رفتن به محتوای اصلی

۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر
10.12.2020 - 17:31

Missing media item.

از سال ۱۹۴۸ تاکنون، روز ۱۰ دسامبر توسط سازمان یونسکو، بعنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است. علت این نامگذاری تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط سازمان ملل متحد است که برای اولین بار حقوقی را که انسانها باید از آن برخوردار باشند، بصورت جهانی بیان می کند.

در هفتادودومین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، نگاهی به وضعیت حقوق بشر در میهنمان ایران می اندازیم.

به دلیل وجود حاکمیتی خونریز و ضدبشر، طی ۴۱ سال گذشته مردم ما از اولیه ترین حقوق خود محروم بوده و با سرکوب، اعدام، دستگیری و شکنجه در زندگی اجتماعی و سیاسی خود روبرو بوده اند.

روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه ۹۹، دیکتاتوری ولایت فقیه در ایران برای شصت و هفتمین بار به دلیل نقض شدید و فاحش حقوق بشر در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد محکوم شد. کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران را تصویب کرد.

در این قطعنامه «نسبت به افزایش اجرای حکم اعدام به‌ ویژه اعدام زندانیان سیاسی»، «اعمال مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی»، «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌، «نقض حقوق زندانیان سیاسی از جمله عدم دسترسی آنها به وکیل»و «اخذ اعترافات اجباری» در ایران ابراز نگرانی شد.

مجازات نفرت انگیز اعدام

طی دوره زمانی ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ جمعا ۲۵۵ زندانی در زندانهای مختلف ایران اعدام شدند.

۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر - دستکم ۲۵۵ اعدام در ایران تنها در یک سالاعدام در ایران در یک سال اخیر

در بین اعدام شدگان، ۸ زندانی سیاسی، ۸ زن زندانی و ۴ کودک مجرم به چشم می خورد.

اعدام زندانیان سیاسی و مخالفان حاکمیت، برگ سیاهی در کارنامه دیکتاتوری حاکم بر ایران است.

در پروسه زمانی یکساله، ۸ زندانی سیاسی به نامهای مصطفی سلیمی، عبدالباسط دهانی، شهرام بایگان، هدایت عبدالله پور، دیاکو رسول زاده، صابر شیخ عبدالله، مصطفی صالحی و نوید افکاری، در زندان‌های مختلف، به اتهام محاربه به دار آویخته شدند. در بین زندانیان سیاسی اعدام شده، مصطفی صالحی و نوید افکاری از معترضان اعتراضات سراسری سال ۹۶ و ۹۷ بودند. مصطفی صالحی از معترضان شرکت کننده در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶، ماهها شکنجه شد که به قتل یک بسیجی اعتراف کند. او تا آخرین لحظه اتهامات وارده را نپذیرفت و سرانجام به اتهام محاربه در ۱۵ مرداد ۹۹ در زندان اصفهان اعدام شد. نوید افکاری، قهرمان کشتی مردم ایران و از معترضان مردادماه ۹۷، علیرغم مخالفتهای داخلی و بین المللی به اتهام محاربه، در شهریورماه ۹۹، در زندان شیراز اعدام گردید.

۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر - دستکم ۲۵۵ اعدام در ایران تنها در یک سالاعدام زندانیان سیاسی در یک سال

در این بازه زمانی دستکم ۴ کودک – مجرم اعدام شدند. شایان سعیدپور در زندان مرکزی سقز، مجید اسماعیل زاده در زندان مرکزی اردبیل، ارسلان یاسینی در زندان مرکزی ارومیه و موید سواری در زندان شیبان اهواز اعدام شدند. هر چهار زندانی در زمان ارتکاب اتهام انتسابی زیر ۱۸ سال سن داشتند.

بازداشت های گسترده

از سوی دیگر در سالگرد اعتراضات آبان ماه ۹۸، به دلیل ترس حاکمیت از شکل گیری هرگونه اعتراضی، شاهد موج گسترده ای از دستگیری جوانان و احضار زندانیان آزاد شده بودیم. دستکم ۱۰۰ تن در آبان ماه ۹۹، تنها به دلیل ترس از شکل گیری اعتراضات بازداشت و روانه زندان شدند.

تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده در ابتدای آبان ماه ۹۹ مجددا دستگیر و شماری از آنها نیز احضار شدند. وزارت اطلاعات در روزهای گذشته در وحشت از سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ و شرایط انفجاری جامعه در شهرهای مختلف موج جدیدی از دستگیری ها را آغاز کرد.

روز ۲۱ آبان ۹۹ ماموران اطلاعات در شهرستان سنقر در استان کرمانشاه با یورش به محل سکونت چند تن از زندانیان سیاسی سابق با اسامی سعید اصغری، سعید صمیمی و کسری بنی عامریان، آنها را دستگیر نموده و پس از بازجویی چند ساعته به بند ۴ زندان اوین منتقل کردند.

