رفتن به محتوای اصلی

"بحران پسا کرونا ، اولویت های تیم جو بایدن، و مناسبات با ایران" - دنیز ایشچی
11.12.2020 - 21:59

 جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی
موضوع: بحران پسا کرونا ، اولویت های تیم جو بایدن، و مناسبات با ایران
میهمان: رفیق دنیز ایشچی
پژوهشگر ، عضو حزب چپ ایران (فدائیان خلق )
این جلسات هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران در کانال و گروههای مختلف تلگرامی برگزار میشود از جمله دررگروه تلگرامی به یاد رفیق رئیس دانا برای اتحاد عدالت خواهان 

https://t.me/joinchat/CPd7yFQ5jXIrvQDjrh3Dbg

سوالات مطرح شده در جلسه : 

  • آقای دکتر محیط پیش از انتخابات در نقد به سندرز به خاطر کناره گیری به سود بایدن و تقبیح این سیاست سندرز گفت که بایدن از ترامپ برای ما و جهان خطرناک خواهد بود . اگر این ارزیابی دکتر محیط را درست بدانیم و آن سخت گیری که خود بایدن هم گفته است نسبت به دشمنان و رقیبان خواهد داشت، آیا این سخت گیری غیر از چین و روسیه شامل ایران خواهد شد، یا اینکه ممکن است برای تضعیف اردوی چین و روسیه ممکن است چراغ سبزی به ایران نشان دهد و خواهان عادی سازی روابط با ایران باشد؟
  • برابر همه شواهد موجود، رفتارهای سیاسی _ اقتصادی  داخلی جمهوری اسلامی در همه ی زمینه ها متأثر از سیاست نئولیبرالیستی است و بیش از هر چیز این سیاست ها علیه کارگران و زحمتکشان عمل کرده است. می توان گفت در این زمینه هیچ تضاد اساسی بین ایران و سایر کشورهای امپریالیستی وجود ندارد. پاره ای از اختلافات بین امریکا و ایران بیش از هرچیز به خاطر دشمنی جمهوری اسلامی با اسرائیل بر بستر اختلافات ایدئولوژیک است. آیا با توجه به بحران های همه جانبه و عمیق جمهوری اسلامی بایدن ادامه ی سیاست فشار حداکثری را برای کنده شدن جمهوری اسلامی از مواضع ضد اسرائیلی پیش نخواهد برد؟
  • کرونا چه تأثیراتی در سیاست های بین المللی امپریالیست ها به ویژه امریکا خواهد داشت. آیا سیاست های پساکرونایی امریکا که به نظر شما بیشتر گلوبالیستی است، می تواند به تشنج فزایی و جنگ به ویژه با ایران متکی باشد؟ در هر صورت (جواب مثبت و منفی شما با این سوال) مبنای نظرات شما برچیست؟
  • با سیاست های اقتصادی نئولیبرالی امریکا و هم پیمانانش و اجرای سیاست صندوق بین المللی پول در ایران چه اختلافی باقی می ماند که بتوان ارزیابی درستی از رفتار دوگانه هر دو حاکمیت داشت؟
  • اگر ممکن است کمی در مورد ترور فخری زاده توضیح دهید، به نظر شما آمریکا در این مورد نقش داشته است و چرا اسرائیل در چنین شرایطی دست به چنین اقدامی زد؟
  • نقش پروگرسیوها را در دوره جدید سیاست آمریکا با توجه به پیشرفتشان در انتخابات کنگره، افزایش میزان اقبال سندرز و حضور چند چهره کلیدی آنها در تیم تدوین برنامه بایدن چطور ارزیابی می کنید؟
  • آیا جو بایدن بشرط تمیکین جمهوری اسلامی، درباز‌گشت بشرایط برجام قبل ازخروج امریکا، عدم دخالت درامور کشورهای منطقه وحمایت از تروریسم،عدم خروج ازNPT، رعایت حقوق بشر و گذر ازشعار نابودی اسرائیل، (باتوجه به احتمال زیاد نداشتن اکثریت سنا) قادر است تمام تحریم ها را بردارد و دوباره وارد مذاکره برای توافق برجام ۲ شود؟
