارشنبه پنجم آذر ماه۱۳۹۹، در بند ۱و۲و۳و۴ زندان مرکزی ارومیه شورش کرده و کل شیشه های بند را شکسته اند. آنان همچنین پتوها را داخل سالن مقابل افسر نگهبانی به آتش کشیدند.

زندانیان ضمن دادن شعارهایی میز افسر نگهبان را هم آتش زدند.

گارد زندان دربهای سایر بندها را بسته و رفت و آمد درون بندها را ممنوع کردند و سپس وارد این بندها شده و زندانیان معترض را بصورت وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

آمار زندانیانی که در این بندها دست به شورش زده اند حدود ۹۰۰ نفر است.

بر اساس خبرهای رسیده از شورش زندان مرکزی ارومیه، زندانیان داخل بندها را کامل آتش زده اند. مسئولین زندان تلفنهای عمومی زندان را قطع کرده اند که اخبار به خارج از زندان درز پیدا نکند.

تا کنون بیش از ۱۵  نفر از زندانیانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، بدلیل شدت ضربات و وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شده اند و خبر دقیقی از وضعیت و اسامی آنها در دست نیست.

سه نفر از عوامل سرکوب که در ضرب و شتم زندانیان معترض مشارکت فعال داشتند، عبارتند از:

کرامت
حیدری
بابایی

۶آذر۹۹:

بر اساس خبرهایی که امروز پنجشنبه ۶آذر ۹۹ از زندان ارومیه به دستمان رسیده است، در جریان شورش زندانیان در زندان در بندهای ۱و۲ و ۱و۴ زندان مرکزی ارومیه در روز چهارشنبه پنجم آذرماه، زندانیان با نیروهای گارد درگیر شده و با پرتاب لیوان و سایر اشیاء در دسترس مامورین گارد را وادار به عقب نشینی کردند اما نیروهای گارد زندان از پشت بام زندان مبادرت به شلیک گلوله های لاستیکی به سمت زندانیان کردند.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت حدود ۳۵ زندانی براثر شلیک و ضرب و شتم توسط مأموران وحشی گارد، مجروح  شده اند.

علاوه بر این مأمورین اطلاعاتی ۲۰ تن از زندانیان را به سلولهای انفرادی منتقل کرده و در آخرین ساعات شب گذشته شش نفر از آنها را برای شکنجه و بازجویی برده‌اند.

درمورد این شورش:

این شورش در اعتراض به ضرب و شتم حجت کاظم نژاد و همچنین نبود امکانات بهداشتی در شرایط کرونا، عدم اعطای تسهیلات نظیر مرخصی، آزادی مشروط و پایان حبس صورت گرفته است.

گرانی اجناس داخل زندان که توسط «شرکت حامی» زیر نظر اداره زندانها تامین میشود از دیگر دلایل اعتراض زندانیان است.

شایان ذکر است حجت کاظم نژاد از خوابگاه ۱-۲ زندان ارومیه در اعتراض به اینکه علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان آزادیش همچنان در زندان است و مسئولین زندان هم پاسخی به وی نمیدهند دست به خودسوزی زد اما افسر نگهبان و مسئولان بند با او بشدت بدرفتاری کرده و او را در همان وضعیت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

لازم به یادآوری است زندان مرکزی ارومیه یکی از بدترین زندانهای ایران بلحاظ فشار روی زندانیان است. زندانیان در این زندان از کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی برخوردار نیستند و به همین دلیل، هم گسترش بیماریها در این زندان چشمگیر است و هم خودکشی در بین زندانیان نسبت به سایر زندانها فوق العاده بالا است.

سایت جوانه ها پیشتر در گزارشی تحت عنوان «گزارشی از درون جهنمی بنام زندان مرکزی ارومیه» به گوشه هایی از وضعیت فاجعه بار و وحشتناک این زندان جهنمی اشاره کرده بود.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.