رفتن به محتوای اصلی

فخری زاده چطور در دام افتاد؟
30.11.2020 - 17:39

 

امروز پرس تی وی به نقل از یک منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت "سلاح‌ جمع‌آوری شده از "محل اقدام تروریستی" آرم دارد و مشخصات صنایع نظامی اسرائیل بر آن ثبت شده است".

محسن فخری‌زاده، از چهره‌های اصلی و پشت پرده برنامه هسته‌ای ایران بود که روز جمعه هفتم آذر در جاده‌ آبسرد در حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد.

در پی ترور محسن فخری‌زاده در روز جمعه، مقام‌های ایران به صراحت از نقش اسرائیل در این حادثه سخن گفتند. مقام‌های ایران همچنین گفته‌اند که ایران این ترور را بی‌پاسخ نخواهد گذشت.

روز گذشته نیز وزارت از "کشف سرنخ‌هایی" درباره این ترور خبر داد. اما جزئیاتی منتشر نکرد.

نیویورک تایمز پیشتر به نقل از سه مقام امنیتی که هویت آنان را منتشر نکرد نوشته بود که اسرائیل "پشت این حمله" بوده است.

همزمان مراسم خاکسپاری آقای فخری‌زاده در انممزاده صالح در شمال تهران برگزار شد.

محل ترور در آبسرد نزدیک تهران

 

روایتهای متفاوت و متناقض

همزمان روایتهای متفاوتی از ترور آقای فخری‌زاده در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

در تازه‌ترین این روایتها علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، امروز در سخنانی گفته است که "دستگاه‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیده بودند" که آقای فخری‌زاده "هدف اقدام تروریستی قرار می‌گیرد و در کدام محل نیز قرار است این عملیات انجام شود، دقیقاً محلی که او به شهادت رسید."

به گفته آقای شمخانی: "آنها [دستگاه‌های اطلاعاتی] می‌دانستند در این محل قرار است یک عملیات علیه این شهید انجام بگیرد. تقویت های لازم در خصوص تیم حفاظت وی نیز صورت گرفته بود اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند."

وی همچنین گفته است که عملیات ترور "بسیار پیچیده‌ و با تجهیزات الکترونیکی" انجام شده و افزوده است که "هیچ فردی در صحنه حضور نداشت." وی در عین حال گفته است که "سرنخ‌هایی" وجود دارد. آقای شمخانی در سخنان خود همچنین بر نقش سازمان مجاهدین خلق، اسراییل و سازمان اطلاعاتی این کشور (موساد) در این ترور تاکید کرده است.

عصر روز گذشته (یکشنبه ۹ آذر/۳ نوامبر) خبرگزاری فارس نیز در یکی از تازه‌ترین گزارش‌ها درباره این حمله، گفت که "هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است."

روز گذشته اما فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران، در سخنانی درباره نحوه این ترور گفت که مهاجمان در جریان ترور محسن فخری‌زاده قصد داشتند او را با انفجار نیسانی که کنار جاده پارک شده بود بکشند، اما در نهایت او را با تیراندازی از پا درآورند.

اما در روایتی دیگر که به صورت گسترده پخش شده ادعا شده است که بعد از انفجار، ۱۲ نفر همزمان تیم حفاظت را زیر آتش گلوله گرفته‌اند.

این درحالیست که سپاه حفاظت انصارالمهدی که وظیفه حفاظت از مقام‌ها را بر عهده دارد هنوز درباره جزییات این حمله توضیحی نداده است.

محل حمله

کشورهای اروپایی و سازمان ملل متحد در خصوص تنش‌های احتمالی هشدار داده‌اند و خواستار خویشتنداری شدند.

در ماه‌های گذشته دو حادثه دیگر نیز در ایران رخ داده بود که برخی گزارش‌ها مسئولیت آن را به اسرائیل منتسب کردند: انفجار تیرماه در تاسیسات هسته‌ای نطنز و ترور ابو محمد المصری، مرد شماره دو القاعده در مرداد ماه.

حدود یک دهه پیش نیز چهار تن از متخصصان مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در داخل خاک این کشور ترور شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.