رفتن به محتوای اصلی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم آذر ۹۹
05.12.2020 - 10:36

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم آذر ۹۹ در فاصله زمانی جمعه ۷آبان تا روز جمعه ۱۴آ‌ذر ۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی را منتشر کرد.

در هفته ای که گذشت، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف فوری اجرای حکم قطع انگشتان دست برای شش زندانی متهم به سرقت در ایران شد. در این بیانیه تأکید شده است مقامات قضایی در یک روند محاکمه ناعادلانه که متهمان از دسترسی به ‌وکیل محروم بوده‌اند، با استناد به اعترافات تحت شکنجه، اقدام به صدور چنین مجازات بی‌رحمانه‌ای کرده‌اند. هادی رستمی که به همراه دو زندانی دیگر به نامهای مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست محکوم شده اند در خطر اجرای این حکم قرار دارند.

خانم رها بحرینی، پژوهشگر عفو بین‌الملل در مورد رد ناپدیدسازی قهری زندانی سیاسی اعدام شده «هدایت عبدالله پور» از سوی جمهوری اسلامی گفت: مقامات ایرانی در پاسخ به این نامه اعتراضی کارشناسان سازمان ملل از هرگونه اشاره به اعدام مخفیانه هدایت عبدالله‌پور و اینکه جسد او به خانواده تحویل داده نشده و حتی محل دفن او مشخص نیست، سرباز زدند. همچنین «فرهاد عبدالله پور» برادر « هدایت عبدالله پور» گفت، ادعاهای نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو درباره برادرم کذب است.

هشدار عفو بین الملل برای توقف فوری حکم قطع انگشتان دست ۶ زندانی

روز ۱۱ آذر ۹۹، به وکیل احمدرضا جلالی خبر داده شد که ساعت پنج عصر به وقت ایران او را به زندان رجایی‌شهر منتقل می‌کنند. سازمان عفو بین الملل نوشت: «مقامات ایران باید بی‌درنگ هرگونه برنامه اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی – سوئدی را متوقف کرده و حکم اعدام او را لغو کنند».
وکیل احمدرضا جلالی، روز چهارشنبه۱۲آذر، گفت که با پیگیری‌های انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته، موکلش به زندان رجایی‌شهر منتقل نشده و اجرای حکم به تعویق افتاده است.

عفو بین الملل خواستار اقدام فوری برای توقف اعدام احمدرضا جلالی شداحمدرضا جلالی

جمعی از روزنامه‌نگاران زن با انتشار بیانیه ای نسبت به موضع‌گیری انجمن صنفی روزنامه نگاران علیه آزار جنسی زنان در مطبوعات اعتراض کردند. در بخشی از این بیانیه نوشتند: «افول انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در ارتباط با مسئله مهم و بنیادینی همچون مقابله با آزار جنسی نشان دهنده بی‌اثرشد‌گی این نهاد در قبال مسئولیتی است که برای حفظ شأن انسانی زنان روزنامه‌نگار و پاسداشت محیط امن کاری برای آنها دارد».

بازداشت در ایران هفته دوم آذر:

بازداشت های خودسرانه در ایران به بهانه های مختلف همچون بازداشت شکارچیان، مدلینگ و شعار نویسی هر روز ادامه دارد. طی هفته گذشته دستکم ۵۱ نفر بازداشت و روانه زندانها شدند.

تهران – ۴۰ شهروند به دلیل دیوارنویسی علیه حکومت بازداشت شدند. این بازداشتها همزمان با سالگرد اعتراضات سراسری آبان ۹۸، انجام شد. سن بازداشت شدگان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله بوده است.

بندرانزلی- روز ۸ آذر ماه ۹۹، ماموران یگان حفاظت از محیط زیست به همراه ماموران نیروی انتظامی در بندرانزلی و شهرستان خوسف، سه شکارچی را بازداشت و ادوات شکار آنها را ضبط کردند.

استان گلستان- درتاریخ۸ آذر۹۹، رئیس پلیس فتا استان گلستان از بازداشت گرداننده صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های اجتماعی که در زمینه مدلینگ فعالیت داشت خبر داد.

شوش- یک نوجوان ۱۵ ساله اهل شوش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بانه-یک شهروند کُرد به نام«رحمان رسولی» ٤٥ ساله اهل بانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

نور- یک شهروند در تاریخ ۹ آذر ۹۹ به دلیل انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی بازداشت شد. فرمانده انتظامی شهرستان نور بازداشت این شهروند را تایید کرد.

تهران- روز ۹ آذر ماه ۹۹، ماموران امنیتی با یورش به منزل شخصی یک فعال سیاسی به نام علی موسی نژاد فرکوش، را بازداشت کردند. وی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی است.