  • با توجه به تحلیل شما که بایدن نماینده نئولیبرالها و سرمایه داری مالی آمریکا خطرناکتر از ترامپ نماینده سرمایه داری صنعتی آمریکاست، آیا احزاب چپ ایران نباید تحلیلهایشان را دقیقتر کنند؟ آیا در تحلیل حاکمیت ایران هم نباید به لایه بندی های حاکمیت با دقت بیشتری توجه شود و بصورت یکپارچه با حاکمیت برخورد نشود؟
  • سیاست‌های بایدن نسبت به سعودی و حکومت‌های سنتی عربی منطقه نسبت به دوره ترامپ چه تفاوتی خواهد کرد؟ (با توجه به اجازه ای که اوباما برای بروز بهار عربی به ویژه در مصر و منع ارتش از پشتیبانی مبارک کرد)
  • با توجه به توانایی زیاد اسرائیل در ایران که قادر است انواع ترورها و انفجارها را در ایران انجام دهد و هیچگونه خدشه ای به تشکیلاتش در ایران وارد نشود، نباید منطقاً به این تحلیل رسید که در هسته سخت قدرت ایران اسرائیل حضوری قوی دارد؟ در حالیکه در لایه های دیگر حاکمیت ایران این حضور مشاهده نمی شود.
  • با توجه به آنچه از توافق کورتز با بایدن بر سر توافق سبز جدید (Green new deal) شنیده می شود و تأثیر آن بر قطع نقش سوخت‌های فسیلی در برنامه انرژی آمریکا، اثر آن بر منطقه خاورمیانه را چطور ارزیابی می کنید؟
  • بایدن امروز با گفتن اینکه ترجیح می‌دهد اردوغان از طریق انتخابات از قدرت کنار برود تا کودتا، نشان داد که در پی تغییراتی در دایره نفوذ منطقه ای قدرت‌های بزرگ منطقه خاور میانه است. نظر شما چیست؟
  • تقاضای کشورهای صنعتی دنیا به سوخت های فسیلی در حال کاهش است درحالیکه بخش عمده ای از درآمد ایران وابسته به نفت و محصولات وابسته به آن است. شما شرایط اجتماعی، اقتصادی ایران، حتی با پیش‌بینی توافق احتمالی ایران با غرب را چگونه می‌بینید؟
  • با توجه به تحولات آمریکای لاتین، تغییر قانون اساسی شیلی(دفن قانون اساسی پینوشه)، شکست کودتا در بولیوی و پیروزی مجدد چپ گرایان، شکست مجدد مخالفان راست گرا در ونزوئلا و از طرفی تفاوت‌های سیاست‌های بایدن با ترامپ به ویژه تحت فشار پروگرسیوها، چه روند تحولی در آمریکای لاتین در این دوره را می توان پیش بینی کرد؟
  • اخیراً چامسکی اعلام کرد که در اکتبر 2019 مرکز تحقیقات جان هاپکینز با همکاری مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد گیتزیک مانور برای مقابله با همه‌گیری یک ویروس انجام داد. یعنی پیش از اعلام ویروس کرونا در چین. ولی آمریکا با وجود این مانور و اطلاعش کاری در مقابل کرونا انجام نداد. بنظر شما علتش چیست؟
  • بنظر شما به عنوان یک فعال سیاسی شایعه تقلب در انتخابات امریکا، چقدر واقعیست؟
  • 110نماینده مجلس نمایندگان به طرح دعوی انتخاباتی ترامپ در دیوانعالی رای مثبت و90 نماینده رای منفی دادند. آیا سیاستهای ترامپ خصوصا بعداز انتخابات باعث تظاهر انشقاق در حزب جمهوریخواه نشده که تاکنون سعی در پنهان نگهداشتن آن کردند؟ و این امر مغتنمی نیست و یا بنفع مبارزات طبقاتی در امریکا نخواهد بود ؟
  • پیرو سئوال قبلی اینجانب چشم انداز آینده نئولیبرال­های امریکا در خاورمیانه و فروش اسلحه با کمک دوستان و هم پیمانانش شرایط فلاکت بار جنبش فلسطین را چگونه ارزیابی می فرمائید؟
  • به نظر میرسد که مایکل مورل کاندید ریاست سازمان سیا در دوره ریاست جمهوری بایدن، به شدت نگران رابطه چین و ایران است - پیشرفت در زمینه این توافقنامه ۲۵ ساله چه تأثیراتی روی رابطه ایران و آمریکا خواهد داشت؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.