رفتن به محتوای اصلی

یک مقام مجلس ایران: برخی عوامل ترور فخری‌زاده دستگیر شده‌اند
08.12.2020 - 21:17

محسن فخری‌زاده، چهره مهم برنامه هسته‌ای و موشکی ایران روز جمعه در تیراندازی در نزدیکی تهران کشته شد و از آن زمان مقام‌های جمهوری اسلامی روایت‌های متفاوتی درباره نحوه ترور او گفته‌اند.

در گذشته پس از ترور افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در مواردی افرادی به نام عاملان این اقدام بازداشت، محاکمه و حتی اعدام شدند اما در مورد صحت این اتهام‌ها و درستی روند قضایی، تردیدهای جدی وجود داشته است. از جمله چون برخی از این افراد بعدا گفتند که زیر شکنجه و تهدید وادار به اعتراف شده اند.

با این‌که مقامات جمهوری اسلامی ترور اخیر را از نظر طراحی و اجرا و فناوری به کار گرفته شده، پیچیده توصیف کرده اند، اظهاراتی در مورد شناسایی عاملان این اقدام باعث نگرانی فعالان قضایی و حقوق‌بشری در مورد تکرار برخوردی مشابه شده است.

حالا حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با تلویزیون عرب‌زبان العالم وابسته به حکومت ایران، گفته است "بعضی از عاملان این ترور توسط دستگاه‌های امنیتی ما شناسایی و حتی دستگیر شده‌اند… و حتما برخورد قوی پشیمان‌کننده‌ای با آن‌ها خواهد شد."

او افزوده است اطلاعاتی که در مورد این ترور به دست آمده، به خاطر "حساسیت" موضوع فعلا منتشر نمی‌شود و "در زمان مناسب خودش" اعلام خواهد شد.

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از چهره‌های اصلی و پشت پرده "پدافند هسته‌ای" ایران بود که روز جمعه هفتم آذر در جاده‌ آبسرد در حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد.

توضیح ویدئو،

روایت جمهوری اسلامی از نحوه ترور فخری‌زاده و ابهام‌های آن

دو روز پیش علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که در ترور محسن فخری‌زاده برای تشخیص او از میان همراهانش از فناوری "هوش مصنوعی" استفاده شد و هیچ مهاجمی در محل حادثه نبوده و همه چیز به صورت خودکار انجام شده است.

این ادعا درباره ترور محسن فخری‌زاده که در تناقض با اظهارات ابتدایی مسئولان و شاهدان بود، دو روز بعد از حمله با گزارش خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه است، آغاز شد و بعد هم مقام‌های دیگر از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، آن را تایید کردند.

جانشین فرمانده سپاه گفته تیرباری که محسن فخری‌زاده را هدف گرفته، روی یک وانت نیسان کار گذاشته شده بود که به صورت "ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبود."

به گفته علی فدوی، در زمان حمله ۱۱ نفر به عنوان تیم حفاظتی همراه محسن فخری‌زاده بودند اما "تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند."

این فرمانده ارشد سپاه گفته است که ۱۳ گلوله از مسلسل روی نیسان شلیک شده و تنها فرد دیگری که تیر خورده سرتیم حفاظت آقای فخری‌زاده بوده که خود را سپر او کرده و ۴ گلوله خورده است.

بنا بر روایت آقای فدوی این ترور بدون حضور هیچ فردی در محل، با چنان دقتی طراحی شده که همسر محسن فخری‌زاده که در خودرو و "در فاصله ۲۵ سانتی‌متری" او بوده، تیر نخورده است.

آقای فدوی گفت از ۱۳ گلوله‌ای که شلیک شده ۴ یا ۵ تیر به آقای فخری‌زاده خورده است و او به دلیل گلوله‌ای که به کمرش خورده بر اثر قطع نخاع و خونریزی قبل از رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داده است.

مهدی فخری‌زاده، پسر محسن فخری‌زاده، روز شنبه درباره ترور پدرش گفته بود که او با "۴ یا ۵ گلوله از فاصله خیلی نزدیک احتمالا ۴ یا ۵ متری" کشته شد.

محسن فخری‌زاده

،

محسن فخری‌زاده از چهره‌های کلیدی برنامه "پدافند هسته‌ای" ایران معرفی شده

مقم‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را مظنون اصلی این حمله می‌دانند و روایت‌های متفاوت و متناقضی از جزییات این ترور ارائه کرده‌اند.

انجام عملیات بدون حضور عامل انسانی در محل، تبدیل به روایت اصلی مسئولان شده که سوال‌های زیادی را به دنبال داشته اما هنوز فیلم و مدرکی از این ماجرا منتشر نشده است.

سپاه حفاظت انصارالمهدی که وظیفه حفاظت از مقام‌ها را بر عهده دارد هنوز درباره جزییات این حمله توضیحی نداده است.

محسن فخری‌زاده

 

ترور محسن فخری‌زاده دعوای سیاسی میان دولت روحانی و مخالفان او و برجام را تشدید کرده‌

سخنگوی سپاه: ترور با ماهواره امنیت ما را خدشه‌دار نمی‌کند

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، تلاش کرده ترور محسن فخری‌زاده را از نظر امنیتی کم‌اهمیت جلوه دهد و گفته است: "ترور یک دانشمند در خیابان آن هم با دستگاه ماهواره‌ای نمی‌تواند امنیت ما را خدشه‌دار کند."

آقای شریف هم مدعی شد که در این حمله "از ابزار الکترونیکی پیشرفته با هدایت ماهواره‌ای" استفاده شده است.

سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه بار دیگر گفته اقدامات اسرائیل "بی‌پاسخ نخواهد ماند و این موضوع در سال‌های اخیر به آن‌ها ثابت شده است."

موضوع "انتقام سخت" و شیوه آن که بعد از قتل قاسم سلیمانی به دست آمریکایی‌ها هم مطرح شد، این بار به دعوایی سیاسی منجر شده و پیش از آن که به اجرا درآید شکافی عمیقی در حکومت ایران و میان منتقدان و طرفداران دولت حسن روحانی و برجام ایجاد کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.