کسری بنی عامریان ۲۴ ساله، مبتلا به بیماری سرطان خون است. بازداشت حمید شریف و سینا ظهیری و انتقال آنها به زندان اوین، همچنین حنیف شادلو، سمیه کارگر، مهران رئوف، بهاره سلیمانی، ناهید تقوی شهروند ۶۶ ساله‌، شبنم آشوری، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضریان، لقمان پیرخضریان، آرش جوهری و اندیشه صدری نیز از جمله بازداشت شدگان سالگرد اعتراضات آبان ماه بوده است. خبر دیگری حاکی از بازداشت ۴۰ تن به اتهام شعارنویسی در تهران بود.

حکم ضدانسانی شلاق

 صدور و اجرای حکم شلاق از جمله وحشیانه ترین اقدامات و نقض حقوق بشر در ایران است. اجرای حکم ضد انسانی و شنیع شلاق در ایران همچنان ادامه دارد.

از جمله اجرای حکم شلاق می توان به اجرای حکم دو جوان در گلبهار مشهد در آبان ماه ۹۹ در ملاعام، اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق بر پیکر داوود رفیعی فعال کارگری، شلاق زدن ۴ جوان در زندان مرکزی کرج در مقابل چشمان دیگر زندانیان، اجرای حکم شلاق احمدرضا حائری در زندان اوین اشاره کرد.

بسیاری از معترضان اعتراضات سراسری در آبان ۹۸، توسط دادگاههای ایران به احکام حبس و شلاق محکوم شدند. در این بین می توان به صدور حکم شلاق ۱۰ شهروند اهل بانه بخاطر شرکت در اعتراضات شهریورماه ۹۶مردم بانه در اعتراض به قتل کولبران اشاره کرد که به ۳۰ماه حبس، ۲۵۰ضربه شلاق و پرداخت۲۵۰میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

مواردی از این دست بسیار است. حسین هاشمی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ به ۶ سال حبس تعزیزی و ۷۴ضربه شلاق، نوید و وحید و حبیب افکاری به دوبار اعدام و ۸۸سال زندان و ۳۰۸ضربه شلاق، ۸ تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، رضا عابدی مزنگی، علی اصغر غدیری، شایان اعظم، علی اصغر رحمانی، عباس غلامی، علی لطفی شوریجه، علی علیخانی و شایان شهریور، به ۳۰سال حبس و ۲۹۶ضربه شلاق محکوم شدند.

قتل و کشتار کولبران و سوخت بران

در همین بازه زمانی یکساله، براساس اخبار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۷۴ کولبر، سوخت‌بر و کاسبکار زحمتکش در استانهای آذربایجان غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان بر اثر شلیک مأموران جان خود را از دست داده و به قتل رسیده اند. از این ۷۴ نفر ۴۷ تن را کولبران، ۱۶ تن را سوخت‌بران و ۱۱ تن دیگر را کاسبکاران تشکیل می دهند.

۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر - دستکم ۲۵۵ اعدام در ایران تنها در یک سالکشتار کولبران، سوختبران و کاسبکاران

مردم محرومی که تنها برای آوردن لقمه نانی بر سر سفره خانواده های خود، رنج و مشقت زیادی را تحمل می کنند. اما بسیاری از آنان جان خویش را به معامله ای بی سرانجام می گذارند.

در جامعه‌ای که مردم نتوانند به صورت آزادانه، افکار خود را بیان کنند و درباره آن بنویسند، دین و آئین خود را انتخاب کنند و در جامعه‌ای که حکومت با ایجاد ترس و وحشت مردم را سرکوب و امنیت آنها را سلب می‌کند، در جامعه‌ای که حداقل رفاه و آسایش برای عموم شهروندان فراهم نباشد، ابتدایی‌ترین شرایط یک زندگی آزاد از بین رفته و سرکوب شده است.

با این اوصاف رسیدن مردم ایران به آزادی ها و حقوق انسانی‌شان، تنها و تنها با براندازی دیکتاتور، امکان پذیر خواهد شد.

باشد تا روزی برسد که مردم ایران با حاکمیتی برآمده از رأی جمهور مردم و مبتنی بر آزادی و دموکراسی، به تمامی حقوق انسانی خود دست یابند و آنگاه دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر را جشن خواهند گرفت. برای ورد به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

گزارشات دوره ای در خصوص نقض حقوق بشر در ایران که در چندماهه اخیر منتشر شده است:

گزارش ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹- سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران

۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان – نگاهی به وضعیت زنان در ایران

اعدام برای ادامه حاکمیت، رمز بقای ولایت – ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.