تهران-روز ۱۰ آذر ماه ۹۹، ماموران امنیتی با یورش به محل سکونت امین مرادی، شاعر و از اعضای کانون نویسندگان و فعال ادبی، پس از تفتیش منزل و ضبط وسائلش وی را بازداشت کردند.

تهران-میثم بهرام آبادی، زندانی سیاسی سابق جهت اجرای حکم مجازات تکمیلی کار اجباری در شهرداری فراخوانده شد. وی در حین شعارنویسی در تهران بازداشت و به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه کار اجباری در شهرداری به صورت روزانه ۴ ساعت محکوم شده بود.

تهران– شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی پس از حضور در دادسرای اوین با افزایش میزان وثیقه مواجه و به زندان اوین منتقل شد.

دشتیاری-یک شهروند بلوچ به نام «یاسر هوت» اهل شهرستان دشتیاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بابلسر-امیرپورنگ سرمدی طهرانی، شهروند ساکن بابلسر روز ۱۲ آذرماه در محل کار خود بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان بابل منتقل شد. آقای سرمدی به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود .

احضار در ایران هفته دوم آذر:

اردبیل- روز ۷ آذر ماه ۹۹، دادگاه کیفری ۲ شهرستان اردبیل با ارسال احضاریه علی خیرجو و میثم جولانی را به جلسه دادرسی فراخواند.

تبریز-روز ۹ آذر ماه ۹۹، شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ تبریز، با ارسال ۲ ابلاغیه جداگانه، حکیمه احمدی و یاسمن ظفری را احضار کرد.

اذیت و آزار وفشار بر زندانیان در ایران هفته دوم آذر:

ارومیه- خبرها از زندان ارومیه حاکی از استمرار شکنجه و بازجویی ۶ زندانی پس از شورش در این زندان و نگهداری ۷ زندانی مجروح در سلول های انفرادی است.

ارومیه – یک زندانی به نام نایب هادی زاده که از تاریخ ۱۲ تیرماه حکم اعزام وی به بیمارستان برای خارج کردن پلاتین از پایش آمده، اما مسئولین زندان تا کنون هیچ اقدامی نسبت به اعزام این بیمار به بیمارستان نکرده و از رفتنش به بیمارستان ممانعت بعمل آورده اند.

شیراز- بیژن رضایی با گذشت ۳۵ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه مرکزی شیراز در بازداشت بسر می‌برد.

تهران- رضا مهرگان، زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ و محمد ابوالحسنی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین پس از اعزام به دادسرای زندان اوین از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مورد تفهیم اتهام جدید قرار گرفتند.

تهران– زندان تهران بزرگ- به دستور اصغر فتحی رییس زندان تهران بزرگ، زندانیان این زندان را با گرسنگی دادن، قطع آب گرم حمامها، شکنجه کرده و در آستانه سرماخوردگی و بیماری و کرونا قرار می دهند.

اصفهان – زندانهای اصفهان – «زندانیان کار در اردوگاه قلعه شور و دیگر مکانهای بکارگیری زندانیان در معرض بدرفتاری و تهدید بازگشت به زندان قرار دارند. از آنها براساس قوانین برده داری رفتار می‌شود. از زندانیان برای این کار اجباری سند گرفته می شود. آنها مجبورند روزانه علاوه بر کار اجباری، توهین و تحقیر را نیز تحمل کنند».

ارومیه-روز ۱۲ آذرماه، ۱۰ تن از زندانیان در زندان مرکزی ارومیه توسط مسئولان زندان با تراشیدن موی سر و گرداندن با پای برهنه مقابل دیگر زندانیان در سالن مرکزی این زندان مورد تحقیر و توهین قرار گرفتند.
اسامی این زندانیان ایمان آزادبخت، مهرداد تیموری، شهاب تیموری، مهراب سیدرضایی، بهمن سیدرضایی، صیاد مرادی، حجت کاظم نژاد، رضا بروکی میلان و میلاد کنانی می باشد.

تهران- زندانی سیاسی فرهاد سلمانپور ظهیر، محبوس در تیپ ۲ زندان تهران بزرگ علیرغم گذشت بیش از ۲ هفته از عفونت ریه و آسیب ستون فقرات، از رسیدگیهای پزشکی و درمان محروم است.

یزد- زندانی سیاسی زینب جلالیان زیر فشارهای روحی – روانی برای ابراز ندامت و همکاری با وزارت اطلاعات همچنان در بند قرنطینه زندان یزد محروم از حق تماس و ملاقات بسر میبرد.

زینب جلالیان زیر فشارهای روحی - روانی برای ابراز ندامت و همکاری با وزارت اطلاعات

صدور احکام در ایران هفته دوم آذر:

ارومیه- حکم اعدام و ۱۳سال و سه ماه حبس برای زندانی سیاسی حامد قره اوغلانی، در تاریخ۱۰ آذر ۹۹ از سوی دادگاه انقلاب ارومیه صادر و به وی ابلاغ شد.

