رفتن به محتوای اصلی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم آذر ۹۹
12.12.2020 - 15:44

-گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در اقدامی بی‌سابقه به دولت ایران هشدار دادند که تخلفات حقوق بشری پیشین و ادامه‌دار این کشور در مورد پرونده کشتار زندانیان در تابستان ۱۳۶۷ می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود و اگر این تخلفات ادامه یابد، تقاضای تحقیقات بین‌المللی خواهند کرد.
دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، در این‌باره گفت که «نامه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد به مقام‌های ایرانی در مورد کشتار ۶۷، تحولی بزرگ و نقطه عطفی در سه دهه مبارزه برای پایان دادن به این جنایات و دستیابی به حقیقت، عدالت و اقدامات جبرانی به شمار می‌آید».

-درخواست اعاده دادرسی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده آنها مجددا در شعبه هم عرض رسیدگی خواهد شد.

-اینگر اندرسن، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل، در توییتی به مناسبت روز جهانی یوزپلنگ، خواستار آزادی فعالان محیط زیست زندانی درایران شد و با اشاره به تلاش‌های نیلوفر بیانی، از کارکنان سابق این سازمان و سایر همکاران حامی محیط زیست او برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، یک بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا آنها را آزاد کند.

-عفو بین الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز تایید حکم اعدام روح الله زم را محکوم کردند. عفو بین‌الملل در بیانیه ای که به این مناسبت منتشر کرد، تایید حکم اعدام روح‌الله زم را تصمیمی تکان‌دهنده خواند و خواهان لغو فوری آن شد.

اعدام در ایران هفته سوم آذر:

در هفته ای که گذشت دست کم ۳ زندانی در زندانهای یزد، مهاباد و میاندوآب به دار کشیده شدند. (دو زندانی نیز در هفته اول آذر اعدام شدند اما خبر آن در این هفته منتشر شده است)

-روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه ۹۹، حکم اعدام یک زندانی جوان بنام عبدالله محمدی، در زندان یزد اجرا شد. وی سال ۱۳۹۴ به اتهام قتل بازداشت شد و ابتدا ۲ سال را در کانون اصلاح و تربیت یزد سپری کرد.

-روز دوشنبه ۱۷ آذر۹۹، حکم اعدام کمال اصغری، یکی از متهمان پرونده قتل «صادق برمکی»، به اجرا درآمد.

-روز چهارشنبه۱۹ آذرماه۹۹، دانیال دیوانی ‌آذر، یکی دیگر از متهمان پرونده «قتل» صادق برمکی در زندان میاندوآب اعدام شد.

-علاوه بر این بنا به گزارشهای دریافتی، در هفته اول آذرماه ۹۹، عباس خراسانی و مصطفی محمودزاده دو زندانی محکوم به اعدام با اتهام انتسابی «مفسد فی الارض» بعد از تحمل دو سال و نیم حبس در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند.

بازداشت در ایران هفته سوم آذر:

تهران–روز ۱۵ آذر ماه ۹۹، ماموران امنیتی پس از بازداشت عرفان تات، فعال هنری ساکن تهران، وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

کرمانشاه-تصویربردار تبلیغاتی یک فروشگاه که از زنان در تبلیغات مدلینگ استفاده می کرد بازداشت و آتلیه او نیز پلمب شد.

تهران– روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه ۹۹، یک شهروند ساکن استان تهران به اتهام فیلمبرداری از مانکن های زنده در یک واحد صنفی این شهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

تهران- روز ۱۷ آذر ماه ۹۹، الهام صمیمی، فعال صنفی دانشجویان محبوس در زندان اوین پس از اتمام مراحل بازجوئی به بند زنان در این زندان منتقل شد. وی دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه می باشد.

سنندج – یک شهروند اهل سنندج به نام صادق فتحی، توسط مأمورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تهران-رئیس پلیس فتا- فرماندهی انتظامی غرب استان تهران از بازداشت یک شهروند شاغل در آتلیه تهیه عکس و فیلم عروس، خبر داد.

کرمانشاه – روز ۱۹ آذر ماه ۹۹، ماموران امنیتی استان کرمانشاه فردی را به اتهام مرتبط با مدلینگ بازداشت کردند.

ماهشهر– یک فعال فرهنگی به نام فاطمه تمیمی توسط مأموران امنیتی دستگیر شد. فاطمه درباره فولکور مردم عرب فعالیت داشت، فیلم می گرفت و ثبت می کرد تا این فرهنگ از دستبرد سلطه فرهنگ یکسان ساز تا اندازه‌ای حفظ کند.

