رفتن به محتوای اصلی

بانک‌های اروپایی خواستار تجدیدنظر آمریکا در تحریم بانک‌‌های ایران شدند
01.12.2020 - 22:02

آلمان، فرانسه و بریتانیا اواخر اکتبر از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه بانک‌های ایرانی به طور وسیع‌تری تجدید نظر کند.

رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی اختصاصی ضمن اعلام این خبر نوشت، دلیل درخواست سه کشور تضعیف تجارت مشروع بشردوستانه با ایران و آسیب به منافع مشترک عنوان شده است.

این خبرگزاری با استناد به داده‌های بانکی و اظهارات برخی دیپلمات‌های غربی نوشت، بوندس‌بانک آلمان نیز یک تسهیلات چند میلیارد یورویی را برای بانک‌های ایران باز نگه داشته است.

تسهیلات مذکور از جمله برای دو بانک ایرانی است که اخیرا با تحریم‌های آمریکا روبرو شده‌اند.

به نوشته رویترز، مقاومت پشت پرده سه متحد قدرتمند آمریکا در اروپا در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و میزان حمایت آلمان از تجارت با ایران، پیش از این گزارش نشده است.

سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، در یک نامه مشترک به واشنگتن گفته‌اند که تحریم‌ها می‌تواند غذا و دارو را برای مردم عادی ایران، در میانه همه‌گیری کرونا، به شدت گران کند.

به نوشته رویترز، دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا در این نامه، که تاریخ آن ۲۶ اکتبر است، گفته‌اند که «ایالات متحده همیشه گفته است هدفش طبقه حاکم است و نه مردم عادی ایران.»

آنها در ادامه از دولت آمریکا خواسته‌اند اجرای عملی این تحریم‌ها را متوقف کند.

دونالد ترامپ چند ماه پس از راهیابی به کاخ سفید از برجام خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند و در چند سال اخیر نیز تحریم‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، در راستای «کارزار فشار حداکثری» دولت ترامپ، هشتم اکتبر گذشته اعلام کرد نام ۱۸ بانک دیگر ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

بانک‌های خارجی در صورت معامله با ایران و نقض این تحریم‌ها، ممکن است با جریمه‌های سنگین دولت آمریکا روبرو شوند و حتی دسترسی آنها به نظام مالی ایالات متحده به خطر بیافتد.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به رویترز گفته است، لندن «با این تحریم‌ها، که برخی بانک‌ها را که به مردم ایران کمک می‌کنند مایحتاج حیاتی خود را تهیه کنند هدف قرار می‌دهد، موافق نیست.»

وزارت خارجه فرانسه از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و یک مقام دولت آلمان در پاسخ به رویترز گفته است که کانال‌های بشردوستانه با ایران باید باز بمانند و برلین از آن حمایت می‌کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.