محکومیت زندانی سیاسی حامد قره اوغلانی به اعدام و ۱۳ سال و سه ماه زندانحامد قره اوغلانی

ارومیه- صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری برای «مسعود حاجی زاده» ۴۵ساله و اهل شهر سرو، ارومیه، اتهام وی «عضویت در یکی از احزاب کردی مخالف حکومت» است.

ارومیه – پنج زندانی که از آذرماه ۹۸ تا کنون بصورت بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه حبس و نگهداری شده بودند، در شعبه دوم دادگاه انقلاب توسط قاضی شیخلو محاکمه شده و در مجموع به ۴۰ سال حبس محکوم شدند.

صدور حکم ۴۰ سال حبس برای ۵ زندانی سیاسی در زندان مرکزی ارومیه۵ زندانی محکوم به ۴۰ سال حبس

سروآباد- فرزاد حسینی، شهروند اهل شهرستان سروآباد، به تحمل ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد. اتهام وی همکاری با احزاب کردی عنوان شده است.

مریوان-روز ۹ آذر ماه ۱۳۹۹، آمانج نیک پی، فعال محیط زیست به  دو سال حبس تعزیری محکوم  شد.

سنندج-فواد عنایتی اهل سنندج، به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. او در مرحله بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاق وی ۶ مرداد ماه امسال به اجرا در آمد.

ارومیه-یک شهروند کُرد اهل محله اسلام‌آباد ارومیه به نام احسان عبدی‌زاده ۲۵ ساله به ۶ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد. وی پیش از این به ۲۴ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

قتل در ایران هفته دوم آذر:

مشهد- روز ۱۰ آذرماه، در نزدیکی پاسگاه فرهمند در مشهد یک جوان ۳۰ ساله سقزی بنام سیامک کریمی، توسط نیروهای انتظامی به قتل رسید. ماموران به ظن اینکه کالاق قاچاق دارد او را هدف قرار داده و کشتند.

نیروی انتظامی در ازای تحویل جسد کاسبکار خواستار پرداخت ۳۵۰میلیون تومان جریمه شدسیامک کریمی

بانه و سردشت-در پی شلیک مستقیم مأموران نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت، یک کولبر زخمی شد. همچنین یک کولبر دیگر به دنبال تعقیب و گریز نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه به دلیل سقوط از ارتفاع مجروح شد.

بانه- روز ۱۳ آذر ۹۹ ، نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای استان سیستان و بلوچستان به سوی اتومبیل یک کاسبکار اهل بانه با نام «بهزاد محمدی»  شلیک و راننده آن را به قتل رساندند.

کشته شدن یک سوختبر کرد دربلوچستان بدست ماموران سپاه پاسدارانبهزاد محمدی

سیستان و بلوچستان– چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۹۹، دو شهروند بلوچ در محور ایرانشهر – سرباز توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.شهروند کشته شده بنام محمد رحیم کوهی فرزند عبدالرحیم اهل روستای دازاندر دهستان سرکور شهرستان سرباز بوده است.

کرونا در زندانهای ایران هفته دوم آذر ۹۹:

جمعی از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین در اعتراض به شیوع کرونا در زندان و مرگ و میر زندانیان یک بیانیه اعتراضی صادر کردند. در بخشی از بیانیه زندانیان سیاسی آمده است:

«چنانکه پیش‌بینی می‌شد، ویروس کرونا در پاییز سال جاری اوجی تازه و بلندتر گرفته است و هر روز شماری بیشتر از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشد. از دلایل این اوج دوباره و کشتار روز افزون، یکی هم پنهان‌کاری، سهل‌انگاری و انفعال دست‌اندرکاران در آغاز جریان شیوع ویروس بوده است. در نتیجه‌ی بی اعتنایی به سلامت و جان مردم اکنون، بنا بر آمار رسمیِ آشکارا تقلیل‌گرایانه، در هر سه دقیقه یک انسان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد، و خانواده‌هایی عزادار می‌شوند. ای بسا که درهفته‌های آتی این بازه‌ی زمانی مرگ به کمتر از یک دقیقه کاهش یابد. اگر عدالتی در کار می‌بود هم اکنون عاملان این مرگ عمومی به جای تکیه داشتن بر مسند ریاست و مسئولیت باید بر صندلی محاکمه می‌نشستند و پاسخگوی وضعیت دهشتناکی می‌شدند که ساخته‌اند.

اردبیل-عباس لسانی و یوسف کاری، فعالین ترک محبوس در زندان اردبیل به همراه شمار دیگری از زندانیان با وجود بروز علائم ابتلا به کرونا از رسیدگی پزشکی محروم هستند. این شهروندان با علائمی همچون تب، سردرد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس مواجه شده‌اند و بهداری زندان بیماری آنان را مشکوک به کرونا تشخیص داده است.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول آذر ماه ۹۹ را اینجا بخوانید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.