تهران- نازنین محمدنژاد، دانشجو و فعال دانشجویی سابق دانشگاه های تهران و علامه طباطبائی، شب ۱۸ آذر ماه با یورش مأموران امنیتی به منزلش بازداشت شد.

شادگان- سه عضو یک خانواده بنام های رضا، عباس و خواهرشان ازهار آلبوغبیش در شادگان در استان خوزستان در نیمه اول آذرماه توسط مأمورین امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

موج جدید بازداشت ها در اهواز علیه فعالان فرهنگیفاطمه تمیمی، مریم عامری، ازهار آلبوغبیش، رضا و عباس آلبوغبیش

اهواز- مریم عامری، شهروند اهل اهواز روز ۱۹ آذرماه۹۹، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. علت بازداشت وی مشخص نیست.

احضار در ایران هفته سوم آذر:

ورامین –روز دوشنبه ۱۷ آذرماه۹۹ زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی ایرایی، طی احضاریه‌ای که در زندان به وی ابلاغ شد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه احضار گردید.

کرمانشاه – روز ۲۰ آذر ۹۹، مریم مهرابی، شهروند کُرد یارسان ساکن کرمانشاه پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر از سوی نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفت.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان در ایران هفته سوم آذر:

تهران- روز شنبه ۱۵ آذر۹۹، سه زندانی از بند سیاسی زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند. سپیده فرهان و مژگان کشاورز از جمله این منتقل شدگان هستند.

کرج- آرشام رضائی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی شهر کرج از بابت پرونده جدید تفهیم اتهام شد. وی در پرونده اول خود به ۸ سال و ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که در حال سپری کردن آن است.

تهران- روز ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۹، شقایق زمانیان، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

ارومیه- تلفن‌های بند زنان زندان مرکزی ارومیه مدت ۲ هفته است که از دور خارج شده و نیاز به تعمیر دارد و علی‌رغم درخواست‌های مکرر زندانیان، تاکنون مسئولین زندان هیچ اقدامی برای تعمیر تلفن‌ها نکرده‌اند.

تهران- خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه نگار محبوس در زندان اوین که از بیماری دیسک کمر رنج می‌برد، از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

مهاباد– سالار و سامان غزالی از فعالان مدنی در مهاباد پس از ۷۵ روز با قرار بازداشت موقت به زندان مهاباد منتقل شده‌اند. این دو برادر در تاریخ ۲۶ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده‌ بودند.

زاهدان – جان زندانی سیاسی ارژنگ داوودی که در سلول انفرادی بند قرنطینه بخش تربیت زندان مرکزی زاهدان محبوس است بدلیل شدت گرفتن بیماری هایش در خطر است.

تهران-صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی روز ۱۹ آذر۹۹، از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد. در جریان انتقال خانم کردافشاری، مادرش راحله احمدی، فعال مدنی زندانی در اوین که دوران محکومیت ۳۱ ماهه خود را در سپری می‌کند، از ماموران زندان خواست او را نیز همراه با دخترش منتقل کنند، اما به وی گفته‌اند به دستور دادستان خانم کردافشاری باید به تنهایی منتقل شود.

صدور احکام در ایران هفته سوم آذر:

مریوان-یک شهروند کُرد به نام «خیرت پروازه»٣٠ ساله اهل مریوان به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. اتهام وی «همکاری با یکی از احزاب کُردی» اعلام شده است.

تهران– سه زندانی متهم به قتل در تهران توسط یکی از مراجع قضایی این شهر به اعدام محکوم شدند.

آستانه اشرفیه –پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر به ۱۱ سال حبس محکوم شد. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده و ۴ سال از آن قابل اجرا است.

تربت حیدریه- یک شهروند اهل تربت حیدریه به اتهام «توهین به ماموران» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

تهران–حکم اعدام روح‌الله زم، در دیوانعالی تأیید شد و غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه آن را تایید کرد.

قتل در ایران هفته سوم آذر:

سلماس– در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در ارتفاعات مرزی شهرستان سلماس، یک کولبر جان خود را از دست داد. این کولبر فرزاد سعدوزاده نام داشت و ۳۰ ساله، متاهل و پدر سه فرزند بود.

نوسود –روز ۱۸ آذر۹۹، یک کولبر کُرد به نام امیر الهی، اهل شهرستان ثلاث باباجانی در مرز نوسود با شلیک مستقیم پاسداران زخمی شد.

کرونا در زندانهای ایران هفته سوم آذر:

اردبیل- روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۹، عباس لسانی، زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۷ زندان مرکزی اردبیل علیرغم ابتلا به ویروس کووید ۱۹ و وخامت حالش، فقط در بهداری این زندان بستری شد و مسئولین زندان اجازه درمان او را در خارج زندان ندادند.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم آذر ۹۹

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.