رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای : باید اول عاملان و آمران ترور مجازات شوند!
روحانی: در دام توطئه نمی‌افتیم
28.11.2020 - 11:16

دولت ایران می‌گوید "نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل" در ترور محسن فخری‌زاده وجود دارد. در متن پیام آقای خامنه‌ای عاملان ترور "مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه" خوانده شده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم پیش‌تر گفته بود که ایران در "دام توطئه" نخواهد افتاد.

رهبر ایران محسن فخری‌زاده را از "عناصر علمی کم‌نظیر" خوانده که جانش را به خاطر تلاش‌های علمی "بزرگ" و "ماندگار" داد. او گفته که "مقام والای شهادت، پاداش الهی" برای آقای فخری‌زاده بوده است.

شماری از چهره‌های تندروی نزدیک به حکومت از انتقام سخن گفته‌اند اما در پیام رهبر ایران فقط به مجازات عاملان و آمران اشاره کوتاه شده است.

آقای خامنه‌ای پس از ترور قاسم سلیمانی در عراق از "انتقام سخت" سخن گفته بود که چند روز بعد حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عراق نتیجه آن تعبیر شد.


آیا " انتقام سخت" مد نظر رهبر نظام، حمله موشکی سپاه بود؟

روحانی: در دام توطئه نمی‌افتیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هم گفته است کشورش "شجاع‌تر" و "غیورتر" از آن است که ترور محسن فخری‌زاده را "بی پاسخ" بگذارد و "در موقع مناسب" پاسخ این ترور داده خواهد شد.

پیشتر دولت ایران در نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد، به آمریکا و اسرائیل برای انجام هر گونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی در مدت زمان باقی مانده از دولت دونالد ترامپ، هشدار داد.

حسن روحانی

 

آقای روحانی امروز گفته است این ترور نشان می‌دهد "دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند و برای آنها این چند هفته مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند."

اشاره آقای روحانی به پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است که از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش، فشار کم‌سابقه‌ای علیه حکومت ایران وارد کرده است.

اخیرا روزنامه نیویورک‌تایمز گفت دونالد ترامپ امکان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بررسی کرده اما چند مشاور و مقام ارشد دولت او را از این حمله منصرف کرده و هشدار داده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند باعث بروز درگیری وسیعی آن هم در هفته‌های پایانی دولت ترامپ شود.

آقای روحانی گفته است "ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آنند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند. آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند."

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و شورای امنیت، گفت "نشانه‌های جدی" در باره "مسئولیت" اسرائیل در ترور محسن فخری زاده وجود دارد و خواهان محکوم کردن این ترور شده است.

دولت ایران هنوز در این باره توضیح بیشتری نداده است.

خط

چرا محسن فخری‌زاده ترور شد؟

تحلیلی از پل آدامز، گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی

به عنوان رئیس مرکز تحقیقات و نوآوری وزارت دفاع، فخری‌زاده قطعا یک عامل کلیدی بود. به همین دلیل هم بینامین نتانیاهو دو سال پیش هشدار داده بودکه "نام او را به خاطر بیاورید."

از زمانی که ایران نقض تعهدات خود در توافقنامه سال ۲۰۱۵ یا برجام را آغاز کرد، به سرعت در این مسیر پیشروی کرده، ذخیره‌ای از اورانیوم غنی شده با خلوص پایین ایجاد کرد و به غنی‌سازی در خلوصی بالاتر از آنجا که توافقنامه مجاز دانسته، مبادرت ورزیده است. مقامات ایرانی همواره گفته‌اند که این اقدامات بازگشت‌پذیر است اما دشوار بتوان نتیجه به دست آمده از تحقیقات را از میان برد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا گفت که "ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم."

اگر همانگونه که اسرائیل گفته، محسن فخری‌زاده عاملی کلیدی در این برنامه بود، مرگ او می‌تواند نشانگر تلاش کسانی برای متوقف کردن روند پیشروی ایران محسوب شود.

در حالیکه جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا از بازگشت کشورش به توافق با ایران سخن گفته، هدف از ترور فخری‌زاده می تواند پیچیده‌تر کردن روند مذاکرات بعدی باشد.

خط
محسن فخری‌زاده

 

محسن فخری‌زاده را "چهره موثر" حوزه دفاعی و مدیر پدافند هسته‌ای ایران خوانده‌اند

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان خویشتن داری و پرهیز از هرگونه اقدامی شده که به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران بعد از ظهر روز گذشته ۷ آذر، در یکی از خیابان‌های آبسرد در نزدیکی شهر تهران ترور شد. هنوز آمار تلفات این حمله مشخص نیست و آمارهای ضد و نقیضی در این باره منتشر شده است.

در نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده که این کشور حق خود را برای "انجام اقدام‌های لازم برای دفاع از مردم و تضمین منافع خود محفوظ می‌داند."

مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش تندی نسبت به ترور آقای فخری زاده نشان داده و انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفته‌اند.

دولت اسرائیل تا کنون از اظهارنظر در باره این ترور خودداری کرده است.

حسن روحانی در پیامی گفته است این ترور، "عزم دانشمندان ایران را مصمم‌تر خواهد کرد." آقای روحانی، "دستان پلید استکبار جهانی با مزدوری رژیم غاصب صهیونیستی" را مسئول این ترور دانسته است.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران بر فعالیت‌های "علمی" و "دفاعی" آقای فخری‌زاده تاکید کرده و گفته که کارهای او در راستای دفاع از جان انسان‌ها بوده نه توسعه تسلیحات هسته‌ای که ایران به فتوای رهبر جمهوری اسلامی "حرام" می‌داند.

او گفته است که "رسانه‌های حامی تروریسم، به عمد جایگاه و اقدامات شهیدفخری‌زاده را نادیده می‌گیرند که چگونه دفاع از جان انسان‌ها، چه در برابر تهاجم نظامی بیگانگان چه در برابر تهاجم یک بیماری و ویروس، در اولویت به‌کارگیری دانش از سوی این شهید بوده است."

شماری از مقام‌های نظامی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم اسرائیل را به دست داشتن در ترور آقای فخری زاده که او را از "چهره‌های موثر" حوزه دفاعی و مدیر پدافند هسته‌ای خوانده‌اند، متهم کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست مهاجمان این حمله چند نفر بودند و از سرنوشت آنها هم اطلاعی در دست نیست.

وزیر اطلاعات ایران می‌گوید ماموران این وزارتخانه به دنبال شناسایی عوامل این ترور هستند. محمود علوی، گفته است این وزارتخانه شناسایی "عناصر خودفروخته" را آغاز کرده است.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در تلویزیون این کشور گفت خودرو آقای فخری زاده در اطراف تهران مورد هدف قرار گرفت. آقای حاتمی گفته است خودروی آقای فخری‌زاده در ابتدا هدف تیراندازی قرار گرفته سپس یک خودروی نیسان حامل مواد منفجره منفجر شده و همزمان تیراندازی هم می‌شود.

حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران "ضعف" سیستم امنیتی را عامل حملاتی از این دست در خاک ایران دانسته و از عمق نفوذ اسرائیل در ایران ابراز نگرانی کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
Bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.